[ÉLŐ 2.0] Viktor közvetít a Marketing Vágtáról

2016/11/17. - írta: Csák Viktor KK

27. Marketing Vágta 2016: odakint borongós idő, itt benn jó hangulat és zsúfolásig megtelt Plenáris terem. 

Délelőtt még én is itt leszek, viszont délután átülök a tartalommarketing- és a digital hack terembe. Balázs marad, ha helyettem őt majd szeretnéd olvasni, akkor szomorú leszek, de megvan rá a lehetőséged ITT.

A 2 napos konferencia programját itt érheted el.

Kreatív Kontroll in da house! Csapassuk.

Közvetít: Viktor

 

 

 

18:00 - A mai részünkről ezzel be is fejeződött, köszönjük, hogy velünk voltatok. A díjátadóról még beszámolunk később, és holnap találkozunk.

Szép álmokat! Nekünk meglesz, szép kis nap volt. :)

17:47 - Tudnod kell, hogy kihez beszélsz. Tudnod kell, hogy a másik mire kíváncsi, és hogy miképp éli az életét. Mi az érték a számára.

Egy prezentáció nem lehet sikeres, ha nem tudod, hogy kihez beszélsz. Ha nem ismered a célcsoportodat.

Bárdos András befejezte. Élvezetes előadás volt.

17:45 - Mindig és mindenünkkel kommunikálunk, az összes pillanatunk erről szól. A világ emiatt túlkommunikált, és nagyon nehéz eredményesnek maradni. De hogyan juthatunk el akkor effektíven az emberekhez?

Célvezérelt kommunikációra van szükséged. Kristálytiszta irányzékra.

17:40 - Másik alapvetés, hogy meg kell tanulnod prezentálni. Meg kell értened, hogy minden prezentáció egy ígéret. Ha többet ígérsz, mint amennyit teljesítesz, akkor hazudsz. Prezentáció során mindig kevesebbet kell ígérni, mint amit teljesíteni tudsz.

Olyan a kommunikációd, mint amilyen ember vagy. Ha rossz ember vagy, akkor rosszul fogsz kommunikálni.

A konfliktust a legritkább esetben okozza az egyik vagy mindkét fél megátalkodottsága. Mi áll akkor a háttérben? Nem az, hogy valaki egy mocsadék vagy ellenérdekelt, hanem az, hogy FÉLREÉRTÉS történt. Félreértjük egymást.

El kell magyarázni egymásnak, hogy egy adott dolog miért történt, és azzal megoldhatjuk a problémát. Megértjük a másik szemszögét is.

17:33 - Sokan azt hiszik, hogy értenek az emberek nyelvén, de ez gyakran hibás feltételezés. 

"Minél nagyobb seggfej valaki, annál inkább nincs tisztában azzal, hogy seggfej." :)

Best quote...

A tudásvágy kulcsa tehát maga a tudás. Ha jobbá akarod tenni magad, tanulj.

17:30 - Bárdos András a színpadon.  "Hogyan kommunikálj a márkád érdekében?"

Nos, András azt mondja, hogy úgy, ahogy ő most csinálja, semmi esetre sem, mert abból nincs kommunikáció, hogy kint áll a színpadon, és világít a szemébe a fény, miközben mi a sötétben ülünk. 

Milyennek kell lennie a kommunikációnak szerinte?
- becsületesnek

A kommunikáció András szerint egy attitűd. A másiknak éreznie kell, hogy ő legalább olyan fontos a számodra, mint te magad.

Elengedhetetlen, hogy mindenért meg kell dolgozni, és nincs ingyen ebéd. Egyes vélemények szerint tízezer órát kell belefektetni valamibe, hogy abban a legjobb legyél.

17:25 - Nem azt akarta, hogy az egész róla szóljon (kényelmetlenül érzi magát, ha celebként kell viselkednie), ezért elkezdett másokat is bemutatni.  Bemutatott más szerzőket, és lehetővé tette, hogy őket is kövessék az emberek. DTK tudatosan épített maga mellé más arcokat, más egókat.

És hogyan érzi magát ebben a környezetben? Jól. Ezzel zárja Kriszta, és elmondja, hogy örül, nem kellett neki többet szerepelnie, mint amennyit elképzelt arról korábban.

17:22 - Fontos: elkezdte mérni, hogy mi mozgatja meg a közönségét, de idővel rájött, hogy nem Mark Zuckerbernek akart tartalmat készíteni. Meg akarta osztani, ami benne volt, és ez hívta elő a WMN.HU magazint.

Épített magának egy játszóteret. A WMN fókuszában pedig a DTK brand áll.

17:18 - Amikor rájött, hogy mit akar, akkor kezdett el épülni tudatosan a DTK márka. Tartalom-előállító szakembernek akart maradni, és nem akart celeb lenni. 

"Ráfordultam a tartalomra..."

Mi szeretjük ezt a fordulatot.

17:12 - Amikor ő kezdte az ipart, akkor még nem volt profi talent management, és emiatt ő is sok rossz döntést hozott fiatalon. De azt nagyon szerette, hogy az ő személyes márkája organikusan épült, vagyis nem más építette fel neki, hanem ő magának.

Szerinte épp ez az erőssége a DTK-brandnek, vagyis az, hogy ő fogja a malteros lapátot. A tévétől való búcsúja nagy lépés volt, és a semmibe ugrott, az egyik legfontosabb lépés pedig az volt, hogy bele kellett nőnie a saját márkájába.

Az egész brand elkezdett működni a kontent irányba. KONTENT!!!! Yeah, tartalom. Kriszta úgy döntött ugyanis, hogy megír egy családi regényt, és megpróbálta abba öntötte az összes fájdalmát. Tisztulási folyamat kezdődött a márkájában is, és DTK a Facebookon folyamatosan tájékoztatta a követőit a fejleményekről.

4-5 ezres követői bázisa 25-30 ezres duzzadt, mire befejezte a regényt. Miután megjelent a könyve, tudta, hogy nem szeretne visszamenni a tévébe, és nem óhajt mások játékszabálya alapján játszani.

Tudta, hogy nem akart Facebook celeb lenni. Most 120 ezres az oldala, ezért nem mondhatjuk, hogy rossz döntést hozott. Rájött arra, organikus igény arra, hogy elmondja, mit gondol a világról.

17:03 - D. Tóth Kriszta érkezik a színpadra, és ismét a Plenáris teremben vagyunk.

A moderátor eldurrantott egy újságírós poént ("Hozzunk pogácsát?"), Kriszta pedig zavarában azt mondta, hogy a diavetítés nem lesz túlságosan vizuális, legfeljebb ő a színpadon. 

