A változás gyönyöre - Internet Hungary, első nap

2015/09/29. - írta: Benyó Dani

internet_hungary_01.jpgA XX. Media Hungary tartalommarketing-szekciójának támogatója, a Kreatív Kontroll Kft. az Internet Hungaryn is jelen van. Kétnapos élő közvetítésünk most indul.

A résztvevők mindegyike kapott egy számot a legfrissebb Kontent tartalommarketing-magazinból, mely címlapján a content marketing keresztatyja, Joe Pulizzi szerepel, aki interjút adott nekünk, és üzent a magyar cégeknek is.

A Media Hungary és az abból kivált Internet Hungary a szakma nagy napja, mely mögött egy profi csapat áll. Szerényen háttérbe vonul a főszervező, akinek mindezt köszönhetjük. Csapatunk ezúton is szeretné méltatni Csermely Ákos évtizedes munkáját. Örülünk, hogy itt lehetünk.

Az alábbiakban a helyszínt járó Zoli és az előadásokon feszülten figyelő Benyó percről percre tudósítása:

 ***

19:59 - Köszönjük az egész napi figyelmet, mára bevégezzük a közvetítést - holnap viszont már reggeltől újra ott leszünk a legfontosabb előadásokon, megéri tehát visszalátogatni hozzánk szerdán is.

19:09 - Az Addict is ingyen bort kínál. Nomen est omen.

19:05 - Korbuly Krisztián a banner utáni életről beszél. Ez a tizenegyedik Internet Hungary az életében, de még sosem volt ilyen kései előadáson, erre most meg ő az előadó. Szerencse, hogy erre eljött.

A banner helyett a hirdetésaggregátorokat dicséri az ingatlapiacban, de itthon még nincsen jó rendszer erre kifejezetten ingatlanosoknak.

Az USA-ban már az ingatlanközvetítést is igyekeznek online-ba vinni, főleg start-upok, de nem látott még jó megoldást. Előnye, hogy olcsóbb: jellemzően 1%-os közvetítői díjat kérnek a 3-5 helyett. Olcsóbb lehet, mert a hirdető készíti a reklámot, és minden online megy (az egyeztetés az ingatlan megtekintéséről stb.). Nyugaton azért is fizetik az ügynököt, ha megment egy rossz vételtől.

18:56 - Mester Tamás az Adatlabortól nagyon szeretett volna egy közös képet Dancsóval, és közbenjárásomra sikerült ez. Csak CTA kellett: Péter, csinálhatok egy közös képet?

18:29 - A The Times példáját halljuk, akiknél ma már többet keresnek a tartalomból, mint a hirdetésekből, ma 730 ezer előfizetőjük van.A német BIld fizetős tartalmat vezetett be, cosmagokat alakítottak ki: az axklúzív tartalmak fizetősek, a hírek ingyenesek, az előfizetésben pedig a print lap is benne lehet. Ezért egy kupon jár, amivel az újságosnál szmeélyesen lehet átvenni a lapot - eléggé fapados megoldás.

18:24 - Hanák Tamás következik a Mediaworks-től,aki a tartalom áráról beszél, a piacon jelenlévő tartalomfajtákkal kezdünk. Jelenleg a legdrágább a tartalom előállítása az ún. szórakoztató médiában, ami gyakorlatilag a tévét jelenti, ez viszont csak a hirdetési bevételken nyugszik. Az átellenes végen a közösségi média, a bloggerek találhatóak, ahol a tartalom költségei minimálisak.

18:18 - "A tartalom megtalálja az utat a felhasználóhoz", mondja Dunai András, aki Új szelek a tartalomgyártásban címmel tart előadást. A központban a felhasználói élménynek és a releváns tartalomnak kell lennie, egyedi tartalmat kell előállítani. Ahhoz pedig, hogy növeljük a felhasználók tartalomfogyasztását, meg kell értenünk a szokásaikat.

