ÉLŐBEN az Inbound Marketing Akadémiáról!

2016/04/05. - írta: Benyó Dani

imaban.png

Felejtsd el a marketingszakokat, az egy nap alatt szakértelmet ígérő marketinges tréningeket és legfőképp minden "szakértőt", aki még 2016-ban is az inbound marketinget definiálgatja.

Ha a legfrissebb tudás kell, ha a gyakrolatba azonnal átültethető, tényleg minden részletre kiterjedő tudást akarsz, akkor az Inbound Marketing Akadémián a helyed.

Közvetít: KK Benyó12006700_10200846752728592_849843118269852125_o.jpg

Azért mondom ezt bátran, mert az elmúlt tíz hétben Damjanovich Nebojsa keze alatt tanultam az IMA-n, és pontosan ezt kaptam: elméleti és gyakorlati tudást a lufihámozás helyett.

***

16:10 - Ennyi volt mára - és jelen formájában, sajnos, végleg az Inbound Marketing Akadémia.

De ne keseredj el, nem véletlenül volt ez a mai kedvcsináló.

Nebojsa ugyanis online továbbra is ugyanezt a tudást adja át neked.

Őszintén mondom, tíz hét alatttöbbet tanultam az online marketingről, mint a megelőző három évben összesen. Nebojsa kiváló kurzusa ismereteimet rendszerbe szedte és gazdagította, nincs itt olyan, aki ne lenne hálás neki.

Köszi, egy élmény volt. :)

Nektek pedig köszi a figyelmet, viszlát a legközelebbi konferenciáig.

15:54 - Konverziók, adatokat kapunk, imádom:

  • 298886 -> 374104 webes látogató Q1-ben
  • 185000 klubtag 3 év alatt
  • 37 ezer kalkuláció/hó
  • 4800 bevásárlólista/hó
  • 29%-kal nőtt a felhasználók száma évente
  • 2 webáruház 48 milliós forgalmat bonyolított /év

Angéla arról mesél egyébként, hogy a kuponhétvégék is remekül működnek számukra. Ugyan a kuponok (esetünkben klubkártyák mondjuk) csökkentik az adott termék árrését, tehát az adott konverzión kevesebbet keresnek, viszont adatbázist építhetnek így, nagyon értékes adatokat nyernek.

15:50 - Na, van egy kampányod (pl.: ingyen függönyszegés), de hogyn szerzed meg valakinek az e-mail címét? Van, aki bejön az oldaladra, körülnéz, aztán az IP-címen kívül semmit nem tudsz majd róla.

Náluk a Facebook volt a megoldás első eleme (először egyébként 25 ezres (igen, forint, és igen, a 3 országban 2000 embert foglalkoztató multi) büdzsével kezdtek bele), innen irányították át az ingyenszegéses kampányra a potenciális leadeket.

A landing oldalon kifejtették, mi a jó fneét jelent az a szegés, és mit kap cserébe azért, ha marad és konvertál. (És persze figyeltek arra, hogy a FB-on megjelenő hirdetéssel egyezzen a vizualitás.)

A feliratkozásért cserébe egyébként egy kisokost, ebookot adtak.

Akarod tudni, hogy írhatsz jó csalikat, hogy töltheted fel tartalommal az értékesítési tölcséredet? Erre tessék, a  Marketingszöveg.com épp neked való.

15:46 - PPC és SEO. A DIego találatainak nagy része organikusan érkezik (szép eredménye), ezután következik a hírlevél, a Facebook, mobilról kevesebben látogatják, és most figyeljetek: rengetegen (úgy 50 ezren) Startlapról. Nem, Angéláék sem értik.

Contentben nagyon erősek, többek között azért, mert van egy egykori újságírójuk, aki bloggerként született újjá náluk, és edukációs tartalmakat gyárt - például a hogyan válasszam ki a színt, hogyan kell ezt, hogyan azt típusú tartalmak. Telitalálat, a tapasztalatok szerint az ilyesmit imádják a vásárlók (webáruházban kiemelten jól alkalmazhatóak az ilyen contentek).