Kriszta a saját személyes márkájáról fog beszélni amúgy. Rögtön azzal kezdi, hogy ő Tóth Krisztina néven született, de a családneve a legnépszerűbb 3000 név között szerepel világviszonylatban, azzal pedig híradózni semmiképp sem szerencsés. Nem véletlenül adott hozzá egy betűt a nevéhez, mégpedig a gyerekkori beceneve alapján (Duci).

Ma pedig már csak erről kell beszélni: DTK.

16:51 - Több közösségi médiás felületet csak szoftver segítségével kezeljünk. 

Nebojsa pedig beváltja az ígéretét, és rövidre fogja, így a tartalommarketinges terem egy időre befejezi. Jöhet a megérdemelt szünet.

16:50 - Kevés cég tud elvállalni szerteágazó tartalomkészítést (videogyártást, reklámszövegírás, stb.), és Nebojsa szerint a Kreatív Kontroll az egyik, amelyikhez bátran outsourcingolhatunk.

Hízik a májunk... :)

16:42 - ... és Nebojsa zár, aki visszatérő vendég a mikrofon mögött.

Előadásának címe: Tartalommarketing kiszervezés vagy házon belül - előnyök, hátrányok.

16:40 - A zárszó:

"A marketingesnek mindent ki kell tanulnia, hogy ne lehessen átverni. Ezután a marketinges karmesterré válhat."

outsourced_nbc_tv_show_slice.jpg

16:35 - A hibrid rendszer esetében a belső szakember koordinál, és tudja, hogy mit-kinek-hogy kell odaadnia.

A kiszervezés Zoli szerint szövegírás esetében kötelező, mert mindent a belsős embered egy idő után nem tud megírni. Nem az idő hiánya miatt, hanem mert a 600. cikk megírása ugyanarról a témáról rendkívül nehéz.

Ne feledd: a mostani ügynökségek 99,99 százaléka szabadúszókkal (tehát pl. a Kreatív Kontrollal) íratja meg a tőle megrendelt anyagokat.

Magyarországon ráadásul nagy a hiány a külső szerkesztőségből. 

16:30 - Mit kell tenned? Létre kell hoznod egy stratégiát, és látnod kell, hogy honnan hova jutsz.

A stratégia egy jó munkadokumentum:
- benne vannak az üzleti céljaid
- a használt csatornák
- a büdzsé
- a mérőszámok
- az ütemezés
- a workflow

Oké, de ki hajtja majd végre a tartalom gyártását?
- Inhouse ügynökség. Ezt akkor is fizeted, ha nincs projekt. Nemcsak a kreatív marad bent, hanem a menedzselése is. Lásd Red Bull, amely saját ügynökséggel rendelkezik, és a cég már rég nem energiaitalokról szól csak.
- Klasszikus ügynökség. Kiszervezzük, de drága.
- Hibrid rendszer: belső szövegíró is van, de bizonyos mennyiség felett kiszervezel. Zoli szerint ez lehet a nyerő.

mad-men-epic-content.png

16:25 - A tartalommarketing alapelve, hogy a saját csatornáidon kialakítod a közönségedet, és ne csak a Facebook vagy egyéb platform kényének-kedvének legyél kitéve. 

16:24 - Nebojsa közbeszól: a meetedgar.com oldalt ajánlja, amely egy rendkívül hasznos eszköz a mindennapokra. 

16:20 - Sipos Zoltán a mikrofon mögött: megéri-e a tartalommarketing?

Mi van akkor, ha ugyanannyit elköltök PPC-hirdetésre és tartalommarketingre. Szám szerint ez 1000 dollár per hónap.

A kutatók szerint a PPC átlagosan 9 leadet hoz havonta, tehát 1000 dollárra 9 lead jut. A tartalommarketing esetén (hónapról-hónapra) viszont érdekességet látunk: 7 hónapig nem mutatható ki eredmény, 18-20 hónap után - iparágtól függetlenül - viszont a tartalommarketing legyőzi a PPC-t. Aztán nő tovább, és nő, és nő. 36 hónap után 31 lead per hónap, és nem látszik a növekedés vége.

Ergo hosszabb távon a tartalommarketing költséghatékony. Rövid távon nem az, főleg ha 6 hónap után lelövöd.

Meg kell változtatni a szemléletet: az ügyfélt kell a középpontba helyezni, nem magunkat, és annak meg lesz az eredménye egy idő után.

Ráadásul egy hagyományos hirdetéssel szemben a tartalomra kiadott pénz tartalommá konvertálódik, és az később is elérhető. Nem tűnik.

"A fölépített média tartós érték."

Az elkészített anyagokra tartalomtőkeként gondolok. 

 

16:17 - Addig, amíg Zoli előkészül, jöjjön egy kis reklám:

MANIPULÁCIÓS TRÉNING december 2-án

16:15 - Nebojsa ismét leteszi a lantot, egy időre. Hamarosan jön Mr Sipos. :)

Látjátok, hogy mennyit írtunk azóta, hogy beültünk a tartalommarketinges terembe? Itt elég masszív dolgokról van szó, nem bullshitelnek a srácok.

16.13 - A marketing qualified leadból ügyfél lesz:
- Melyik forrás hoz gyakran vevőt?
- Mi a MQl-to-Customer havi arány?
- Mennyi új ügyfeled van havonta?

De mérni kell onnantól is, amikor az ügyfélből visszatérő ügyfél lesz. Sőt, akkor sem állhat meg az élet, amikor a visszatérő ügyfélből evangelista lesz. 

16:10 - Ha elindul valamifajta e-mail marketing, akkor ennek megfelelően a következőket kell mérni a workflow analitikában:
- CTR
- CR
- time to customer conversion
- cost per customer

16:05 - Mérni kell, hogy az érkezőkből hány lesz lead, és a leadből hány lesz vásárló. 

Plusz: hiába szép egy oldal, ha nem konvertál.

16:00 - Mit kell mérni a SEO esetén?
- keyword performance and ranking
- organic search traffic
- branded vs non-branded search traffic
- inbound links
- conversion rates from organic searc

Hogy ezt megfelelően mérhessük, ki kell várni azt a fél-egy évet, amíg elkezdenek jönni a látogatók az oldalunkra.

Az újbóli fogyasztáshoz, vagyis az olvasók megnyeréséhez értékes tartalmat kell szolgáltatnunk:
-> edukáció és szórakozás, ez a két legfontosabb dolog, amit biztosítanunk kell az érkezőknek.

Látni kell, hogy mennyi inbound link van egy adott cikkre (hány másik oldalon linkelték be a mi cikkünket, és onnan hány olvasó érkezett?).