18:16 - Mocskos finom volt. A NoSalty és a Zing a kedvencem. Ennyit a szakmai érdeklődésemről. Ha nem vacsoráznék egy óra múlva, betolnék még egyet. Most nézzük, milyen bort adnak a Tesco standjánál. Remélem, azért Benyó rendesen követi az előadásokat.

18:10 - Kétségkívül a legnépszerűbb stand a NoSalty receptoldalé (róluk a Kontent előző számában írtunk is). A bejárat előtti kajás kocsiból hamburgert, sült krumplit és sört lehet kérni. Persze ingyen.

A burgert a Zing biztosítja, és így néz ki a chilis:

internet_hungary_04.jpg

18:06 - Az ENKSZ szerint nagy szükség volna egy olyan médiumra, amely minőségi tartalmat közöl, ellenőrzött forrásokból dolgozik, legyen az print, akár online, és még be is szállnának ennek a szponzorálásába. Feltennénk a kérdést: miért nem csinálják vajon meg maguk? (Csendben megjegyezzük, mi nem vagyunk multi, mégis saját szakmai print magazint adunk ki.)

18:03 - Sokadszor hangzik el, hogy a brandek akkor tudnak "bejutni" a médiába, ha van egy sztorijuk, amit az újságírók érdekesnek találnak.

Pontosan ezért van szükség valóban saját csatornákra, fűzzük hozzá, ahol a brandé a kontroll, a branded content terjesztését semmi sem akadályozza. Hiába a minőségi tartalom, ha szerkesztőségeknél kell pedálozni azért, hogy az meg is jelenjen.

17:58 - A Vodafone-nál nő az online tevékenységekre fordított büdzsé, bár azt nem tudjuk meg, mennyire. Mégpedig azért, mert tapasztalataik szerint hiába próbálnak beférkőzni a médiába, ez csakis az online médián keresztül hatékony jelenleg.

A Tesco-nál is nő a büdzsé, a saját tartalmak gyátása és megjelenítése felé indultak el, így például a Facebookon aktívan jelen vannak, illetve készítettek egy Én kicsi Tesco-m című online játékot, ami Iglódi-Csató Judit szerint elképesztő sikereket ért el.

17:58 - Két perc múlva indul a borkóstolás a Tesco standjánál. Ingyen van, úgyhogy lassan gyorsan épül a sor.

internet_hungary_03.jpg

17:54 - A kommentekről is szó esik: Bánhegyi szerint a kommentek hasznosak, és meglepő módon több közöttük a negatív, mint a pozitív (itt már belekanyarodunk a Facebookba is). Nem véletlenül mondom el minden térningen, hogy engedélyezzük blogjainkon a kommenteket, mert bár vannak trollok, de az elsöprő többség (talán minimális ráhatással, de) képes pozitív, konstruktív párbeszédet folytatni.

"Ha van egy kompetens válasz, ha egy problémára próbálsz választ találni, elveszik a kritikai él", hangzik el a Tescótól. Ezért fontos az interakció a brand részéről: a negatív kritikákkal is könnyen lehet bánni, ha hajlandóak vagyunk kétoldalúan beszélgetni a célközönséggel.

17:51 - A T-Systemsnél a lengyel kolégák már kipróbálták, hogy egy gaminggel kapcsolatos eseményre nem hivatalos úton küldtek meghívókat, hanem bloggerek útján, Bánhegyi Zsófia elmondása alapján kirobbanó sikerrel. Az ENKSZ már készül a blogolásra, egyelőre a red tape akadályozza ezt.

17:49 - Egyre fontosabbak a mobilcégeknek a videoblogok, ez egy olyan teürlet, amely közelebb áll hozzájuk, hangzik el a Telenortól. A videós tartalmak sokszor érdekesebbek lehetnek, nagyobb befolyással bírhatnak.

17:46 - Fontosabbak lettek-e a blogok? A Telekom szerint például hasznos, ha különféle híreket, véleményeket bloggerek írnak meg "helyettük", mert azokat jobban fogadja a közönség.