"A téglagyártótól a cserepesig mindenkinek lehetnek tartalmai, és ebből lehet igazán erős organikus forgalmat generálni." (Filó Angéla)

15:42 - Kitérünk arra, hogyan fejlesztik a Diego oldalát: modulszerűen, egy fejlesztővel, egyébként az AdPlankyt is tesztelik már.

15:38 - Vásárlóból evangelista.

Van egy adatbázisunk - Facebookról, nyereményjátékokból, offline rendezvényekről, bárhonnan, a lényeg az, hogy legyenek szegmentált e-mail címeink, ezt az adatbázist pedig házasítsuk össze egy lojalitásprogrammal.

Ehhez kell a viselkedésalapú kampány, ehhez pedig a buyer personák, a mintavásárlók meghatározása. Most láthatjuk Andreát, Istvánt és Editkét, a Diego három tipikus vásárlóját, szépen kidolgozott personák. (Röviden: Andrea a modern, sikeres és igényes művészlélek, István a középkorú pasi, aki maga rakja majd le a parkettát, Editke pedig a hiperaktív közalkalmazott, aki miatt az ügyfélszolgálat létezik.)

15:35 - Na és a leadből hogy lehet vásárló?

Mindenek előtt: kell a vállalatirányítási rendszer. Bizony, minden cég életében eljön a piallanat, amikor egy jó CRM-re szüksége lesz, mert rendszerezett adatok nélkül nincs automatizálás, viselkedésalapú vagy hasonló komplex kampányokat tervezni szinte lehetetlen (futurisztikus álom, hogy idézzem).

Viszont nem csak a vásárlás lehet konverzió: webáruháznál például a kalkulátor használata is konverzió, hiszen ez már esemény, ezzel már csinál valamit a látogató, és az aktivitással adatot is szolgáltat.

15:29 - Angéla arról beszél, milyen fontosaz, hogy a marketingesek, az eladók is képzettek legyenek: ismerjék a saját termékeiket, folyamataikat, ne képzeljék azt, hogy mindenhez értenek. Náluk például ezekbőlkötelező cégen belüli vizsga volt.

Milyen technikákat alkalmaztak a népszerűsítésre?

Felvették például a kapcsolatot bloggerekkel (PR), elkezdték felépíteni a Facebookot (Angéla előtt 15 ezer követőjük volt, most 60+, Romániában 40 ezernél járnak). Offline rendezvények: "na de mi ennek a megtérülése?", kérdezték még egy előző helyen tőle. Hány eladás lesz abból, ha brandet, imázst építenek? Nem könnyű erre válaszolni, egy épkézláb stratégiával nem is kell, mert eleve rossz kérdés.

FOntos: ismerd légyszi a piaci helyzetet, "magyarspecifikusan" (köszi a kifejezést, el fogom lopni!) csináld meg a kampányaidat, és ne azt akard megvalósítani, ami Amerikában vagy Franciaországban működött.

Látogatókat tereltek az oldalra azzal, hogy folyamatosan SEO-znak, hogy a linképítésre is odafigyeltek (bloggerek ugye).

Mindez arról szól, hogy lesz az idegenből lead.

15:25 - Angéla egy ivdeót mutat, Gálvölgyi és zseniális, ide is rakom, mert zseniálisan jellemez sok magyar céget:

 

Az ember, ugye, a lelkét kiteszi.

15:20 - Filó Angéla vendégelőadó következik, a Diego marketingese. Mindjárt el is mondja egyébként, hogy az első IMA után, amire Nebojsa meghívta, egy rakás olyan dolgot hallott, amelyet másnap el is kezdett megvalósítani.

A DIego jelenleg a környékbeli országokkal együtt 140 boltot tudhat a hálózatában, a Google-lel is együttműködnek, mivel olyan cégeket keresnek, akinek erős az expanziója és exporttal is foglalkoznak.

Egyébként arról fog beszélni részletesebben Angéla, hogyan használta ő az inbound marketinget, hogyan kell evanglistát csinálni az ügyfelekből, milyen folyamatokat alkalmaznak náluk.

14:39 - "Azért jöttem ide, hogy ezek az ötletek megszülessenek", hallom egy fejlesztési oldallal foglalkozó tanonctárstól: ő inspirációt kapott a képzéstől.