A közösségi médiában történő megosztáshoz jól menedzselt platformok kellenek. 

15:55 - Egy másik visszamondás miatt ismét Nebojsa beszél. Ma valószínűleg egy hétre előre legyalulja a hangszálait, de hát ilyen a szakértők élete. Kíváncsiak rájuk az emberek.

Az előadás címe: Inbound marketing KPI-ok. KIP egyenlő teljesítménymutató rendszerek.

Hogy miért fontos ezt megtárgyalni? Azért, mert a hatékonyság az adatok elemzésében rejlik. 

Hogy belemerüljünk a KPI-okba, nézzük meg az inbound marketing lépéseit:
1. Kell egy website (vagy blog)
2. A website legyen SEO-barát
3. A blogon legyen értékes tartalom
4. A blog ossza meg az értékes tartalmat a közösségi médiában, vagyis kell social media felület
5. Látogatottságot kell biztosítani a platformra (SEO, reklám és a social megosztás által)
6. A látogatókat CTA-val navigáljuk...
7. ... landing oldalakra
8. Itt kitölthető form fogadja az érkezőket.
9. Innentől a viselkedésalapú e-mail marketing veszi át a leadet...
10. ... amit további CTA-kon, landingeken, formokon és e-maileken keresztül vezetünk a vásárlási ciklus következő lépcsőjére.

15:53 - Zoli lőtt egy képet Balázsról:

zoli_balazs.jpg

15:50 - A dolog veszélye: ott van előtted a template, és azt hiszed, hogy egyszerű lesz. De nem lesz az, hiszen te csak sorvezetőt kapsz magad mellé, a template ugyanis nem írja meg helyetted a landing page-t.

Ettől még a végeredmény lehet szar. A csúnya szót a Balázs használta, nem én. Én csak közvetítek.

15:50 - Hogy mikre vannak sablonok? A mikroszinttől a markóig szinte mindenre. Főcímre, alcímre, bekezdésekre, layoutra. Szövegíróként fontos, hogy sok hirdetést elolvass, és hogy begyűjtsd ezeket, mert a példákból tanulhatsz.

Disclamier: a swiping (ezeknek a felhasználása) nem lopás. A lopás esetén ugyanis olyan zéró tolerancia van, mintha csak rumos bonbont ennél vezetés előtt.

15:40 - A szövegíróknak rengeteg ilyen template van a tarsolyában, és ezeket használják is.

"Lehet nevetni, nem, benne van az árban..."

Ha-ha-ha-ha...

... ha...

15:37 - Balázs nagy összegben fogadna rá, hogy a GE-nél is template-k alapján dolgoznak. A kis hazárdőr...

15:32 - A szervezők arra kérték Balázst, hogy beszéljen arról, lehet-e template-ket, sablonokat használni a szövegírásban. Rövid válasz: lehet. De ennél Balázs azért maximalistább.

A mostani dia épp best practice-t mutat egy landing page esetében: jó headline, izgalmas (főcímet megtámogató) alcím, hero shot (kép a termékről), CTA, hitelesség elemei, sokszor látott felépítés/forma.

Megvan az egésznek a szabályrendszere, ami sok ezer, tízezer jól sikerült landing page alapján kristályosodott ki.

Ha nem így építed fel a landing page-t, akkor azzal kockáztatsz, és konverziót veszíthetsz. Template-t használni tehát kötelező, mert:
- felgyorsítja a tartalomkészítést,
- több ember munkáját képes összehangolni,
- minőséget emel.

15:30 - Vavrek Balázs a színpadon, kérem szépen. Emellett szolgálati közlemény: ebben a szekcióban átlépjük a 30 ezer karaktert. Ennél már most több került ki erre az oldalra a mai konferenciáról. Gratulálok magamnak! Balázs is valahol itt járhat, de ő épp el van foglalva az előadásával, így nem tud számolni.

Back to the topic.

Balázs a sablonizálható tartalomírásról fog beszélni, mert azért ez sem mellékes! 

15:20 - Damjanovich Nebojsa beszél az inbound marketingről, valamint az azt segítő szoftverekről.

Ezen belül is a tartalommarketinggel kezdünk. Nagy cégeknek a Hubspot vagy a Curata ajánl kiváló lehetőségeket, kis cégeknek pedig az Instapage.

E-mail marketing: a másik nagy csoport az inbound marketingen belül. Nebojsa szerint arra a cégre, amelyik egy hónapban csak egy e-mailt küld ki, nem is mondhatjuk azt, hogy direkt marketinget végez... :)
Hasznos segítséget ad ehhez a munkához a MailChimp, ez az egyik legnagyobb e-mail marketinges szoftver a világon. Milliárdban mérhető a levelek száma, amit rajta keresztül küldenek ki.

Harmadik csoport: lead menedzsmentet elősegítő szoftverek. Hubspot. 

Negyedik csoport: social media szoftverek, lásd Buffer. Ezzel tudjuk a saját tartalmakat több social platformra időzíteni, szerkeszteni, értékelni. Nem is drága ráadásul. Többet tud nála a Hootsuite, tehát jó alternatíva ez is.

Ötödik csoport: inbound marketing analitika, például a Google Analytics 360 Suite. Fizetős, de többet tud az ingyenes Analyticshez képest.

15.17 - Átszerveztünk, hamarosan érkezik Balázs előadni, ezért átültem a tartalommarketinges terembe. Jujj, mennyi izgalom vár ránk... :)

15:12 - Nincs olyan, hogy internetes mém. A mém az egy dolog, ami az interneten terjed. Ennyi, pont.

A mémek tulajdonképpen a viccek helyét vesz át. Az emberek nem úgy keresnek ma már, hogy "vicc", hanem úgy, hogy "mém".

Ugyanakkor mi most nem ERRŐL a mémről fogunk előadást hallani, illetve nem az internetes mémeket ismerhetjük meg jobban. Ehelyett visszamegyünk egészen Darwinig. 

Olvashatjuk a dián: Darwin és Mendel együtt sokkal többet fedezett fel, mint pusztán a biológiai élet logikája. Hogy mit? Azt, hogy a biológia logikája szerint az életet olyan dolgok generálják, amelyek magukban nem élők, de alkalmas csapatokban együttesen képesek élőlényeket generálni. Ezek a gének.

Miután létrejöttek az élőlények, megjelentek más replikátorok:
- a pénz
- és a mémek, amelyek az emberi gondolatok "génjei".

A mém köznyelvi szó lett. 

Sajnos egyre szakmaibb az előadás, így olyan mélységekbe kerülünk, amihez több és több idő kell, hogy felfoghassa az ember, és hogy értelmezze a hallottakat. Pedig nagyon érdekes dolgokat hallunk...