17:46 - Csikesz Erika, a TV2 értékesítési vezetője jött, nem tudom, mi van a Zewával, tán csúszik a program. A tömegmédia és a performance kapcsolatáról beszél, a nézők között Azurák Csaba nagyon figyel. Mint felettese teheti ezt, de tegnap óta internetes hírportál szerkesztőjeként is teszi, hiszen hírportál lett a tenyek.hu.

A performance alapú kampányoknál ezután is alapvető lesz a tv használata, mondja a tv képviselője. Azt mondja, nem nyilvánosak az eredmények, de említi az eMaggal történt együttműködést a fekete péntek kapcsán. Egyetlen nap 1,2 milliárdos forgalmat ért el. Még a műsorvezetők ruhája is tőlük függött aznap. Nem tudjuk, mennyibe került, mert nem mondja.

A Procter & Gamble a Rising Star együttműködéssel 16%-os forgalomnövekedést ért el. Erika azt mondja, hogy a tévék most a mobilapplikációk forradalmát élik át, ebben is használták.

Dicséri a szpotkampányaikat is. Az Opel Magyarországgal stratégiai partnerségben a Legendák hétvégéjét megszervezték. 23 ezer látogató volt, ami rekord. A szpot mellett Aktív-riporttal érték el.

Mond még pár példát, hogy a tv jó. Ezek amúgy általában nem egyszerű reklámok, hanem natív és termékmegjelenítések.

17:44 - A Vodafone "hírként szeret a tartalomba bekerülni", példaként említik egy korábbi akciójukat, mikor új tarifáikat azzal vezették be egy sajtótájékoztatón, hogy "a Vodafone ledöntötte a roamingdíjakat".

17:42 - Mennyire könnyű tartalomal bejutni az online médiumokba? A Telenor képviselője, Kutas István szerint ehhez csak egy jó sztori kell, amely nincsen "széjjelbrandelve". "Ha jó sztorikat tudunk generálni újságírói szemmel gondolkodva, akkor könnyű bejutni", mondja. Viszont ha "kilóg a lóláb", ha az olvasók számára nyilvánvaló, hogy tőlük jön a tartalom, akkor ez kontraproduktív lehet.

17:39 - A Tesco képviselője szerint magukban a hirdetésekben a tartalommarketing minimálisan kap csak szerepet, hiszen az eladásösztönzéshez elég kiírni azt, hogy hol kell lefordulni az áruházhoz. A Tesco brandjének építésében ugyanakkor már a tartalom sokkal nagyobb szerephez jut.

A Telenor és a Microsoft képviselői szerint is óriási szerep jut majd a következő években is a content marketingnek, amelyekben hatalmas lehetőségek rejlenek.

17:36 - Bár a mostani Kontent magazinunk Internet Hungary-különszám, és több előadót kerestünk meg, ketten már anélkül is szerepeltek a magazintervben, hogy tudtunk volna az előadásukról. Az egyik Zalaba Krisztián, a másik a Zewa esettanulmánya a lehúzható Aqua Tube vécépapír gurigájáról. Utóbbiról hamarosan indul az SCA előadása, kíváncsian várom.

17:36 - "Aki márkát épít, az mindenképpen minőségi tartalomban gondolkodik", hangzik el, de egyelőre csak a bulvár kontrasztjaként: a nagy brandeknek olyan ügynökségeket kell keresniük, amelyek a legjobb helyre pozicionálják őket.

17:29 - Borral koccintanak az öltönyös férfiak, de itt-ott már pálinka is fogy. Pedig a buli (melyet Halott Pénz-koncert tetőz majd) csak fél tízkor kezdődik. Közvetítsük vajon a szakma berúgását is?

Az egyik legnagyobb hírportál munkatársa azt javasolta, menjünk el délután két órára aludni, mint ő, hogy bírjuk az estét. A holnap reggeli előadók helyében nem lennék.