14:35 - "Nagyon sokat adott abból a szempontból, hogy helyrerakta a gondolkodást, rendszerezte az ismereteket", mondja éppen a mellettem ülő e-mail marketinggel foglalkozó kolléga, aki egyébként arra is kitér, hogy nagyon kevés ember van jelenleg, aki képes összehangolni a marketinget a technológiával.

Ebben is rendkívül erős az IMA: nem csak az elméletet kaptuk meg, konkrét tippeket is arra, hogy milyen szoftvereket és hogyan használjunk, hogyan kapcsoljuk össze ezt a két területet.

14:31 - Már a kurzust lezáró gondolatoknál járunk, az összegzésnél. Ebbe részleteiben nem mennék bele, de azt azért elmondom: Nebojsa éppen arról beszél, hogy ne féljünk sem hibázni, sem tesztelni - ő is hibázik, reggeli rejtélyes, viszont garantálom nektek, hogy profi vendégelőadónk is hibázik, de enélkül nem tanulsz.

14:02 - Kulcsok a kampány sikeréhez:

1. SMART célok

Specifikus, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött.

2. Buyer persona alapú tartalomtervezés

Olyan tartalmakat gyárts, amik a különböző personáidat, a célközönségedet képesek megragadni - ehhez nélkülözhetetlen az előzetes tervezés persze. Kérdések, amiket fel kell tenned: ki ő, milyen problémákkal küzd, honnan szerez infomrációkat? Milyen elvárásai és termékei vannak egy szolgáltatást illetően, hogyan tudsz rá hatni pszichológiailag?

3. Csali/ösztönző helyes kiválasztása

Egyrészt a ehlyes formátum: C-level célközönségnél nem fog működni az e-könyved, online marketingeseknél viszont remekül, míg másoknál a közösségi médiában megjelentetett kis posztok hatékonyak.

4. Használj marketingautomatizáló rendszert!

13:52 - Hogyan optimalizáld a kampányaidat? Folytonos A/B teszteléssel, akár fizetett, saját vagy szerzett médiáról van szó, de a landing oldalakat is teszteld. Optimalizáld a lead scoringot is: kevés az esélye annak, hogy elsőre jó rendszert találsz ki.

A kampány végén pedig végezz utóértékelést. Itt nehézség, hogy sok rendszerből kell összenézni az adatokat (e-mail marketing szoftver, közösségi média, Analytics stb.), viszont jó hír is van: létezik szolgáltatás, ami megteszi ezt helyetted. Ilyen például a Klipfoli, amivel összefésülheted a különféle szoftverekből, felületekről származó adathegyeket.

(Miért nem ismertem én ezt eddig?! Na, ezért is imádok itt lenni, köszi Nebojsa.)

db-marketing-analytics.jpg

13:45 - Mit tegyél, ha úgy érzed, sablonos vagy, és már nem vonzol új embereket? Próbálkozz meg valami teljesen újjal. A HubSport például ismert arról, hogy anyagait a végtelenségig mutálja, újra felhasználja - értelemszerűen egy idő után ez már nem elég. Ezért kipróbálták, milyen volna, ha például étrendről publikálnának.

Releváns anyagokat persze: mit egyél például, ha otthonról dolgozol online marketingesként és egészséges, hatékony akarsz maradni?

Az ilyen (populárisabb) témákkal egy teljesen új közönséget meg lehet fogni, nagy a merítés, belőlük pedig új leadeket faragni szép számmal.

13:37 - Jelentős alkalom ez: ma van ugyanis az Inbound Marketing Akadémia utolsó napja jelenlegi formájában.

Damjanovich Nebojsa 16 éve okít - offline azonban nem teszi többé. A képzéseket ezt követően csak online formában érhetitek majd el.

Erre mindenkit aktívan ösztönöznék is, feltéve persze, hogy szeretné (vagy szeretné jobban) érteni az online marketinget, inbound marketinget.

12:00 - Ebédszünet, egy óra múlva jövünk vissza, gyertek ti is, érdemes, mert még csak az elején vagyunk!