15:10 - Kérdés a moderátortól: veszíthet-e a Facebook a népszerűségéből?

Lehet, de kevés az esély rá, mert Zuckerbergék vadul gondolkodnak azon, miképp nyerhetik meg magunknak a fiatalabb generáció tagjait.

... és jön: Brandt Zoltán, Darwin's Marketing Evolution ügyvezető partnere.

Előadásának címe: Tartalomgyártás esszenciája, a mémek pszichológiája.

Brandt úr Mérő László professzor úr helyett ad elő, akinek innen is jobbulást kívánunk. 

15:04 - Gondolkodjunk el azon, hogy
- miképp lehet mélyebb az integráció a Facebookon
- és hogyan használhatjuk ki a csevegő alkalmazásokat saját céljainkra.

A weboldalaknak a Facebook egyre nagyobb kihívást jelent majd.

Lévai Richárd befejezi, de azért még megkérdezzük: hova fókuszáljunk? A válasz: célcsoporttól függ. Hol, kit akarunk elérni?

Z generáció: Snapchat, Instagram. Plö...

face.jpg

15:02 - Ne becsüljük alá a Messengert, hiszen ez is egy önálló csatorna, amin kommunikálnod kell.

14:59 - Ne úgy gondoljunk a Facebookra, mint arra a kék fejléces alkalmazásra. Ez egy platformcsalád. Széles célcsoportot lefed, és az emberek nagy eséllyel kapcsolatba kerülnek a Facebookkal online életük valamelyik pillanata során.

Kiváló példa az innovációra az Instagram: a kezdetben szűretlen fotótenger helyett ma már átvették a hatalmat az algoritmusok, és egyre hangsúlyosabbak lettek a videók és az élő kapcsolás. Van már hirdetési lehetőség, és az életstílus közvetítése mellett az értékesítés is fontos lett az oldalon.

14:52 - A Facebook a weboldalak babérjaira tör, és egyre több olyan szolgáltatást tesz elérhetővé  a saját felületén, amivel a weblapok elől veheti el idővel a levegőt.

Egy kis cég esetében fontos, hogy a Facebook/Instagram kényelmes és könnyen kezelhető, így a kapacitáshiány miatt gyakran a weboldalak kezelését helyezik a háttérbe.

A Facebook célja, hogy egyre több izgalmas tartalom kerüljön ki az ő feületére, és hogy a felhasználók ott maradjanak nála. Eszükbe se jusson elmenni máshova.

Az ÉLŐ videóknak köszönhetően bárhonnan bejelentkezhetünk, az Instant Article-nak hála pedig nem kell elhagynunk a közösségi média oldalát, ha egy izgalmas cikket akarunk elolvasni. Van már shop-szekció is a Facebookon, és ez kiegészül offline megoldásokkal is. A folyamatos bővülés oka az, hogy mind nagyobb és nagyobb szeletet szakíthassanak ki abból a bizonyos tortaszeletből.

14:50 - Merre mozdul a közösségi média? Teszi fel a kérdést Lévai Richárd (MMSZ elnökségi tag, RG Stúdió, közösségi marketing specialista).

Az első hangsúlyos idézet: "...kövesd a pénz útját!"

Mik azok a technikák, amikbe pénzt fektetnek be a nagy cégek? Mit próbálnak fejleszteni, és hol szeretnének újdonságokat bevezetni? Továbbá milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre, mennyi időt töltünk a különböző felületeken, és milyen társaságba kerülünk?

A társaság kapcsán: ha nincsenek ott a barátok egy reményteljes új felületen, akkor fogunk platformot nem váltani.

Kezdjük!

14:48 - Megszólalt a zene, lassan jön Lévai úr. Közben történt egy kis változás, a tartalommarketinges terembe végül Balázs költözött át, elvégre ő ott elő fog adni. 

ITT tudod őt követni.

14:45 - Éreztétek már úgy egy fárasztó munka után, hogy a saját agyatokban sem tudtok megbízni? Na, mi most kerültünk ebbe a fázisba. Tömérdek az információ, rengeteg érdekességet hallottunk, és öröm ezeket megosztani veletek. Persze, visszaolvasva azokat a dolgokat, amiket írtunk, egy kicsit meglepődtünk, mert becsszó, egy korty szeszes italt sem ittunk még ma.

Szimplán a bőség zavarával küzdünk.

A nagyszünetben aztán egy kicsit kóvályogtunk, most meg beütött a kajakóma, de mi már izgatottan várjuk Lévai Richárd előadását.

A csúszás miatt sajnos nem  tudni, hogy mikor kezdődik, de már most 15 perces a késés. 

14:00 - Filmzene rulez. A szünetekben Az acélember filmzenéje megy, írta Hans Zimmer. Brutális dobszóló, én imádom. Azt mondom, jó ízlése van a szervezőknek... :)

13:55 - Az online térben az a legfontosabb, hogy legyen egy közönségünk. Hogy korrekt módon, közemberként kommunikáljunk velük.

Buday szerint nincs olyan, hogy csak digitális márka, és hogy egy termék csak a digitális térben létezik. Az út ellenben lehet digitális, a márka pedig az az entitás, ami az út során kibontakozik.

Mélyenszántó gondolatok, érdemes elgondolkodni rajta.

... és ezzel Buday Viktória befejezi (taps). Jöhet a nagyszünet, mi pedig szép lassan átvonulunk a tartalommarketinges terembe.

13:47 - "Ösztönözd és fejleszd a holnap építőit."

Nem, ezt nem Kölcsey írta, hanem a Legóval kapcsolatban került elő.

Másik idézet: "Többet pletykálunk online, mint a padon."

Bizony, én is hallottam egy jó sztorit, de most nem mondom el, mert hosszú, és mert illetlen. Inkább beszéljünk a Starbucksról, az egyik masterbrandről. 

A Starbucks a kétfarkú hableányok isteni kávéja, és van benne valami misztikum. Amikor már igazán nagynak érezték magukat (és megcsapta őket a sikeres cégek bűnbánata), kipróbáltak egy kampányt: a neve #racetogether volt, és arra inspirálta volna a felhasználókat, hogy beszéljenek a faji megkülönböztetésről. Sajnos az embereket végül ez a kezdeményezés nem érdekelte, és még a baristák is magasról tettek az egészre, így az egész lassan, de biztosan elhalt. Természetesen kudarcnak élték meg a központban a fejleményeket, és le is állították a kampányt. Irányítani akartak egy trendet, csakhogy ez nem sikerült. 