17:23 - A következő beszélgetés viszont már érdekesebbnek ígérkezik: arról hallhatunk majd véleményeket, Mire használható a hagyományos és az online média - és mire indítsunk sajátot? A résztvevők: Bánhegyi Zsófia (T-Systems, Magyarország), Felkai György (ENKSZ, Magyarország), Grósz Judit (Microsoft, Magyarország), Iglódi-Csató Judit (Tesco, Magyarország), Kamasz Melinda (Figyelő, Magyarország), Kutas István (Telenor, Magyarország), Suba János (Vodafone, Magyarország).

17:17 - Korábbi címlapfiúnkkal, Dancsó Petivel beszélgettünk egyet, ő holnap a nap végén fog majd előadni. Ezután a közéleti humorról szóló kerekasztalra ültem be, de sajnos semmi humoros nincs benne. A konszenzust azért közvetítjük: sokkal egészségesebb társadalom az, ahol lehet viccből zsidózni, trianonozni stb.

img_20150929_163823.jpg

16:21 - First world problems: egyetlen konnektorra csaphattam le, melybe a laptop van bedugva. Az internet stickje azonban mindkét USB-portot lefedi (ezúton is pacsi a Vodafone formatervezőinek), tehát a mobil hamarosan elkeseredett csippanásokkal fog jobblétre szenderülni. Ilyen volna a Mad Max olaj helyett árammal és internettel.

16:20 - Zseniális ötlet volna, ha valamelyik kiállító biztosítana mobiltöltési pontot, esetleg power bankot: az egyedül árválkodó konnektorokra héjaként csapnak le a résztvevők. A konnektor melletti helyek nemcsak a termekben, de a folyosókon is teli vannak. A hotel kihalt, távoli részén ülök a lépcsőn, és itt tudok áramhoz jutni.

16:11 - Betértünk a Bátrak vagy vakok? előadásra, ott azonban Azurák Csaba éppen azt ecsetelte hosszan, milyen exkluzív tartalmakkal készül a TV2. Az előadásról ezután kitértünk.

16:02 - Deutsch Tamás most lépett be a kávézó sarkában kialakított rögtönzött stúdióba. Egy marcona fickó követi mindig öt-hat lépés távolságból. Eközben Uj Péter már egy órája hivatkozott arra a társaságban, hogy el kellene rohannia írni valamit, de úgy tűnik, itt jobb a buli.

16:00 - Még mindig itt vagyunk - idő közben elfoglaltuk a szállást, mivel megritkultak a számunkra érdekes előadások. De érdemes maradni, mert a délután hátralévő felében rengeteg tartalommarketinges előadás lesz - legalábbis elvben.

14:54 -  Azt kell megértenünk, hogyan viselkedik a fogyasztó, hogyan hoz döntést - és azt is, milyen üzenetek érik a döntési folyamat során. A döntési folyamatot támogató legjobb médiakampányok létrehozásához tehát meg kell értenünk a médiafogyasztási szokásokat.

14:51 - A konvergenciáról van szó: a digitális eszközöket ma már kommunikációra, médiafogyasztásra és egyben tranzakcióra is használjuk egyben. A fogyasztó kontrollálja a fogyasztást, rengeteg a tartalom, az adat és az információ, amit előállítunk, ezért rákényszerül. Itt jönne ugye a tartalomsokk, de Bacsa nem téved ebbe a zsákutcába: hangsúlyozza a megfelelő célközönség targetálásának fontosságát, amely hatékonyabban vezet konverzióhoz, mint a hagyományos elérésalapú módszerek.

14:46 - Bacsa Gábor Üzlet és média viszonya című előadása kezdődött meg. A szakember arról beszél, hogy a régi elméleteknek nincs igaza abban: egyszerűen csak mindenkit el kell érnünk az üzenetünkkel. Fontos a targetálás, a közönség szegmentálása is.