11:45 - Fontos, hogy határozd meg a csalikat, a tartalmat, és ezek köré építsd a kampányodat. A tartalom milyensége a stratégia szerves része kell elgyen.

Rajzold fel a kampányfolyamatokat: mikor minek kell történnie? Mit teszel, ha így vagy úgy reagál a célközönség? Mindenre legyen terved, gyárts különféle tartalmakat, használj különféle platformokat és felületeket, hogy az egyes leadeket úgy vezethesd, ahogy az nekik jó.

11:38 - Milyen kampányokat futtathatunk?

Idegenek számára pl. brandinget, meg kell magunkat ismertetnünk a célpiaccal, innen indul az egész. Persze ehhez behatóan ismernünk kell a célcsoportot online és offline.

B2C: online és offline kampányok együtt is jól működhetnek.

B2B: PR, esemény, inbound marketing - legyél te a sztori!

Látogatottságnövelő kampányt, amelynek célcsoportja az interneten található buyer personák. Ezek jellemzően performance alapú kampányok, jól mérhetőek.

Leadgeneráló kampányok: célcsoport a weboldalad látogatója (ugye az előbb a látogatottságot már növeltük). Akkor lesz a látogatóból lead, ha valamit már tudsz róla: lehet, hogy adatot még nem adott, de retargetinggel akkor is tartalomba veheted, megtalálhatod FB-on, tartalmi hálózaton.

Itt használsz CTA-kat, landing oldalakat, köszönőoldalakat és e-maileket. Kérj el valamilyen kontakt információt, és mindig ajánlj fel továbblépési lehetőséget! Aki gyorsabban haladna a tölcsérben, azt ne akadályozd.

Lead nurturing: akik már bent vannak az adatbázisban, feliratkoztak hírlevélre pl., na őket kell elkötelezned és a sales felé terelgetni.

Fontos: a megszerzett leadek előbb-utóbb inaktívvá válnak, ha nem gondozod őket, akkor a leadgenerálást is feleslegesen végezted.A célcsoportot természetesen a leadek adják, a legjobb módszerek a viselkedésalapú kampányok, az automatizáció, a remarketing.

A visszatérő vevőkre is targetálhatsz kampányt: lojalitás marketinggel, avagy evangelista generáló kampányokkal. (Az evangelista a legerősebb vásárlótípusod, aki visszatér, aki rendszeresen igénybe veszi a szolgáltatásaidat. A mi evangelistáink nevükhöz híven már nem csak visszatérő vevők, maguk terjesztik a cég hírét, imádjuk őket.)

Nyilván a célcsoportod az ügyfeleid ez esetben.

11:34 - Mennyire vagyunk felkészülve egy inbound marketing kampányra? Ha felfogjuk azt, hogy nem az azonnali eladás a lényeg, akkor már jó úton járunk. A leadgenerálás, leadgondozás fogalmaival ismerkedve jöhetünk rá arra, hogy nem kell a célpiac arcába nyomni a terméket, jobb őket finoman átvezetni a tölcséren.

11:33 - Izgalom, vibrálás: kampánymenedzsmentről fogunk beszélni, de közeleg az ebédidő! (Oké, nyilván nem fél órában foglaljuk össze.)

Tehát: egy kampányak lehetnek fizetős és nem fizetős elemei, mondja Nebojsa, illetve ki lehet szervezni, meg lehet oldani in-house, vagy hibrid megközelítéssel a menedzselést házon belül tartani, a többit pedig szakemberekre bízni (pl. Facebookot, szövegírást stb.), mivel egyetlen ember nem tudja mindezeket a feladatokat megoldani.

11:20 - Kis szünetet tartunk, igen tartalmas délelőtt volt eddig, betekintést nyerhettünk abba, hogyan működik a marketingstratégia a nagyobb játékosoknál, miylen messze van a kkv-szinttől a felfogás.

Jellemző egyébként, hogy egy multinál már a csapat (eleve van ugye marketinges csapat) tudja, hogy egy kampányhogy kelleni fog programozó, webdizájner, szövegíró meg még félutcat szakember, és nem egyetlen emberrel akarják mindezt elvégeztetni - pláne nem úgy, hogy oldjuk meg kicsit olcsóbban. Ezen a szinten tisztában vannak azzal, hogy a tartalom, az onine marketing befektetés, amely hosszú távon hajt hasznot.

