A sikeres hírlevél titkairól percről percre

2015/12/16. - írta: KK Viki

Ma tartja a Piac és Profit "Az üzlethozó hírlevél titka" rendezvényét a BKIK székházában.
Ez ismét egy olyan konferencia, ahol a délután folyamán Sipos Zoli is előad majd, mi pedig a Kontent Magazinunkat ajándékozzuk a résztvevőknek.
Ahogy megszoktátok, most is élőben tudósítunk a rendezvényről, ahol biztosan szóba kerülnek majd olyan praktikák, amellyel a hírleveledet hatékonyabbá teheted.

Ha ennél is többet szeretnél tudni, még van pár helyünk a január 14-i e-mail marketing tréningünkre, amely megtanít téged arra, hogyan írj erős hírlevelet. Le ne maradj róla!

(A tudósítást két, ebben kezdő kolléga írja (Viki és Ricsi), Dani éppen bőszen dolgozik az anyagaitokon. Szóval várjuk a dícséreteket és persze a kritikát, de csak óvatosan. ;-))

10:00 Kezdődik a konferencia.

10:09. Dr.Mayer Erika köszöntötte a résztvevőket.Rövid bekintést nyerhetünk a hírlevél gazdasági és jogi hátterébe. A hírlevél fogalmának definiálása után arról esett szó, mikor jogszerű a hírlevél küldése.

Opt-in szabályozás- csak akkor lehet hírlevelet küldeni, ha az illető engedélyt adott a küldésére.

Opt-out lehetőséget kell biztosítani, hogy az illető leiratkozhasson a hírlevélküldő listáról.

10:16. Dr. Mayer Erika bemutatta a magyar Alaptörvény, az Infotörvény és a Polgári Törvénykönyv személyes adatokra vonatkozó szakaszát. Az e-mail cím személyes adatnak minősül.

10:19. Aki e-mail listát gyűjt, már az is adatkezelésnek minősül, szigorú szabályok vonatkoznak rá.

 10:22. Megismerhettük a személyes adatkezelés alapjait és alapelveit, szárazon, tömören, jogi szakszavakkal. Dupla kávé kellene hozzá.

 10:32. Az előadás eddig olyan plusz infót nem adott, ami egy hírlevelekkel foglalkozó cég ne tudna. Pl. személyes adatokat csak jogszerű célból lehet kezelni, az érintett hozzájárulásával. Az opt-out a tiltakozás formájának tekinthető, valamint határozott hozzájárulás kell az adatok kezeléséhez. Ez mindig akkor kérdéses, amikor kiskorú vagy korlátozottan cselekvőképes személyről van szó. Megfelelő és 100% jogszerű megoldás erre nincsen.

10:35. A továbbiakban inkább megkímélünk titeket a további törvényi szabályozásokról, de ha mégis bele akarnátok mélyedni, irány a jogi szakkönyvár!

Következő előadásnál visszatérünk, hátha felébredünk és valóban érdekes adatokat tudunk majd közölni veletek. :-)

Csak úgy megjegyeznénk, hogy kiderült, a jogi szabályozás nőnemű, Justitia névre hallgat, így nem csoda, hogy nem értjük. (upsz, és ezt pont Viki írta) ;-)

10:44. Viki levegőzni ment, úgyhogy átveszem a tudósítói széket:) Ricsi vagyok, és még mindig a jogi terminusok szédületes izgalmait hallhatjuk. Lassan bealszom a polgári perek, NMHH és NAIH bírságok lavinájába, de kitartás, ennál már csak adrenalinpörgetőbb előadások jöhetnek.

10:48. Dely Gábor, a DIMSZ e-mail marketing tagozatának tagja a hírlevélküldő rendszerek felől közelít a témához.

 10:50. A hírlevélküldő rendszer alapműködéséről esik szó. Szegmentálás, spam, visszapattanás, riportolás...Még mindig kevés az új infó. A méréseknél a megnyitásokra és a kattintásokra kell kiemelten figyelni.

10:56. Milyen a jó hírlevélkülő rendszer? Elméletileg. Olcsó, tudjon mindent, legyen gyors, ne menjen spambe, 80% megnyitás - 30% kattintási arány, nulla leiratkozás.

Ez utóbbival nem értünk teljesen egyet, ugyanis a leiratkozás tisztítja a listánkat. Nem kell nekünk olyan feliratkozó, akit nem érdekel, mit írunk.