14:43 - A vásárlási döntés befolyásolásánal a szerzett és saját csatornák kerülnek előtérbe -ez számunkra kiemelten fontos következtetés, hiszen valljuk, hogy minden modern marketingszemlélettel operáló vállalatnak kiadónak is ajánlatos lennie egyben.

14:41 - "Az emberek már a vásárlási folyamat megkezdése előtt szilárd elképzeléssel rendelkeznek arról, hogy milyen brandet fognak választani, ezt nevezzük passív elköteleződésnek" - mondja éppen Ihász Ingrid a narancs teremben. Aki gyengébben elkötelezett, még az is, nagyjából öt márkában gondolkodik - aki jobban, az kettőben.

14:30 - Az egyik legfontosabb kérdésünkre sikerült választ kapnunk: az ebéd finom, a sütik minősége megfelelő. A tányérok viszont kicsik.

14:11 - A szakember arról beszél: minél több a tartalom, az emberek annál szívesebben töltik az idejüket egy oldalon, legyen az a Facebook, a Snapchat vagy a New York Times. Ide tart az egész ipar: a tartalomfogyasztás felé.

14:09 - Nimeh annak a vállalatnak dolgozt, amely az első bannert feltöltötte a netre. "We started it. Now I am here to end it."

internet_hungary_02.jpg

14:06 - Ha nem találjuk ki, mit akarnak az emberek a neten fogyasztani, elüt minket a vonat, amit az alagút végén lévő fénynek látunk. Megváltozott, ahogyan információt szerzünk (könyvtár helyett a ikipédiára megyünk), az emberek tartalmat fogyasztanak, ahogyan mindig is tették. A különbség, hogy most a közösségi médiának hála ezt interaktívan, egymással kommunikálva teszik.

14:03 - A bannervakságról van szó: a bannereket már egyszerűen nem látjuk, akkor sem, ha a gép nem blokkolja őket. Nimeh elmondása szerint néhány éve döbbentek rá a szakemberek, hogy a bannerbiznisz egyszerűen nem fenntartható, a konkurenciához (pl. a közösségi és tartalommarketinghez képest) "nevetségesen lassú".

14:00 - George Nimeh következik A banner: szívás című előadással. A címmel már most mélyen egyetértünk. A tételmondat: "minden jelenlévő fejében működik egy adblocker".

13:56 - A Hasznaltauto.hu nyolc éve mint megjelenítő ismeri a flash bannereket. Azt gondolta, a buta jpg és gif bannereket biztosan rosszabban fognak működni. Elkezdte figyelni a saját statisztikáikat, és meglátta, hogy már 8 éve is jól szerepeltek az egyszerűbb bannerek.

A csúnyán villogó flashek azóta is mennek: pár hónapja is még a hirdetőik háromnegyede flash bannert használt. A Google döntése miatt azonban már a Chrome böngésző szeptembertől nem indítja el a flash reklámcsíkokat, ezért elkezdték mérni, hogy hány felhasználót érint.

Féltételezték, hogy kevesebben kattintanak majd arra a bannerre, mely nem indul el magától. Tesztelési célú bannerkampányt futtattak 14 millió megjelenéssel. Állóképekként HTML, jpg és Flash formátumban futtatták őket augusztustól (még a tiltás előtt kezdték).

Augusztusban tökéletesen egyforma volt a három formátum értéke. Mostanra viszont 56%-kal visszaesett a Flash változat kattintása. Tehát valóban tiltja mindenhol a Chrome, és az elavult technológia használata közel a felét elveszi a lehetséges kattintásnak. A hasznaltauto.hut látogatók több mint fele Chrome-ot használ, így igazolható az összefüggés és látható, hogy a flash blokkolása miatt már nemcsak az iOs és Android felhasználóit veszítjük el hirdetőként, hanem a desktop felét is.

13:54 - A bannerek a Flash halála után előadáson éppen azt hallhatjuk, hogy a Flash bannerek nem hatékonyak. Különféle bannerekkel végzett esettanulmányról hallunk adatokat, melyek úgy összegezhetőek: a Flash helyett használj HTML5-öt.

