Az Ébredő Erő marketingfogásai

2015/12/09. - írta: Édes Richárd

Az Erő és a bankkártyád legyen veled!

Az igazi Star Wars-fanok az elmúlt hónapokban fénykardok surrogásával álmodtak, X-szárnyúakkal kergetőztek az űrcsatákban és a lengén öltözött Leia hercegnő mellett őrködtek Jabba palotájában.

Már-már sejtszinten belénk kódolták a Star Wars utáni vágyakozást.

Marketing-midikloriánok keringenek a vérünkben és Star Wars-ereklyékért tolakszunk a karácsonyi tömegben. Ki hallott már ilyen elvetemült Jedi elmetrükkről?

Azok, akik megtervezték az Ébredő Erő marketingjét.

 

Mi a közös benned és egy klónkatonában?


Mindkettőtöket egy előre beállított kognitív program vezérel.

Téged a galaktikus vásárlás a szupermarketben, őt a küzdelem a Köztársaság ellen.

A kaminói klónozók által gyártott harcosokként rohanunk a moziba és a könyvesboltokba, mert a Disney ravasz marketingesei kíméletlenül nyomkodják a fejünkben lévő Buy Buttont. Az üzletek mindent bevetnek: olyan Ébredő Erő tartalmakat kínálnak, hogy nem tudunk ellenállni a vásárlási vágynak.

Még Yoda bölcsessége sem segít rajtunk. A legutóbb egy cipőbolt kínálatát mustrálva vettem észre, hogy már Yoda mester merengő zöld arcát ábrázoló papucsba is dughatnám a lábam. Sarkon fordultam és nem vettem meg, mert ez mégiscsak tiszteletlenség a nyolcszáz éves mesterrel szemben! Aztán visszafogtam magam, mert a harag a sötét oldalt szolgálja. De lehet, hogy épp ez a marketingesek célja.

 

 A Westend helyett a Hoth jégbolygóra érkeztem…


…mikor a bejáratnál  lelkes gamerekbe futottam két héttel ezelőtt, akik a Star Wars Battlefrontot tesztelték.

A magyar meteorológia szerint idén elmarad a zimankós tél, ám a Hoth fagyos hómezőin elszánt lázadók mérték össze erejüket a gigászi birodalmi lépegetőkkel. A kiváló minőségű grafika, a felcsendülő klasszikus zenei témák rengeteg érdeklődőt „gravitáltak” a játékpulthoz.

Ekkor tudatosult bennem, hogy ezt a decembert már sehol sem tudom megúszni Ébredő Erő nélkül: olyan tartalomzaj van, hogy lassan a vécét is a Star Wars zenéjére húzzuk le. Nincs mód menekülésre!

„Now, fulfill your destiny.”

 

Az Erő már a Google-termékeket is áthatja


A google.com/starwars oldalon egy nagyszerű tartalomkísérlet zajlik.

Nyomban kemény választás elé állítanak minket: döntened kell, hogy a sötét vagy a világos oldalra állsz-e, mert csak így ismerheted meg az igazi Erőt. Ezután elég bejelentkezni a Google-fiókodba, és rövidesen az összes Google-termékedben felébred az Erő (de a Chrome, Youtube és Gmail változásai csak az asztali gépeken jelennek meg).

A Google-naptárad egyből regisztrálni kezdi a fontos Star Wars-eseményeket, de hamarosan a Google Térképen, a Keresőben és a Fordítóban, a Waze-en és a YouTube-on is óriási Star Wars-meglepetések érnek (azért sem spoilerezzük el őket, tapasztald meg!).

A ChooseYourSide hashtaggel nyomon követheted, a közösségi oldalakon a sötét vagy a világos oldal rajongótábora az erősebb-e épp.

Az Erő időnként csak ébredezik a Google-termékekben: előfordulhat, hogy több órát is várnod kell, míg a midikloriánok az összes alkalmazásodat áthatják. Első kanyarban nekem is csak a Gmailemmel sikerült, de óriási volt az örömöm, mikor az inbox betöltését egy világító fénykard helyettesítette.

Ez az igazi élményt adó tartalommarketing: mikor egy cég ötletes natív contenteket szolgáltat, amit nem erőszakos reklámnak, hanem szórakozásnak érzünk (ami nem megszakítja a tartalomfogyasztást, hanem valódi élményt ad).