Már csak azért is ajánlom mindenkinek az IMÁ-t, mert Nebojsa pontosan ezt a szemléletet képes megszilárdítani, remekül átadja, hogyan kell jól csinálni az online marketinget - és miért óriási hiba, ha nem koncentrálsz erőnek erejével erre a területre.

10:36 - "Egy startup és egy multi között semmi különbség nincs: ugyanazzal az eséllyel indulunk a fogyasztók kegyeiért ugyanazzal a dumával."

10:16 - Hogyan lehet bekerülni egy nagycéghez beszállítónak? Ez is tanulságos, egyszerű networking, ha például én szövegíró szeretnék lenni a meg nem nevezett nagyvállalatnál, fellapoznám a LinkedInt, megnézném, hogy ki a marketingvezető ismerősei, meglátnám Nebojsát, és innentől őt céloznám.

Ugyanez a marketingvezető egy közvetlen e-mailtől valószínűleg enyhe ellenszenvet érezne maximum, a cold calling ilyen esetekben simán visszafelé sülhet el.

10:09 - Hogy megy ez a nagy cégeknél, ha a hazai piacon nem találnak jó szakértőt? Keresnek egy amerikait, megkérik szépen, hogy készüljenek fel pár itthoni alkalmazott kikupálására, megkérdik a cégnél ki akar marketinges lenni, Marika és Pisti felteszi a kezét, aztán kiküldik őket és a gép kidobja őket úgy, hogy már értenek hozzá. Ennyi: hosszú távon pénzt hoz, ezért nem félnek a tudásba fektetni.

10:07 - Kedves padtársam, Jánossy Noémi, aki egyébként nem csak ügyes inboundos, de még igen tehetségesen fotózik is közben rá is akadt a közvetítésére - tiszta izgi, én itt írom, ott másfél méterre meg már olvassák, őrület ez az internet!

10:02 - "Ha pénzt akartok keresni, csináljatok egy content hubot: a tartalomban a pénz, nagyon kevés a content"- mondja nagyvállalati marketingstratégánk.

Kell a sok és jó tartalom, rendkívül fontos üzenet.

Illetve a másik: edukáld a fogyasztóidat!

09:48 - Konkrét példa arra, hogyan nézhet ki egy funnel, ha prémium banking tanácsadás a termék és C-level a célcsoport. Na ehhez, automatizáció kell, mert az olvasási idejük limitált (tök igaz, a videók pl. sokkal jobban működnek náluk, mint a cikkek, hosszú hírlevelek stb.). A konverzió lassú, de valamilyen nagyon provokatív headlinnal "meglőhetjük" őket.

Őket mind ugyanaz foglalkoztatja: hatalmas az egójuk, Voldemort tanulhatna tőlük, meg akarnak dicsőülni. Mivel jelenleg multi CEO-król beszélünk, valószínűleg külföldi célközönségről van szó, tehát egészen máshogyan kell a contentet alakítani.

Am őket foglalkoztatja, az a likviditás és hasonlók, azt kell érezniük, hogy valamit a te contented révén be tudnak adni a közösbe (amitől ugye majd megdicsőülnek), a terjesztésre nagyon jó a LinkedIn, illetve azok az oldalak, ahol ők megfordulnak (és meg tudod fizetni, mert nem a New York Times).

Illetve: próbálkozz a nejükön keresztül, feleség nélküli CEO nincs. Esetleg páran a diverzitás miatt, de egyébként csodás kis környezet ez, tuti, hogy lesz feleségük, szóval a tartalmakkal őket is meg lehet célozni.

Ilyen esetben jobb, ha a kicsit alsőbb döntéshozókat célozzuk egyébként, a C-levelhez nagyon nehéz közvetlenül eljutni, viszont nagyszerűen elő lehet készíteni ezt azzal, hogy a rájuk hatókat targetáljuk.