De ott az ellenpélda, mégpedig egy vicces Starbucks-fotó formájában, amit egy hétköznapi ember csinált (az egyik üzletet épp elárasztotta a víz), és amely végül egy meme-hullámot indított el. A Starbucks-nak nem volt hozzá köze, de a márka ingyen kapott egy kis reklámot, és ennek persze lehetett örülni.

Ez az eredeti fotó: 

stabuckis.jpg

 

És akkor a belőle készült egyik meme:

star2.jpg

11:45 - Jeff Framptontól látunk egy videót, a masterbrandről van szó. Ezeket a brandeket szinte lehetetlen megelőzni, vagy nagyon, de nagyon ismertek. Példa? Coca-Cola, de ott van a Starbucks, az Amazon, a Facebook, a Samsung. Kicsit nehéz összhangba kerülni egy ilyen márka növekedésével (messze vagyunk tőlük, na), de az előadás érdekes.

De vajon hogyan tud növekedni egy márka? Úgy, hogy értik a márkánál a körülöttük lévő dimenziókat. A növekedés globális, a technológia egy út, ami felgyorsítja a dolgokat.

13:40 - Buday Viktória, a Centrade-Cheil ügyfélkapcsolati igazgatója érkezik. Üdítő végre egy hölgyet látni a színpadon, sajnos ezen a téren rosszabbul állunk, mint az amerikai elnökválasztás. 

Buday Viktória erről fog beszélni: A márka a digitális térben és azon túl - márkaépítés 2017...

... és rögtön Bob Dylant hozza fel, aki ugye egy márka. Meg most nyert Nobel-díjat. De azt nem tisztünk megítélni, hogy jogosan nyert-e. Kicsit úgy érzem, Buday szerint nem jogosan... :)

13:35 - Az aktív szakasz az, ahol vagy nyerünk vagy vesztünk. Igen, az ég meg kék.

A kgfb-t hozza fel Gulyás példaként, hogy miképp érdemes cross-médiázni. Ha például árat hasonlítunk össze a neten, mert épp váltás előtt vagyunk, akkor a tévéreklám már hatástalan.

A legfontosabb azt tudni, hogy:
Milyen kérdést tesz fel a fogyasztó, és
mikor veszi fel?

De ha meg is van ezekre a válasz, még akkor sem elég, hogy "csak" érdekes egy reklám. Helyette: olyan érdekes dolgokat kell csinálnunk, ami működik mint reklám.

Bár Gulyás ezzel kicsit betámadja Sast, de azért menti a menthetőt, mert szerinte csak egy picit más a helyzet, mint amit a reklámfilmes főistenség mondott korábban. Ha ugyanis érdekes dolgot csinálunk, ami reklám is lehet, akkor megvan az a bizonyos összekacsintás a reklám készítője és a fogyasztója között.

wink.jpg

13:31 - Mi a kérdés, ami megfogalmazódik a fogyasztóban?

Minél magasabb a passive stage bias, annál hosszabb az aktív szakasz. Értsd: amikor két kocsi közül kell választanod, akkor gyorsan tudsz dönteni. Ha 5-6 van a listádon, akkor nem végzel holnapig...

13:28 - 4 fő szakasz az ember életében, az Ő itt is másmilyen. Arialban vagy Calibriben kellett volna írni azt a slide-ot...

Vissza a szakmázáshoz: van a PASSIVE STAGE (hétköznapi élet), majd jön a trigger, a kiváltó ok (az ember megszomjazik). A vásárló bekerül az ACTIVE STAGE-be. Azon agyal, mivel oltja majd a szomját. Ezután pedig megtörténik a vásárlás. Egy diétás kóla lesz, Big Mac menüvel.

Ez egy véget nem érő folyamat, és az észlelésünk mindig be van kapcsolva. Az egész életünk arról szól, hogy felkészülünk a vásárlási döntések meghozatalára.

13:24 - Funny, Gulyás egyik diáján más betűtípusú az Ő betű. Szerintem Balázs is ezen szörnyülködik.

13:21 - Gulyás János (MRSZ alelnök, MEC ügyvezető igazgató) legszívesebben elmenne ebédelni, de nem teheti. inkább előad.

Hogy miről? Erről: Cross-Média kampányok, avagy hogyan tervezzünk médiatípusokon átívelő kampányokat?

A customer journey-ről lesz szó, vagyis arról, hogy miképp jut el a vásárló addig, hogy döntsön és megvegyen valamit. Ha ezt megértjük, fasza cross-média kampányokat tervezünk majd.

13:20 - Kovács Zoltán befejezte, sajnos nem tudott beszélni a csatornaváltozásról, mert arra nem jutott ideje. 

13:16 - A digitális korban a digitális marketing a termék megfogalmazásáról is szól. Lehet, hogy azt újra kell definiálni, mert a régen kitalált összegzés ma már nem működik.

Szóba került a Dollar Shave Club. Bizony, ha ismerős a brand, az azért van, mert mi is írtunk róluk korábban. Az Unilever vette meg a szóban forgó céget, és Kovács szerint a vásárlás azért történt meg, mert a nagy hal nem értett annyira az innovációhoz (marketing téren), mint a kis hal, ezért inkább bevásárolt.

A DSC amúgy azértlett híres, mert megértette, hogy miképp lehet megszólítani a ügyfeleket valami egészen elképesztő lazasággal. 

Videó itt, csak hogy értsétek:  

Üzenetek milliárdjai az éterben:

wrong-reply.png

(via www.awesomeinventions.com)

13:12 - Olyan sok adatot/statot/infot kapunk a slide-okon, hogy megkérdőjeleződött a nemi identitásunk. 

Nem, mégse, minden rendben.

Az egyik dia amúgy azt mutatja, hogy nem a tévé az elsődleges platform, és még csak nem is a Facebook vagy a Youtube. Hanem?

Az üzenőplatformok. Bumm, te gondoltál volna erre?

13:10 - Drámai változásokat látunk a tévénézési szokások terén. Az Y és a Z egyre kevésbé kapcsolja be a tévét, és egyre kevésbé érdekli, hogy a nagy varázsdobozban mi történik. Néznek sorozatot és filmet, de már nem a tévét részesítik előnyben.

Megdöbbentő, de 5 év alatt 40 százalékkal csökkent a hagyományos tévénézési szokás. Mi lesz akkor itt később, ha ez a folyamat ugyanígy folytatódik? A tévécsatornákat felváltja a Netflix? Ez utóbbit már mi kérdezzük, mert most komolyan: a Barátok közt nem lesz ugyanaz online, mint főműsoridőben.