 

 A Disney lázadókkal építi a hangulatot a film előtt…


…a Star Wars: Rebels című animációs sorozattal. 

Csillagközi kalandorok csapata harcol birodalmi rohamosztagosokkal az eredeti trilógia előtti világban. A szériában még Dart Vader is felbukkan, izgalmas jeleneteket kapunk a Tatuinon és az űrben, továbbá vukikat is láthatunk.

Lépten-nyomon a klasszikus filmek hangulata köszön vissza, az animációs film viszont gyerekbarát.  (Megjelennek a klónháború kivénhedt veteránjai és Ahsoka Tano, Anakin egykori padawanja, de a hangsúly nem a prequel és a korábbi animációs sorozatok karakterein van, hanem a „Disney-kánon” szereplőin.)

A Disney fő célcsoportját a gyerekek alkotják, a Rebels mégsem süllyedt le Jar Jar-i mélységekbe, hogy felébressze a legkisebbek figyelmét. George Lucas iszonyatos öngólt lőtt a bántóan béna karakterrel, a Disney ezt a témát jóval kifinomultabb tartalomstratégiával közelíti meg.

A második évadjába lépő sorozat megkedvelteti az eredeti Star Warst a fiatalokkal, és már előre ráhangolja őket a filmre. Közösséget épít a gyerekekből, kineveli a következő célcsoportot, akik a mesésebb kalandok felől közelítve érkeznek meg az ébredező blockbusterhez.

 

Az Ébredő Erő trailermarketingje


A Disney galaktikus erővel keresztmarketingel a saját csatornáin.

A film legújabb előzetese a nagy nézettségű ESP Monday Night Football előtt jelent meg, egy másik trailert pedig -a szintén Disney-s- ABC műsorán Shonda Rhimes, a népszerű How to Get Away with Murder című sorozat producere mutatta be.

Az Ébredő Erőről 3 trailer és 12 tévéreklám készült, ami összesen 6 percet mutat meg a 136 perces filmből – árulta el a kampány egyik marketingese. A konkurens stúdió igazgatója szerint ez a 6 perc rettentően kevés a rendszerint 12 perces átlaghoz képest.

Manapság már a Jedik sem ússzák meg a videóinterjút! Mark Hamill (Luke Skywalker) visszafogottan nyilatkozott az Ébredő Erőről: leginkább a közönség megnyugtatására koncentrált. Kiemelte, hogy az új filmet az eredeti trilógiára emlékeztető kalandok és témák jellemzik.

Ez egy érdekes pozicionálás. Hamill implicit módon azt sugallja, hogy az Ébredő Erő nem szenved az 1999 és 2005 közötti prequel hibáitól, amiért rengeteg néző fordult el a sorozattól. Lehet, hogy idén egy komoly, színvonalas történettel lepnek meg minket, rajongókat?

 

Boba Fett a műszaki osztályon


Gyerekkori vágyam teljesült, mikor egy óvatlan pillanatban Csubakka lépett mellém az Alléban lévő BestByte bejáratánál. (Érdekes módon magyarul beszélt, és a YouTube-on legendás karácsonyi vuki nótát sem énekelte el, pedig egyre aktuálisabb). Lőttünk pár közös fotót, miközben kiderült, hogy valójában a videojatekbolt.hu játéka miatt akadtunk össze. A fotót megosztva, hashtegelve akár nyerhetek is pár Star Wars-ajándékot.

A tartalommarketing innovatív pillanatokat él át. Korábban elképzelhetetlennek tűnt egy élőszereplős promó, most már a cégek is látják ennek létjogosultságát.

Pár perccel később a BestByte műszaki osztályán a galaxis legjobb fejvadászával, Boba Fett-tel találkoztam (bár korábban azt hittem, ő a Sarlacc végtelen gyomrában pihen). Nem azért akadtunk össze, hogy krediteket fizessek neki valamelyik ellenségem kiiktatásáért, de lefagytam, mint Han Solo. Nem vagyunk hozzászokva, hogy váratlanul szembesétálnak velünk a kedvenc karaktereink, és ebben a meglepődésben óriási marketingErő rejlik.