11:00. Nézzük, milyen a jó hírlevélküldő rendszer a gyakorlatban! Számít a levélküldés sebessége, a riportolás, de az adatkezelés testreszabhatósága is. Íme erről a dia:

img_20151216_105951.jpg

 11:06. A hírlevélküldő rendszert 3 módon üzemeltethetjük: saját szerverről saját üzemeltetéssel vagy külső fél által üzemeltetett saját rendszerről vagy külső üzemeltetéssel külső szerverről. 

11:09. Mi a célunk a hírlevélküldő rendszerrel, mit szeretnénk elérni vele? Első lépésként definiáljuk az üzleti és marketingcélokat. Át kell gondolnunk, milyen adatok állnak a rendelkezésünkre, milyen jövőbeli stratégiába illeszkedik mindez. A büdzsénk nagyságát és a megfelelő HR háttért is be kell kalkulálnunk. Az e-mail marketingcsatorna bevételét szintén mérnünk kell, A/B  tesztekkel és folyamatos visszajelzésekkel tudunk vele hatékonyan dolgozni.

 11:15. A jó hírlevélküldő rendszer megtérül, megbízható hátteret ad és kiszolgálja a marketing stratégiát.

 11:16.Csarkó Judit, a Piac és Profit online divízióvezetője a hírlevél vállalati kommunikációban betöltött szerepéről beszél. A hírlevélre feliratkozás direkt és indirekt módon történhet.

11:18. Tervezzük meg, konkrétan mi történjen a feliratkozás után, hogyan juttatjuk el az érdeklődőket a konverzióig. Csak olyan információkat küldjünk, amire tényleg kíváncsi a feliratkozó.

11:20. A szegmentáció fontosságáról esik szó. Dolgozhatunk user profil alapján, csak megnyitás, kattintás szegmentációval és tematikus listát is készíthetünk.

11:24. A hírlevelek küldése és a bejövő reakciók a Piac és Profit weboldal szerkesztésére is visszahatnak.

11:25. Facebook oldalakról nehéz feliratkozókat gyűjteni. Itt leginkább a játékok működnek, de mindig alaposan át kell nézni a játékszabályzatokat. (Ti emlékeztek még az indián nevetekre?)

 11:27. Hogyan segíti a hírlevél a Facebook-kommunikációt? A hírlevél-adatbázisunkat a ebbe a rendszerbe is feltölthetjük, a Facebook-hirdetésekkel még pontosabban célozhatunk. Judit szerint a B2B-ben is nagyon jó konverziót hoz ez a módszer, nemcsak B2C-ben.

11:31. Mérni kell a hírlevél hatékonyságát. Arra is koncentráljunk, elérte-e a valódi célját? Mérni, mérni, mérni! (Milyen a megnyitási és a kattintási arány?) A MailChimp szerint18,52%-os megnyitási arány már jónak számít a marketing területén. (Saját hírleveleink ennél sokkal jobb eredménnyel futnak.)

Egyébként ez a statisztika a DIMSZ honlapján is fent van.

 11:35. A Google Analytics csatornaként definiálja az e-mailt. A csatornáknál meg tudjuk nézni, adott időintervallumban hányan kattintottak az e-mailünkre. A Google a felparaméterezett URL-ekkel követi az e-mail kampányokat. A hírlevelünk valamennyi linkjét mérhetjük vele, nem kell külön hókuszpókusz rendszer hozzá.

 11.38. Az AdWords remarketinggel célozza a köszönő oldalon jelentkező feliratozókat. Az AdWords remarketing-kóddal kapcsolja a célközönséget a listához.

11:40.Levelezésből és számlázásból is fejleszthetünk CRM-rendszert. De mindig előre meg kell határoznunk, pontosan mit várunk tőle.

 12:00. A konferencia áttér a tartalmi kérdésekre. Feltöltjük tartalommal a gyomrunkat a KV-szünetben. :-)

12:02. Kocsis Márk, az AS Services Kft.üzletág-vezetője arról beszél, hogyan válhat a hírlevél az értékesítési csatorna csatorna részévé.

12:04. Az e-mailek 41%-át mobilon nézik meg Magyarországon. Az adatbázist közösségként kell kezelnünk, minél több adattal rendelkezzünk róluk, hogy minél személyesebb üzenetekkel célozhassuk meg őket, minél közelebb vigyük őket a konverzióhoz.