13:07 - Az Y-generáció és Z-generáció közti különbség jól kimutatható. Amíg az Y 2 tabot vagy kijelzőt néz egyszerre böngészéskor, addig a Z 5-öt. Az Y optimista, a Z pesszimista. Az Y a jelenre, a Z a jövőre fókuszál.

13:05 - Az internetes kereskedés hatása: 2015-ig alig több mint 10 százaléka történik a teljes retail szektornak online.

12:55 -  Kovács Zoltán (kirowski Isobar CEO)

Az előadás címe: Digitális hirdetési eszközök, innovatív hirdetési megoldások.

Az egyik első dia: CHANGE IS GETTING FASTER (AND FASTER). In medias res, nem szórakozunkl.

Megtudjuk, hogy a változás egyre gyorsabb tempóban történik a digitális csatornákon, viszont idővel olyan mélyre kerülünk a szakma rejtelmeibe, hogy már mi sem látunk ki belőle...

12:52 - Balázs fotózik, én inkább kerestem egy hangulatos képet:

oktoberfest01.jpg

(via https://globalfoodpolitics.files.wordpress.com)

Mit tehet a kocsma, ha fizetni kell a sört és a pincérlányt a kocsmatender miatt, de a pályázás nem hoz bevételt? Árat emelhet, például, hogy máshol hozza be a kiesést.

Aczél szerint aki tendert ír ki, az felelősen gondolja végig, hogy mit csinál, mert a pályázók nagyon lelkiismeretes munkát végeznek, és nagyon rossz dolog koppanni. Aczél a felelősség megosztása, vagyis a tenderdíj mellett teszi le a voksát.

Értjük, hogy ezt miért fontos (igen, mi is kerültünk rossz lelkiállapotban számunkra kedvezőtlen döntés miatt), de az előadást valószínűleg egy (vagy több) sikeretlen tenderezés ihlethette, amiknek még túl friss az emléke.

12.50 - Hiányos öltözetű pincérhölgyek vannak a kivetítőn, kezükben pénz, mellettük sok-sok sörös korsó. Képtelenek vagyunk itthagyni ezt az előadást. 

12:49 - A példával Aczél azt próbálta bemutatni, hogy egy ügynökség mennyire ki van szolgáltatva.

Ez amúgy igaz, de hát az élet ugyebár kegyetlen. Én ismerek olyan reklámfilmgyártó céget, amelyik 12-13 sikertelen tenderen van túl - csak idén. 

12:45 - Néhány fiatal kocsmatendert ír ki. El akarják dönteni, hova mehetnének kocsmázni. Felhívják hát a különböző kocsmákat, hogy mikor mehetnének, mert körbe akarnak nézni, inni akarnak egy jót, és szeretnék felmérni a helyet. Ha a kocsma biztosítja a szabad asztalt, akkor lehet, hogy az lesz a srácok törzshelye.

A fiatalok több kocsmával is megbeszélik ezt, kapnak szabad asztalt, és végigmennek a listán szereplő helyeken. A srácok két hetet ígérnek, de eltelik a szóban forgó idő, és még nincs válasz. Felhívja hát a fiatalembert az egyik "pályázó", hogy mi a helyzet a kocsmatenderrel.

Már tűkön ülünk a sztori folytatása miatt, de az a helyzet, hogy az előadó szerint innentől kezdve 8-10 irányba is elágazhat a sztori.

NEEEEEEE... Én lezárást akarok!

Egy ilyen szituáció mutatja meg, hogy mi a hollywoodi filmek titka. Megadják a lezárást. Most amúgy épp a 3. opciót hallgatjuk, ami arról szól, hogy a fiatalok mennének második körre, és vinnék a feleségüket.

A sokadik szerint a srácok nem az adott kocsmát választották, vagy épp időt kérnek még...

12:42 - INGYEN SÖR!

Ez van a kivetítőn. Ki akartunk menni körbenézni, de valamiért leragadtunk.

Jön Aczél László (MAKSZ elnök, Young & Rubicam Budapest Kft.), az előadás címe: Tendereztetési útmutató.

12:40 - Social Media. A Facebook egyeduralkodó, kivéve néhány kelet-európai ország, ahol a vk.com a menő. Nálunk amúgy a legmagasabb a FB-penetráció. Mindenki a facsén lóg. Helyes, odakint amúgy is hideg van, és a sportolással kapcsolatban amúgy is vannak fenntartásaink.

Közép- és Kelet-Európa: a Vkontakte (vk.com) több felhasználóval rendelkezik, mint a Facebook (70-62 millió).

Szarvas László ezzel zárja is az előadását, mert nem akarja, hogy miatta csússzunk. Ez az a fajta önzetlenség, amit nagyon szeretünk.

12:30 - Ugrunk a tévére, és utazunk délre/keletre. A Balkánon a tévé vezet (egyedül itt nőnek a TV-s reklámköltések a régióban). A teljes reklámköltésen belül Romániában a legnagyobb a televízió részesedése.

Print? A World Press Freedom szerint Szlovákiában a legszabadabb a sajtó a régióban. Világviszonylatban ők a 12. helyen vannak, mi a 67. helyen. Print esetében az online-ban erős országok a lista alsó felében találhatók.

12:27 - Nálunk a legmagasabb a Facebook-penetráció. Élen vagyunk az elektronikus kereskedelemben (9,5 %), és az okostelefon-penetráció is viszonylag magas a térségben. Az online kereskedelem terén a csehek megelőztek minket, de nincs mit szégyellni így sem.

Közeledünk a nyugat felé. Érzitek? Mi már igen, de lehet, hogy csak egy kicsit megült a levegő a teremben.

12:25 - Balázs elment kávézni, eközben jön Szarvas László (Café Reklám Kft.).

Előadás: Reklámgazdaság változásai Közép-Európában

Kivetítőn a CANNUAL kiadványt látjuk, amiről Szarvas úr fog beszélni. Ahonnan letölthető: www.wecan.net.

2014 vs 2015:
- 9,9 milliárd eurós reklámköltés a régióban tavaly
- A TV még mindig erős, de az online jön fel, mint a talajvíz
- A sajtó és a rádió ellenben gyengül, az outdoor pedig stagnál (reméljük nem azért, mert a Tarlós leszedette a hirdetőoszlopokat).

12:21 - A konferanszié azt kérdezi, hogy miért tűnik pesszimistának Urbán Zsolt.

Urbán szerint ő nem pesszimista, csak sok a teendő. :)

12:20 - Foglaljuk össze, hogy mit mondott Urbán Zsolt (via Balázs előadása):

- Mi a reklám szerepe? A reklámtörvény szerint a reklám egyenlő média.

- Reklám:1 forint elköltése 6 forint értéket hoz.