Az emblematikus hősök felbukkanása kiváló stratégia a következő blockbusterek számára, ennél nem is kell jobb közösségépítés. Utoljára akkor volt ennyire elégedett a geek énem, mikor tavaly tavasszal helyett foglalhattam a Trónok harcából ismert Vastrónon (megjegyzem, az is az Alléban történt).

 

Ki takarítja a padlót a Halálcsillagon?


Mintha a galaktikus Vágó István tenné fel a kérdést 25 millió forintért.

Erre is választ kapunk Az Ébredő Erő hajnala: Amiről tudnod kell és tudni érdemes című infotainment könyvből.

Az extra tartalmakra fókuszáló kiadványból megtudhatjuk, mi a neve a szerzetesrendnek, mely tartályokban tárolja a saját testükből eltávolított agyakat-a bizarr élmények keresői sem fognak unatkozni, lefedik az egész célpiacot. (A kezdő belépőket kisebb horderejű kérdések várják: mi a neve a lénynek, aki 100 évig emészti áldozatait?)

Az Ébredő Erő hajnala egy másik tematikus kiadvánnyal is táplálja a rajongók tartaloméhségét: A galaxis űrhajói a technológia megszállottjainak készült.
urhajok.jpgA vékony kis gyűjtemény régi és új gépek tömegét vonultatja fel, izgalmas kiruccanás a cirkálók birodalmába. A Sith Beszivárgó, Amidala hajója és a Birodalmi Csillagromboló mellett kihajtható mellékletben egy spoiler járgányt is láthatunk, ami majd csak az Ébredő Erőben jelenik meg.

A könyvesboltokat a megszokottnál is több Star Wars-tartalom árasztja el a premier előtt. A Kiemelt ajánlatok között Luke Skywalkerre fókuszáló könyvet is találtam, a Minden, ami Star Wars azonban egy súlyosabb alkotás: fárasztó protokolldroidok leütésére is kiválóan alkalmas.

 

Egy jobb játékbolt már visszaszámlálással jelzi, hány nap van a premierig


Létezik olyan bolt, ahol napi szinten cserélik az üzlet kirakatán a hátralévő időt.

A játékboltok kínálata pazar, csak akkor érzek zavart az Erőben, mikor az árakra pillantok. Annyira elszálltak, hogy a szülőként könnyen a kapzsi Watoo tatuini üzletében érezhetjük magunkat. A legóból összerakható Ezeréves Sólyom potom 60.000 Ft, a LEGO Tie Fighter baráti áron 33.000. Csubakka 40 centis figurája 25.000-be kerül, a klasszikus trilógia szereplőit pedig 12.000-ért rakhatjuk ki puzzle-ből.

A produktivitásodnak nem tesz jót ez a cucc:

61457642_lego-star-wars-millenium-falcon-7965.jpg

A kínálat a felnőttebb játékok felé is nyit: megjelent a Star Wars Monopoly, amit 14.000-ért próbálhatunk ki.

Ehhez képest a 4500 forintos Darth Vaderes és Yodás párna tényleg ajándéknak tűnik.

 

Okosabbak lettünk, mint egy buckalakó?


Remélem! A Jedik szerint az Erő mindenhol szétárad a galaxisban, de erről mi is meggyőződhetünk: a boltok polcait elárasztották az Ébredő Erővel kapcsolatos tartalmak.

Az aktuális HVG-címlap egy bevásárlókocsit toló vásárló szemszögéből száguld a hiperűrben a Star Wars logo alatt:

hvg.jpg

Ahány tartalomfogyasztási szokás, annyi Ébredő Erő content jelenik meg a nagy visszaszámlálás előtt a boltok polcain. Játékok, videójátékok, könyvek, sosem látott élőszereplős kivonulások és Google-átalakítások jelzik, hogy valami irtózatosan nagy esemény közeleg.

December 17-én azt is megtudjuk, vajon tényleg érdemes volt türelmetlennek lenni, vagy JJ Abrams és a Disney csak hülyített minket a „szent trilógia” klasszikus folytatásával.

Addig is az Erő és a bankkártyánk legyen velünk!

Megfigyelted, hogy ebben a cikkben többnyire tartalmakról beszéltünk, nem pedig hagyományos reklámokról? Nos, ez volna a tartalommarketing alapja.

Adj a célközönségednek releváns és értékes tartalmakat – hiszen egy könyv, kisfilm, interjú vagy bármi tartalom érdekesebb, mint egy sima reklám.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.