 12:07. Át kell látni az értékesítési folyamatot a hozzá illeszthető hírlevél üzenettel, kommunikációs stílussal. Az e-mail marketinget a CRM-rendszerrel érdemes összekapcsolni, erre építeni a call centert, hogy minél személyreszabottabb ajánlattal hívhassák fel az ügyfeleket. 

12:10. A viselkedés alapú e-mail marketing egyre elterjedtebbé válik. Az előre definiált szegmenseket programozottan tudjuk megszólítani (pl. aki kattintott, de nem vásárolt). Mérés és tesztelés. A legfontosabb arányok: a megnyitási, kattintási, konverziós és leiratkozási arány.

 12:11. Nincs hírlevélküldés A/B teszt nélkül. Érdemes több e-mail változatot kiküldeni a célcsoportnak, a legjobban működőt használjuk. A lányok vizuálisabbak, a érfiaknál az információ átadása fontos. 

12:13. A gmail lehetőségeiben is megtaláljuk a Promotions fülben, ahol hírlevél kommunikációt folytathatunk a felhasználókkal, és meghatározhatjuk, ki lássa mindezt. Személyre szabott üzeneteket küldhetünk a versenytárs domainjére is.

12:16. A remarketing lehetőségéről esik szó. A Google sütiket rak a felhasználó böngészőjébe, és később is aktiválja a hirdetésünket. Remarketing adatok alapján is építhetünk e-mail listát. Az AdWordsön belül Customer Match néven fut. A történet jogi oldalához tartozik, hogy ehhez egy leiratkozási oldalt is kell készíteni hozzá.

12:21. Némethi Erika nemzetközi kkv-szakértő a perszonalizált hírlevelekről beszélt. Stratégia kell hozzá: milyen gyakran és kiknek küldünk hírlevelet? Kik jöttek az oldalunkra, milyen problémákra keresnek válaszokat? Ilyen infók alapján már nekik szóló témákat is találhatunk.

12:23. A hírlevél célja, hogy fenntartsa az olvasó figyelmét és befészkelje a céget az olvasó gondolataiba, és lépésenként szakértői státuszt építsünk benne.Adjunk nekik a hírlevélben megoldásokat, tanácsokat, emellett ébresszünk látens igényeket a közösségben (de ha promóval bombázzuk őket, eltávolódnak tőlünk, és nem nyitják meg ezekt a leveleket).

 12:26. Manapság túl sok információ éri az olvasókat, ezért szelektálniuk kell. A legjobban saját magunkról szeretünk olvasni, mindig a saját problémáink megoldásait keressük (pl. hogyan lehet olyan honlapod, ami a legjobban illeszkedik a céljaidhoz?).

12:28. A perszonalizálás a keresztnévvel indított hírlevélről szól. A személyes megszólítás után kapjon neki szóló tartalmat, a hírlevél kínáljon megoldást az igényeire, gondjaira.

 12:30. A feliratkozásnál kategorizálhatunk témákkal, demográfia szerint, attitűd és szokások tekintetbevételével. Gondolkodjunk az olvasó fejével: mire keres választ, milyen szavakat használ, esetleg milyen stílusban beszél?

 12:38. A hírlevél felépítését tekintettük át. Egy izgalmas címsorral indul, ami lehet figyelemfelkeltő kérdés is. Még jobb, ha a kérdéssel az olvasó problémája kerül a fókuszba. Kerüljük a "szeretne" kezdetű címsorokat.

 12:41. Az első bekezdésben fejtsük ki a címsort, ami kíváncsiságot ébreszt az emberekben. Adjunk megoldásokat, hasznos tartalmakat. Hívjuk az embereket interakcióra like-ra, megosztásra, stb.

 12:45. Nagy Barna, a Kreatív Vonalak ügyvezetője a kép és a szöveg legújabb trendjeiről mesél. Tervezői oldalról közelíti meg a hírlevél kérdését. Egy modern hírlevél úgy néz ki, mintha kivágtunk volna egy odalt valamelyik népszerű magazinból (bár a magyar kkv-ben ez nem annyira megszokott).