- A reklám mindenkire hat.

- Minél jobban áll a gazdaság, annál jobban megy a reklám. A magyar reklámozás azonban nem áll jól.

Urbán megvédte a reklámot. Köszönjük.

Búcsúmondat: Viszlát, Class FM! :(

12:15 - Mivel Balázs végig robotolt mellettem, ezért kiszabadultam enni egy kis pogácsát, és inni egy kis kávét. Meg narancslét, mert volt. Csak dicsérni lehet a szervezőket, adtak a finomságokra is, már-már az újságírók álma van odakint. Ha lenne nálunk nejlonzacskó...

Viccet félretéve, tényleg itt van mindenki, aki számít. És az előadás videofelvételét egyik kedves barátom, Géczy Dávid csinálja, akinek zeneakadémiás filmje tényleg meghódította a világot:

12:00 - "Erősebben kell nyomni?"

Ezzel kezdte Urbán Zsolt (MRSZ elnök, HD Group Kft.).

Az előadás címe: Reklámpiac 2017 - Díjugratás vagy galopp?

Arra keressük a választ, hogy mit hoz a jövő év.

11:57 - Sas búcsúzik, de a konferanszié még felteszi a kérdést: hol jön létre az összekacsintás?

Sas szerint nem lesz jó vége, ha az üzenőfalon minden második dolog reklám lesz. 

Ha úgy érzed, hogy az előadó nem a kérdésre válaszolt, akkor nem vagy egyedül. Ettől függetlenül sokat nevettünk, jó értelemben.

Tessék, a videó:

11.56 - Egy klasszikus reklámfilm a kivetítőn. 

"Figyelj, hát nekem ezt a sört el kell adnom. De tudom, hogy te tudod, hogy nekem el kell adnom."

11.52 - Sas és a branded content. Ez lehet az új reménysugár, mondja. Szépnek tűnik, de ő fél a kontenttől. Fél attól, hogy ha kizárólag ez lesz a versenypályánk, abból baj lehet. Merthogy eldugja magát, és nem mondja, hogy reklám.

SUMÁKOLUNK, kérem szépen. úgy csinálunk, mintha egy független, tárgyilagos cikk/videó lenne, az, amit kiadunk a kezünkből, mert elbújunk a tartalom mögé. És akkor előbb-utóbb a Puzsér fog rólunk beszélni. Az meg nem jó.

A lényeg Sas szerint: vállaljuk, hogy reklámozunk. No sumák, ne hiding!

Korrektül előadott érvelés, amivel lehet vitázni. Szakmai körökben meg is kell majd ejteni. 

(Sas még most sem látja, hogy Usain nem ránk néz!!!)

11:50 - Az összekacsintás a lényeg Sas szerint. Hogy legyen egy összekacsintás a reklám és a fogyasztó között. Az első szerepe, hogy befolyásoljon, a másik szerepe az, hogy tudja, befolyásolják.

Ne vegyük magunkat komolyan.

Apró szépséghiba: a fotón látjuk (lentebb), hogy Bolt nem a fotósra néz, bár tényleg úgy tűnik, hogy felénk, a nézők felé fordul. Talán ez a rejtett mondanivaló? Hogy a reklám felénk fordul, de nem minket néz? (ja, a pénztárcánkat)...

 

11.50 - Az előadás eddig kiváló hangulatban telik, nagyon sokat nevetünk, eddig tényleg ez a nap fénypontja. Most például egy olyan hölgyről nézünk videót, aki egy csubakkás maszkot tett fel, és jókat röhög, miközben nyomja a vinnyogást a telefonjáról (vagy honnan).

11:47 - A Norwegian is megtalálta a pillanatot:

brad.jpg

 11:45 - Meg lehet gyorsan teremteni a pillanatot? A bostoni terrortámadás előtt ez négy brandnek sikerült:

boston.jpg

11:43 - Hogy működik a pillanat megfogása a reklámban? Hogy érhetnek el sikert a marketingesek? Újra elhangzik, hogy ezt nem lehet irányítani, és nagyon nehéz. 

Sas elmondja, hogy tegnap épp előadást tartott, és megkérdezte a hallgatóságot:

- Ki szereti a reklámokat? 15-20 százalék jelentkezett.

- És ki utálja? Mindenki feltette a kezét.

Funny as always...

Íme a fotó:

usain.jpg

10:38 - Sas István nevettet. Elmondja, hogy az előadás címét nem ő találta ki, szóval az ezért nem olyan, mint a reklámok, amiket csinált.

„Pillanatművészek a vágtázó korban, avagy hogyan teremtsük meg a pillanatot?"

Sas úr elmondja, hogy megteremteni a pillanatot nagyon nehéz. Irdatlan hosszú dolog, és nem jön az úgy magától. De aztán talált egy jó képet, ami szimbolizálja az egész folyamatot, és érzékeltetni tudja. Majd megjelenik a kivetítőn Usain Bolt képe, ahogy megnyeri a riói olimpia egyik számát. 

Mint ismeretes, a kép úgy készült, hogy a sportoló a célba érés előtt oldalra nézett, és a tekintete - úgy tűnik - találkozott a kamerával. Mekkora volt ennek az esélye? Borzasztóan kicsi.

Mi kell ehhez? Szerencse? Tudás? Helyezkedés?

11.36 - 15 százalékos kedvezménnyel lehet nevezni vasárnapig a Legjobb weblap-díjra a konferencia résztvevőinek. Ez egy soha vissza nem térő ajánlat.

... és közben jön Sas István, aki minden előadónál gyorsabban vágtázik. Már szólítják a színpadra.

11:33 - Lassan szivárognak vissza az emberek, és közben nagyon laza zene szól. 

Az én stílusomnak egy kicsit bealvós, de tudjátok, mindenki másra mozdul rá: a szövegírók például ezekre a számokra. Érdemes átfutni, mert az egyik legsikeresebb cikkünk volt az elmúlt napokban a marketingszoveg.com oldalon.

Olyan sokan olvasták, hogy egy pillanatra mi is elhittük, hogy a hétköznapi embereket érdekli a marketingesek lelkivilága. Pedig minket nem lehet átejteni, tudjuk, hogy ez nem igaz... :)

11:28 - 15 perc és a szünet még mindig tart. Fogy a kávé, fogy a süti, és egyre érdekesebb az eszmecsere itt. Valószínűleg néhány biznisz is megköttetett már, mert néhányan rém elégedetten mosolyognak...