09:40 - Hogy milyen könnyű félrevinni egy kampányt a legjobb szándékkal is: mielőtt Nebojsa megérkezett volna konzultálni a nagyvállalathoz, a lelkes szakemberek által felvázolt kampányban, amely nem hozta a konverziókat, az eredményeket rossz volt a landing page, rosszak voltak a CTA-k, nem voltak megfelelő buyer personák, és nem volt elég tartalom sem (5-6 kontent volt, legalább 40 kell, hangzik el, gondoljunk itt pl. ebookokra).

09:37 - "Szövegíróra menjen a pénz", a kampányban 55-60 százalék mehet a szövegírásra, ezután jön a dizájner stb.

És hát a tartalmat lopd nyugodtan: fogd, ami számodra értékes lehet, keress olyan landing page-eket, ebookokat, amik neked kellenek, adagold be a szövegíróba és visszakapod a saját egyedi, értékes tartalmadat: nem kell feltalálni a spanyolviaszt, mert azzal nem haladsz.

09:33 - A data scientistek tevékenységéről van szó, hogy mennyire fontos egy pontos adatbázis felépítése, különösen egy olyané, amely képes integrációra is (pl. a Marketo a Facebookkal), ebből aztán az imént említett szakemberek ki tudják bányászni a buyer personákat, viselkedéseket és így tovább.

Magasabb szint, ha a rendszered figyeli azt például, hogy a válallat boltjaiba kik lépnek be, és a hónap végén gond nélkül meg tudod mondani, hogy férfiak vagy nők jöttek be, milyen korúak voltak, szóval hogy kik a vásárlóid.

09:28 - "A content marketinget, revenue marketinget nagyon kevesen csinálják Európában jelenleg, nehéz kollégát találni", hangzik el a rejtély homályába burkolódzó marketingesünktől.

A saleses gondolkodás elengedhetetlen ehhez az egészhez, hiszen semmi mást nem csinálunk, mint hogy elmondjuk az embereknek, tudjuk, hogy nekik mi fáj és van rá megoldásunk.

Ha a tartalommarketingről többet tanulnál, ide is jöhetsz, szakmai blogunkon nagyon erős anyagokat közlünk minden egyes nap! Irány a Marketingszöveg.com

09:21 - Hogyan zajlik nagyvállalatoknál a stratégiakészítés? Az eddigiek alapján úgy, hogy a helyi marketingesek összeraknak ezt-azt, landing oldalt satöbbit, aztán megkérdezik Nebojsát, aki nekifutásból felrúgja az esztétikus kis kártyavárat. VIszont ennek a bizonyos nagyvállalatnak volt annyi sütnivalója, hogy még idejekrán befektessen ebbe az egészbe és megvegye a Marketót, ami ugye nem kis segítség volt.

Elhangzott az is, hogy londoni szövegírót dolgoztattak, aki "olcsóbb, mint egy magyar", minimum erős kétségeim vannak ezzel kapcsolatban, ismerve a piaci viszonyokat.

08:45 - A mostani IMA-kurzus utolsó napján vendégelőadó érkezik, hogy felpörgesse a még álmosan pislákolókat, de mint az imént megtudtam, sajnos nem írhatom le, hogy ki és honnan, szóval maradjunk abban, hogy egy nagyválallat marketinges vezetője. Azért az érdekes dolgokat megpróbálom valahogy úgy leírni, hogy senkire ne rúgjon ajtót a TEK.

A mai nap témája egyébként a kampánymenedzsment, szóval már a legfelső szinten járunk.

08:36 - Kilenckor kezdünk, de én már a helyemen vagyok - most ugyan nem konferenciát közvetítek, de régi újságírói létből maradt szokásom, hogy a ráhangolódáshoz ha lehet, negyed-fél órát igénybe veszek a helyszínen.

Szóljak már egy szót az IMA-ról: fent tolvashatjátok Györke-Szász Kata, a Sodexo inbound markeitngesének testimonialját, megosztom én is a sajátomat úgy másfél hónappal ezelőttről:

"Most először élvezem őszintén a tanulást, pedig mindig magam választottam az iskoláimat." - Benyó Dániel, a Kreatív Kontroll senior copywritere

08:35 - Minden készen áll. (Meg azért hoztam laptopot is.)

Felkészülten, IMA előtt.

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által közzétett fénykép,

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.