12:50. Ma már hosszúak a honlapok is, mert magazinszerű olvasási szokást akarunk elérni, ez populáris az Y-generációnál. Így fogyasztanak élményszerűen tartalmat. Ha el akarjuk rejteni a tartalmat, rejtsük egy menübe, és senki sem fogja megtalálni.

12:51. A jó hírlevél következetes, folyamatosan minőséget képvisel. Ha romlik a hírlevelek minősége, azonnal leiratkozunk. Olyan kell, ami szórakoztat, valamilyen szempontból jó, amire érdemes odafigyelnie a célcsoportnak. A legtöbb hírlevelet el sem olvassák, mert a küldője nem tanította meg az embereket arra, hogy ez a levél más.

A magyar e-mail marketingben nem az a típushiba, hogy nincs üzenet, inkább az, hogy túlságosan sok van. Mutassunk mindig egy irányba: ez jelenti a következetességet a márka szempontjából.

12:55. A hírlevél legyen hasznos és szórakoztató, nyújtson valódi élményt. Barna számos példán keresztül mutatta be a koncepciót.

 13:10. Ebédszünet.

13.45. Sipos Zoltán, a Kreatív Kontroll ügyvezető igazgatója beszél a modern, népszerű hírlevelek tagolásáról és olvashatóságáról.

13:48. Zoli szerint mindenki utál hírlevelet kapni és nem fog szenteste olvasgatni. Sok és unalmas hírlevelet kapunk, de van arra megoldás, hogy hatákonyabb és izgalmasabb legyen egy adott hírlevél.

Design túlértékelt, de ugyanakkor fontos része a hírlevélnek. Sajnos jellemzően nem a célcsoportunknak szólnak ezek, hanem az ügyvezetőnek, aki megrendeli a designt. Ennél fontosabb a szöveg, de van ennél még fontosabb, amire később fog kitérni.

Az a jó hírlevél, ami sok aranyat teremt.

13:51. Egy hasábos konverzióra futhat ki, két hasábos inkább webshopokra jó. Alapvetően 3 típusú hírlevél van: "Olvass el!", "Vásárolj!, "Csatlakozz!"

Gary Bencivenga híres szövegíró pl. minimális stílusú hírleveleket ír, akár 20.000 dollárért is. Egy ilyen célja csupán annyi, hogy olvassuk el az adott levelet.

 A vásárolj-típusú hírleveleknél a jó minőségű fotó elengedthetetlen, a Csatlakozz-típusú leveleknél vegyes lehet a kép és szöveg aránya.

Ábrák/képek arra nézzenek, ahol a szöveg van, szemkemerás vizsgálattal ez könnyen megállapítható.

Best practise:

  • széles, reszponzív
  • 3 hasáb max.
  • "F" formában olvasunk
  • "gombszerű" gombok
  • CTAhajtás felett
  • Felül logó

 13:58. Saját hírlevél átlagosan nettó 200.000 Ft árbevételt jelenet a Kreatív Kontrollnak. Ennek oka nem a jó szöveg, vagy a design, hanem a lista jó. Ez a legfontosabb az egész hírlevélküldésben, gondoltátok volna?
A listának köszönhető a ROI 3.800 %, 12,8% vásárolt a legutóbbi hírlevélben, szűk listára, a nagyobb listára napi 4-5 jelentkező érkezik. Bulvármarketinges headline nem működött. A Kreatív Kontroll 3.600 fős adatbázisa nagyobb konverziót hoz ugyanarra, mint egy több mint 30.000 fős lista (tesztelve).

 14:05. Ha van tuti listád, akkor érdekes hírlevelet írj, ne unalmasat, a célcsoportnak írd, ne magadnak! Így elérheted, hogy az olvasód örüljön annak, amit írsz neki. Gondozd őket, mert megtérül!

Példa: Fontos ügyfelünkkel 1,5 év után szerződtünk, másik partnerünk 1 év után jutott el odáig, hogy vásároljon tőlünk.

 14:07. Fialka Krisztina a Reach Media vezetője a jó és a rossz e-mail marketingről mesélt. Előadása arra koncentrált, milyen hírlevél hibákat kerüljünk. Mitől lesz sikeres az e-mail marketing? Először a célokat kell meghatározni. Építsünk adatbázist, pozicionáljunk és növeljük a lojalitást. A jó adatbázis jogilag tiszta, frissített és karbantartott, könnyen szegmentálható.

 14:10. Robotokkal is gyűjtenek a neten adatbázisokat, rengeteg cég megveszi ezeket (ami nem olyan hatékony, ráadásul jogi aggályokat vet fel). Mások alkalmazásokkal engedélyezett e-mail adatbázisokkal dolgoznak, vagy CD-n megvásárolható céges adatbázisokat vásárolnak. A permission alapú adatbázisok jobban használhatóak, sokkal alaposabb szűrési lehetőségeket kínálnak.

 14:14. Karban kell tartani az e-mail listát, a visszapattanókat és az inaktívakat ki kell törölni. Figyeljük, hogy a felhasználó hogyan reagál a levelünkre:olvasatlanul törli, megnyitja, továbbküldi, stb. 

14:18. A  hírlevél esetében egy adott témára iratkoznak fel az olvasók, az e-dmnél adatbázisba iratkoznak fel, és tudják, hogy marketingüzeneteket fognak kapni a cégtől, de abban számtalan más cég üzenete is szerepelhet.

14:20. Az e-mail tárgya 5-6 szó, rendkívül rövid. Call-to-actiont tartalmaz, perszonalizált. A design nem mindenható, deaz emocionális befolyásoláshoz mindenképpen szükségesek a képek. Nem biztos, hogy mindenki észreveszi, ha a fő üzenet csak a képen jelenik meg.

14:25. A link legyen pontos és jól látható.A leiratkozási linknek a jogszabályoknak megfelelően már egy kattintással le kell vennie az embert a listáról.

14:27. Alaphibának számít, ha a tárgy félrevezető, vagy a mail csak képből áll (ami esetleg nem is releváns). A lényeges mondanivaló ne csak a képeken legyen, támasszuk alá szövegbe foglalt üzenettel is. Gondot okozhat, ha link helyett csatolt fájlt teszünk az e-mailbe. A méret 2 Mbyte helyett 100-300 Kbyte legyen. A gif is problémássá válhat, mert sok levelező csak az első fázist jeleníti meg. Kerüljük a semmitmondó tárgymezőket.

14:31. Tömeges üzenet (mass mail) helyett inkább a személyes tartalomra építsünk. A személyre szabás a fogyasztói jellemzőkből alakul ki (földrajzi, demográfiai és pszichográfiai adatok).  

14:33. A viselkedés alapú szegmentációnak szervesen illeszkednie a stratégiába, a tartalom és a design célcsoport szerint is szegmentálhat (pl. nők gyermekekkel, nők, férfiak, stb.)

 14:35. Mi a jó időzítés az e-mail kiküldésekor? Erre nincsenek aranyszabályok. Hétvégén is küldhetünk hírlevelet, mobilon ilyenkor is sokan néznek e-maileket. A reggeli és a déli órák mindenképpen hatékonyak. Meglepő módon ezt még az időjárás is befolyásolhatja. Nyáron, pénteken ne küldjünk ki hírlevelet, mikor mindenki a strandon van. 

14:40. A weboldalnak és a hírlevélnek átláthatónak, tagoltnak kell lennie, és az sem árt, ha vezeti az olvasó szemét, figyelmét.

14.47. Kóczián Zsófia, az Alphasonic Kft. marketingvezetője a vevőt generáló hírlevelekről tartott előadást.

14:49. Ha egy hírlevél nem releváns és nem oldja meg a célcsoport problémáját, azonnal leiratkoznak róla, mert nem érdekli őket, így megszólítani sem tudjuk a célközönséget.

14:51. Mindig szegmensekre kell osztani a hírcsatornánkat. Tudjuk meg, mi érdekli a feliratkozókat, mivel lehetne megcélozni őket. Minél többet tudunk meg a célcsoportunkról, annál jobban tudjuk kiszolgálni őket tartalmakkal.

Az utolsó előadás után, ha egy mondatban kellene összefoglalni a lényeget, akkor ez nagyjából ez lenne:

Folyamatosan mérni kell azt a hírlevelet, amit személyre szabottan, szegmensre bontva és érdekes, hasznos szöveggel feltöltve küldesz ki azokra a listára, amiket fáradságos munkával hoztál össze.

És ezzel ez is a végszó, ugyanis a konferencia és ezzel a tudósítás is véget ért.

Köszönjük, hogy velünk voltál! :-)

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása