Hogyan válasszuk meg a fotósunkat?

2015/01/22. - írta: KK Viki

Van egy-két olyan szakma, ahol nem kellenek hangzatos marketinges szövegek ahhoz, hogy megtaláljuk a számunkra megfelelő szolgáltatót. Egy ilyen szakma a fotós szakma is, ahol elsősorban a képek adják el a fényképészt.

spooky-2965.jpgNo de mi van akkor, ha az átlagos szem nem látja az adott kép hibáit, nem tudja, miért nem jó a kiégett fotó, az árnyék az arcon vagy nem veszi észre, hogy a fókusz nem ott van, ahol lennie kell?

(A bal oldali fotó ennek tökéletes példája, noha a téma alapján ezt egy cuki fotónak gondolnánk.)

A DSLR (tükörreflexes) fényképezők széles skálája között régóta vannak olyan – úgynevezett belépőszintű – kamerák, amikhez már bárki könnyen hozzájuthat. Egy ilyen géphez – alap objektívekkel együtt, táskával, pótakksival – max. 200ezer Ft is elég a kasszából.

Ennek köszönhetően sajnos már az is fotósnak vallja magát, aki beszerez egy ilyen eszközt, elolvassa a használati útmutatóját, esetleg letölt egy kezdők számára készült digitális fotóskönyvet. Ez ugyan még mindig nem elég ahhoz, hogy belőle jó fotós is legyen, hiszen kell hozzá néminemű kreativitás is.

Ekkor még csak a saját ismeretsége körében hirdeti magát, ingyen vagy minimális összegért vállal el fotózásokat hangzatos marketinges dumával, mondván, hogy ő bármit le tud fényképezni.
A facebook-os nevében, vízjelében már ott van az „XY Photography”, ami sok esetben egyáltalán nem megalapozott. A kezdő fotós úgy gondolja, hogy ez már elég marketing ahhoz, hogy kitörjön a tucatfotósok köréből.
Holott a fényképész legfőbb marketing stratégiája – ami egyébként más szolgáltatás értékesítés esetén is fontos – a munkáinak a publikálása kell, hogy legyen, rizsa nélkül. Ehhez minimum egy honlappal kell rendelkeznie, ahol ír magáról pár szót a bizalom elsődleges kialakításához és megmutatja, mire képes, mivel dolgozik és eddig kiknek fotózott. Ezt kiegészítheti szakmai hozzászólásokkal, oktatóvideók készítésével vagy akár blog létrehozásával is. Esetleg ügyfelei véleményét is feltöltheti, névvel együtt.

Sok olyan cég, vagy laikus személy van, aki ezeket nem veszi figyelembe, nem jár utána, nem, vagy csak felületesen nézi meg a hevenyészett, összetákolt honlapra feltöltött fényképeket.
„Olcsón dolgozik, jó lesz ő is, szépek a fotói, ilyen biztosat nem tudnék csinálni és különben is, az ismerősöm ismerőse, tehát rossz már nem lehet.”- gondolják.

10458626_832759543441007_33227623980710335_n.jpg

Ezért ha valóban jó fotóst, időtálló képeket szeretnénk és olyanokat, amiket büszkén mutogathatunk ismerőseinknek abban a tudatban, hogy fotósunk valóban jó munkát végzett, akkor járjunk utána, ne a szövegnek higgyünk, hanem a képeknek, mások véleményének és a referenciamunkáknak.

És tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:

-          Hajlandó vagyok-e kicsit többet fizetni azért, hogy biztosan jó fotóim legyenek?

Ha erre nemleges  a válasz, akkor bízunk abban, hogy valóban olyan fotóst fogunk találni, aki nem csak olcsó, de valóban jó is.

-          Milyen referenciái vannak, milyen régről vannak referenciái?

Egy fotós a referenciáin keresztül adja el magát. Hiába olvasunk a honlapján litániákat, a fényképek nem hazudnak. Minél több referenciamunka van az oldalán, annál biztosabb, hogy nem ma kezdte a szakmát. Ne átalljunk kikérni mások véleményét is róla!

-          Meg akarom-e bízni a tárgyfotóst az esküvőnk fényképezésével?

Nagyon ritka az az eset, amikor egy profi fotós MINDENT le tud fényképezni ugyanolyan maximalizmussal. Témák szerint érdemes fotós választanunk. Pl. épületfotózáshoz épületfotóst, termékfotózáshoz tárgyfotóst, portréfotózáshoz portréfotóst.

-          Milyen felszereléssel dolgozik az adott fényképész?

Egy profi fotós nem titkolja a drága felszerelését, így az megtalálható bárhol. Ha mégsem, kérdezzük meg tőle nyugodtan, büszke lesz, ha elmondhatja.

-          Van-e a fotósnak más, állandó munkája?

Ha igen, akkor leginkább hobbiból fotózik. Nincs ideje magát tovább fejleszteni és a retusált fotókra is bizony sok esetben várnunk kell. Ha a munkájának több mint 60%-a fotózásból áll, de mellette grafikus, szövegíró vagy más kreatív munkája van, már piros pontot érdemel.

-          Szán-e időt a megrendelőre?

Egy fotós, mint minden más kreatív szakember, információk beszerzése után (brief) tud olyan munkát kiadni a kezéből, ami ügyfele elképzeléseihez a legközelebb áll. Ezért egy személyes találkozó során sok kérdést tehet fel – munkától függően. A találkozó során ráadásul kiépülhet az a bizalom is, ami az egyik legfontosabb, főleg akkor, ha személyesebb fotózásról van szó.

-          Mennyire ismert név a szakmában?

Itt már sajnos sok fotós átesik a ló túloldalára, hiszen a különösen elismert fotósok már bizony megkérik az árukat.  Ha nekünk fontos az, hogy ki készítette a fotókat, mehetünk hozzájuk is, de ha ehhez nem ragaszkodunk, a korábban felsorolt pontoknak megfelelő fotóst is találhatunk valóban profi fotókkal, kedvezőbb áron.

Összegezve tehát, amikor az ismerős fotósok áránál magasabb árajánlatot kapunk, az nem feltétlenül azért van, mert a drágább le akar húzni minket vagy sokat fizet a marketingjére, hanem azért, mert azt profizmusa tudatában teszi, meg kell keresnie az eszközparkjának az árát (egy ilyen befektetés több millió Ft is lehet) és időt szán nem csak magára az ügyfélre, a fotózásra, hanem az azt követő utómunkára is. És mint minden szolgáltatás esetén, itt is csak utólag derül ki, hogy jól döntöttünk-e.

 

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.