13:47 - Fodor Ákos a Hasznaltauto.hu értékesítési vezetője a flash kivezetésének bannerekre gyakorolt hatásáról szeretne beszélni. Neki is csak tíz perce van, de hat perce a technikus próbálja elindítani a prezentációt. Sajnos azt mondja, hogy fejből nem tudja megtartani.

13:23 - Ha igazán hatékonyan akarjuk brandünket reklámozni, az érzelmeket és a memóriát egyszerre kell stimulálnunk, zárja előadását Andrew.

13:19 - Az "uncanny valley" jelenségről van szó: legyünk óvatosak a számítógéppel generált képekkel, mert elidegeníthetik a közönséget. A példa egy CGI-macska, ami valóban egy hangyányit zavaróan néz ki.

13:14 - Használjuk ki a megszakításokat és a szüneteket, tanácsolja a szakmeber. Reklámokról van szó persze, hagyományos tévéreklámokról éppen,ahol az érzelmi válasz kiváltását egy rövid hatásszünet követi, majd a brand megjelenítése. Az engagement így 8-ról 44%-ra, a vásárlási hajalndóság 23-ról 51 százalékra nőtt a bemutatott konkrét reklám esetében, miután megfelelő hatásszüneteket iktattak be.

13:12 - Az emberek 29%-kal jobban megjegyzik a hirdetéseket a brit szakember szerint, ha azok nem statikusak, hanem lehetőség van az interakcióra is.

13:10 - A Nestlétől Györke Ádám az online hirdetési eszközökről szóló kerekasztal-beszélgetés során elmondja, hogy online kampány rendelésénél az első rendű a döntési folyamatban a márkaismertség nevelése, költenek tévében is, de online döntésnél mindig kampány alapon dönt.

A Tchibótól Németh Norbert elmondja, hogy online költeni kell, minden kampányukban van online büdzsé. Nagyon hisz a cég még a tévében, de az online-ban is. Azt megmondják a vezetőségből, az adott évben mire tilos költeni (volt ilyen tiltás a sajtóra is).

Az Erste számára fontos a Travelo blog, a Szeretlek Magyarország és minden aktív, dinamikus, a városi célcsoportot érintő felület, ahogy Frei Andrea elmondta.

Sajnos ennél konkrétabb válaszok nem érkeztek.

13:00 - A Hír24 standjánál egy hostess a molekuláris gasztronómia jegyében görögdinnyés zselégömböt kínál. Ha a szádba kerül, szépen kipukkad. Olyan könnyen, mint a szakmánk lufijai.

13:08 - Heather Andrew Neuromarketing a gyakorlatban címmmel tart éppen előadást, és igen érdekes dolgokat mesél arról, hogyan növekszik az engagement, ha érzelmi választ vátunk ki a közönségből. Üzenete összefoglaható egyik tételmondatával: "Make your brand part of the story, its much more likely to be remebered".

12:58 - Megkíséreltünk ebédelni, de a kijelölt helyre már nem férünk be. De nem csak helyből, netből is hiány van - bár a főszponzor a Vodafone, dedikált wifi sajnos nincsen.

12:34 - Varga Zoltán a Centrál Médiacsoporttól azt mondja, hogy start-upok esetében először is tőkebevonás a családtól lehetséges. Míg a befektetők mindig megtérülést, profitot várnak el, addig a családtagok nem, sőt nekik szinte kötelességük segíteni. Ennek biztos sok upper nem örül.

11:54 - Pál Feri atya előadásával akartuk kezdeni a napot, de mindenki más is így döntött, így sajnos már nem fértünk be a terembe, ahová becslésünk szerint az Internet Hungaryjelen résztvevőinek fele zsúfolódott be.

11:42 - Az irodába megérkezett az új Ákos-album, de én meg Siófokon vagyok holnapig. Túl nehéz az életünk.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.