Amíg eltartott kisujjal megisszuk a kávét, és romkocsmás hangulatban a marketing szerepéről és a stratégiáknak megfelelő kezdeményezések szintetizálásáról beszélgetünk, itt van egy Puzsér vs Sas csörte. Érzitek, ahogy tágul a látkörötök? Ahogy áthat titeket a tudás?

Bevállalósnak gondoljátok magatokat? Sas Istvántól szeretnél nézni reklámokat? Rendben, akkor itt van néhány gyöngyszem Dancsó "Videómánia" Péter tolmácsolásában. A példareklámok a nyugalom megzavarására alkalmasak:

11:12  - Szünet. Jön Sas István. Uram, még sosem voltam ilyen izgatott!!!!

11:07 - Vonat helyett nagyfeszültségű vezeték a kivetítőn. Balázs eközben a helyesírás miatt őrjöng, de ő már csak ilyen. Amúgy András megpróbálta érdekesen összekapcsolni az előadását a vonatokkal, de egy-két helyen szétcsúszott a dolog.

Idézem:

A gőzmozdonyok sem haltak ki. A média sem fog. A médiának a jelentősége viszont folyamatosan csökken a marketingen belül. Ugyanakkor létrejönnek újabb kapcsolatok, amik arra építenek, hogyan lehet új befolyásolni, ahogy Gyuri elmondta az előbb, különböző extra hatásokkal."

Szóval, ilyenek...

.. és zárásként vonatos magazinokat nézünk. Nagyon király!!

Mindenkinek azt ajánlom, hogy nézzen vonatokat, mert az nagyon jó".

A marketing helyzete Indiában (saját agyszülemény, András komolyabban tolja):

media.jpg

11:01 - Máth Andrást hallgatjuk, aki a vonatokra építi fel az előadását. Mert imádja a vonatokat, mi pedig mindig meghatódunk, ha valaki ennyire elhivatott.

András (fiatalember, talán megengedi, hogy ilyen közvetlenek legyünk vele szemben) az ELTE címzetes egyetemi docense, és arról beszél, hogy hogyan is kezelhetjük a médiapiac átalakulását. 

Szóba kerülnek a széttartó erők: a média figyelme megnő a vásárlók iránt, ha kiderül, hogy azokat érdekli valami, és direkt kapcsolatokat kezd el keresni velük. Adatbázisokat kezdenek fejleszteni.

11:00 - Balázs csinálja a szelfit, én pedig próbálok úgy tenni, mintha dolgoznék, mert nem vagyok fotogén. Se szemből, se profilból, csak homályban.

Tessék, amennyiben hangulatba szeretnétek kerülni, akkor itt a szóban forgó zene:

10:56 - Az Asia Centerben észérvekkel próbálnak meggyőzni minket (az árral!!). Ez volt Becker György egyik utolsó mondata. Ritkán mosolygunk ilyen szélesen, Becker úr nagy volt. :)

A felvezető zene minden egyes előadó előtt amúgy a Transformers filmzenéje. Nagyon cool!!!!

10:55 - A tükörhatás. Többet adnak el azok, akik képesek tükörhatásszerűen viszonozni üzletfelük viselkedését. Érdemes befolyásolni azt, akit meg akarunk győzni.

Előkerült egy kép George W. Bush-ról is. Kicsit túlsúlyban vannak a republikánus politikusok, nehogy behívják a végén ezért a washingtoni nagykövetet.

10.50 - Újabb meggyőzési módszer, alig bírjuk ezt már szusszal. A filmben mi ezt Time Lock Limitnek hívjuk, itt a hiány-elv nevet kapta. Hogy miről beszélünk?

Arról, hogy beszorítod a fogyasztód, és döntésre kényszeríted. Le fog járni az akció, most kell megvenned, különben lecsúszol a lehetőségről, és a többi, és a többi. Ismered? Na ugye...

10.48 - Szín, illat és hang. A plazákban imádják ezt az ősi trükköt. A jó illatú helyeken kellemes érzés fog el minket, és a piros színű nyakkendő miatt többen emlékszünk arra, hogy miről beszélt egy riporter.

Rajtunk nincs nyakkendő amúgy, mi más eszközöket használunk. Például viccesek vagyunk.

10.45 - Mi befolyásolja még a választást? A választék (és annak csapdája). Bemegyünk a hiperbe, és iszonyatos mennyiségű termékkel találjuk szembe magunkat. Jó ez? Marketinges szempontból nem.

A lekváros kísérlet ezt is bebizonyította: több mint húszfajta lekvárt tettek elérhetővé a boltban, de csak 3 százalék vásárolt lekvárt. Amikor 6 különböző finomság került terítékre, akkor ugyanez a szám már 30 százalék volt.

A nagy választék nem (mindig) jó!!! Kontraproduktív...

10.42 - ... és máris szóba került Donald Trump. 1,5 órát kellett várni, és a botrányhős President-elect a gesztusok jelentősége miatt került elő.

Donald Trump olyan kézmozdulatokkal dolgozott a kampánya során, amik azt erősítették, hogy velünk, egyszerű választókkal van. Hillary gesztusai ezzel szemben agresszívebbnek, fenyegetőnek tűntek.

10.40 - Megtudtuk, hogy Becker György azon viaskodott ma, hogy 10 perccel tovább kéne aludni, de végül a jó énje győzött. Ezért kifejezetten hálásak vagyunk, mert nem késett el. 

A "should" és a "want" szavak örök harca ez: mit akarok és mit kellene.

A kivetítőn: kolbász és saláta. Az etikus befolyásolás a saláta felé akar vinni (az az egészséges), pedig mi a kolbászt szeretnénk. Vagy pizzát, például én, de pizza nincs a kivetítőn.

Az emberek befolyásolhatók, viszont igénylik a magyarázatot. Ha megkapják, akkor hajlamosak megváltoztatni az eredeti viselkedésüket. Értsd: megveszik a salátát, pedig piszkosul nem azt kívánják, csak hát a koleszterin és társai...

10:30 - Becker György, fogyasztás pszichológus mutatja be, hogyan is befolyásolhatók a vásárlási döntések. A recept röviden a következő: állítás + ismétlés = lelki infekció.

A nap első vicces idézete: 

Bárki képes bármiben hinni, a talpmasszázstól kezdve egyéb hülyeségekben..."

vagta.jpg

10.00 - Jelenleg az a helyzet, hogy itt ülünk a Plenáris teremben, ami zsúfolásig megtelt, és épp Dr. Törőcsik Mária, a PTE Marketing és Turizmus Intézet igazgatója beszél. Sas István egy kicsit csúszik… :(

Olyan sokan vagyunk, hogy mi a földre tudtunk csak ülni, szóval nem mi tűnünk a legkomolyabb arcoknak a Vágtán. :)

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása