[ÉLŐ] Közvetítés a Marketing Vágtáról

2016/11/17. - írta: BalázsV

Marketingvágtázik a szakma, berobbantjuk a percről percrét a 27. Marketing Konferenciáról, én a plenáris termet fogom közvetíteni, Viktor a tartalommarketing-termet és a digital hack termet fogja.

Olvasd Viktor közvetítését is.

A 2 napos konferencia programját itt érheted el.

Kreatív Kontroll in da house! Csapassuk.

Közvetít: Balázs
11838781_10200846752848595_8054949435134200440_o.jpg

 

 

18:00 - Elrobogtunk átvenni egy díjat, közben a nap is véget ért. Holnap folytatjuk ám, a marketing egy nonstop dolog. 

17:47 - A Snapchat kidobott egy napszemcsit, amit fölveszel és posztolgat 10 másodperces videókat. Képzeld el, hogy az élményeidet a saját szemszögedből készített videókban nézheted újra. 

17:45 - Az általuk fotózott tartalom jobban működik, mint a reklámgrafika és a túl profi tartalom.

Merj a telefonoddal őszinte és nem annyira profi dolgokat csinálni. Őszinte, erős, ari.

Ezeken a platformokon a stock photóddal meghalsz, nem működik.

17:43 - Az Aréna Pláza Snapchatjén 75,5%-os organikus engagementet értek el. Ámulj, magyar! Ámulj, marketinges. Ezek brutálisan magas számok, az Arena Plaza az első magyar brandek között van, aki belépett erre a csatornára.

Azóta is 40-60% megnézi a kirakott snapeket.

Hatalmas előny, hogy teljes képernyőn nézik meg a snapeket (nem úgy, mint egy Facebook-hirdetést, ahol minden szar ott van körülötte).

17:41 - Sok marketingesnek föltette a kérdést Mészáros Beatrix, hogy miért nincs Instád vagy Snapchated.

Azért, mert én nem tudom, mi az, mondja a marketinges kivétel nélkül.

Az előadó nem mondja ki, de én a marketing fenegyereke vagyok, úgyhogy: ha marketingesként nem ismered a Snapchatet, akkor nem vagy marketinges, hanem egy wannabe tájékozatlan bohóc.

17:39 - Amerikában a fiatalok körében a Snapchat megvert mindent, második helyen van az Instagram, a Facebook harmadik.

A 18-24 éves emberek képviseltetik a leginkább magukat Instagramon, ez a magyar fiatalokra vonatkozik. 

17 valami - Beszéljünk a Fb-live videókról.

8 milliárd videót néznek meg egy nap, 135%-kal nagyobb az organikus elérése. Az algoritmus előre sorolja a live videókat, mert a Facebooknak fontos, hogy ez terjedjék.

A Fortune 500 live videózása közelíti az előre felvett („non-live”) videók számát.

Live streamet egyébként ugyanúgy promózd előre, mint egy eseményt: szólj a követőidnek, rögzítsd az időpontot a fejükben, boostold a posztod. A dumaszínházas videó 1 órás sajtónyilvános esemény volt, ahol a stand uposokat könnyed stílusban kérdezték az új eseményekről, tehát az estek promója volt a promózott live stream.

17 valami - 

A csetrobot pl. tud neked időpontot foglalni: ha össze van kötve a naptárappoddal, akkor a mesterséges intelligencia előszűr pár kérdéssel (ezen a héten, jövő héten stb.), majd felajánl időpontokat, az elfogadott időpontot meg beírja.

Ugyanez napszemüveggel: előszűr, hogy milyen típusok érdekelhetnek téged, milyen színt képzelsz el, majd ajánl párat. Akár föl is próbálhatod, hiszen ott a kamera a mobilodon, befotózod a kis fejszerkezeted, aztán ráteszi a szoftver.

Nem 1000 terméket kell eladnod nekem, hanem azt az egyet, amire szükségem van.

Ügyfélszolgálati terhelést szed le a cégedről, nap 24 órájában „dolgozik”. Ismét valami, ami átalakítja a szokásokat (ahogy anno a webáruház is megváltoztatta azt, hogy hogyan vásárolunk: már nem kell alkalmaznod a nyitva tartáshoz, ha mindig nyitva a bolt).

A személyes kommunikáció mindig erősebb lesz, azonban vannak olyan ciklikusságok és ismétlődő folyamatok, amikor jöhet a csetrobot, mert nem olyan fontos. Az automatizálás azt a részt csippenti le, ami ismétlődik és nem igényel annyi személyességet – de ettől még egy jó csetrobot úgy van kialakítva, hogy fölismerje, hogy mikor lépjen közbe ember.

Az ügyfélszolgálat jobb szolgáltatást fog adni, mert több időt tud tölteni azokkal az esetekkel, amelyeknél tényleg kell az ember.

Mi az indián neved, úgy érzem, nem telhet el marketingkonferencia az említése nélkül. 200 000 Ft-ból hozták ki, ha jól emlékszik, ma ez 40-50 milliós keretből érhető el. Akkoriban (5 éve) nagyobb volt az elérés.

Jelenleg Messengernél találsz 100%-os elérést.

Az RG Stúdió 48 órán belül 30-40%-os megnyitást ért el a csetrobotoknál (e-maillel összehasonlítva: ott 10-15% már jónak számít). Ez egy új csatorna, ergo itt a potenciál, ebbe most kell belépned.

Világszinten 30 000 csetrobot van összese, ez elenyésző.

Új appkorszak küszöbén vagyunk, a csetrobotok le fogják váltani az appokat. Olyan technológiaváltás jön, mint anno a HTML-weboldalakat kiváltó dinamikus weboldalak idején.

Az elterjedést még fékezi, hogy kevés tesztkörnyezet van, ugyanakkor a Facebook egyre több felülethez kívánja majd integrálni, a penetrációja tehát hatalmas lesz.

Lépned kell.

17:35 - Mivel a magyar konferenciákon a wifi amolyan luxus, ezért kisebb fönnakadást kapott a műsorfolyam.

A Park Inn vendégwifije lehalt a laptopomról, a telefonomon meg még megvan. A konferencia saját wifije olyan gyenge, hogy föl se dobja itt az egyik teremben, de reggel nem tudtunk csatlakozni rá.

Mikor érünk már el oda, hogy egy cég (mondjuk egy Telekom vagy Vodafone) a hülye reklámtollak és senkit-nem-érdekel brosúrák helyett úgy szponzorál egy eseményt, hogy kiváló wifit hoz? Annál jobb reklám nem kell.

De hát az nem fölösleges reklámkacat, szóval azt minek. Az csak egy wifi egy marketingrendezvényen, minek az?

16:57 - Erős Gábor fog a Messenger botokról beszélni. Elkezd sztorizni, hogy a táborban megismert szerelme más városban élt, elválaszt a távol! 13 évesek voltak.

4-5 óra alatt írt egy levelet papírra, megcímezte a borítékot, postán föladta, aztán várt. Napokig semmi válasz, majd kapott egy levelet 1 hét múlva. Várakozás az örökkévalóságig.

Ma ez már elképzelhetetlen, felgyorsult a világ.

16:53 - Számíts arra, hogy az élő videókba a Facebook berak egy reklámblokkot.

Emellett a hirdetések még jobban belesimulnak az élménybe (matricák pl.), új funkciókat kapsz (canvas) és egyre nagyobb potenciál lesz a chatplatformokban (már reklámozni bennük). Tegnap a CM Sales statja, hogy a mostani 1,7 milliárd Facebook-felhasználó kb. fele csak mobilról lép be, tehát a Facebook egyre inkább mobile only platform. 

16:51 - Érzékeny téma, hogy már az intim környezetet, a Messengert is üzletiesítjük. Átérzem: én a Facebookon magánember is szeretnék lenni, és zavarna, ha a cégek ott reklámoznának nekem.

Ettől véd, hogy csak azoknak tudsz ilyet küldeni, aki korábban a céges oldaladra írt.

1 km-es pontossággal célozhatsz (aszerint, hogy ki hol tartózkodik).

16:49 - Átjöttem az Online Média terembe, ahol Lévai Ricsi beszél a Messengerről. 

Tudsz olyan hirdetést föladni, ami a Messengerben kapja az üzeneteket.

16:38 - Költséghatékonyabb lenne, ha a kis kivitelezők nem tartanának kapcsolatot az ügyféllel. Hogyan kezeled azt, hogy megkeres egy webáruház, majd utána 2 ügynökség, és ugyanaz a munka? Tudod, hogy ugyanaz lesz a munka, de utóbbi esetben drágább.

A következő években a tartalommarketing és a marketingautomatizáció lesz meghatározó. Ezt tanuld, mert bődületes kereslet lesz rá.

16:37 - Nincs olyan szakember, aki jól ír, Photoshopot jól kezeli és egy videót is megvág. Svájcban egy üzleti magazint (100-200 oldalas) 2 ember rak össze (2 gyakornokkal), ezt egy konkrét ügyféltől látjuk.

16:35 - Nagyon nagy a hiány külső szerkesztőségekből. Dokumentáljuk, hogy majd 2 év múlva Zoli mondhatja, hogy na ő megmondta :)

16:32 - Az inhouse ügynökség nem reális, ha nem vagy Pepsi. A klasszikus ügynökség drága és megveszi alvállalkozóktól.

A legjobb megoldás a hibrid modell: van belső embered mindenre, aki lektorál és átnéz, és specializált ügynökségeknek kiszórod a feladatokat. Így dolgozott a Sodexo, most a Vienna Life.

zoli2.png

16:27 - Minden tartalommarketing-szakértő elmondja, hogy kell stratégia. Kell hát. És így csináld meg.

A nagy cég igényli, hogy 30-50 oldalt írj össze, valójában a lényeg egy A4-es oldalon elférhet, mert munkadokumentum.

16:26 - Nemhogy megfizethető a tartalommarketing, hanem pénzt termel önmagában a marketinganyagod (lsd a Red Bull Media House-t). A Kontent eltartja magát, a Marketingszöveg.com előfizetős.

Fizetnek a marketingedért. Az a nagy dolog. 

16:24 - Kihívás, hogy nem jutsz el a saját követőidhez: fölépíted a nagy követőtábort Facebookon, aztán az algoritmus miatt nem éred el őket, hát hirdetned kell.

A tartalommarketingben csatornafüggetlenebb vagy, több saját médiád van, és így megosztod a kockázatod.

Az elhirdetett pénz nem tűnik el, hanem tartalommá alakul, amit újra fölhasználhatsz.

16:22 Zoli előad, Nebojsa figyel:

dsc_0893.JPG 

16:14 - Ne keverd a költséghatékony a drágával. Az olcsó a piaci árról szól, a költséghatékony a megtérülőről. Az 500 000 forintot kereső értékesítő bár nem olcsó, de (ha jobban dolgozik) költséghatékony.

Hol jön ki ebből a pénz? Kenegetjük a szart itt összevissza, hogy branded content vagy natív, és én csak közvetítek!

zoli1_1.png

16:13 - Jön Sipos Zoli! Picit kapcsolódik, hogy csatlakozhatnál 150+ előfizetőnkhöz, ha komolyan gonolod ezt a marketing nevű dolgot. 

16:01 - Mivel a template-ekről és a formulákról beszéltem, ezért olvasd el ezt a cikket (14 formulát kapsz). 

15:58 -  Blognál hány inbound link érkezett az adott cikkre, mondja Nebojsa. Azt tudtad, hogy a bejövő link és a lájkok és megosztások száma aligha korrelál?

A Moz 1 millió cikket elemzett, a 85%-a 1000 szónál rövidebb volt, egy véletlenszerű 100 000 darabos cikkmintából 75%-a 0 bejövő linket kapott. A web nagy része nehezen olvasható tartalomkacat.

15:55 - Az jutott eszembe, hogy bizony jöhetnél a befolyásolási tréningünkre.

may_13_2017_8.png

15:53 - Előadtam, engem szórakoztatott! Viktornál elolvashatod, hogy milyen jó volt. Mivel két dudás közvetít egy csárdát (vagy mi), ezért valamelyikünk átmegy közvetíteni egy terembe. Én leszek az. 

15:15 - Kicsit kimegyek felkészülni, Viktor folytatja a tartalommarketing-terem közvetítését addig.

15:08 - 1-1,5 éves salesciklussal számolhat a GE.

Nem kell megvárni, amíg tender lesz. Állandó manipulálás tartalommal.

Ha megvárod, míg tendert nyitnak, és addigra nem ismered a gyerekei nevét, akkor nem lesz üzlet. Akkor inkább tartalom.

15:07 - Dubajban a sejknek kinyomtatják az e-mailt és felolvassák neki. 

15:05 - Ebben annyi pénz van, hogy elképesztő, hangzik el.

A GE-nek annyira bejött az inbound marketing, hogy belső ügynökséget építenek, egyre több tartalmat készítenek. Nem tudom, hogy te mit csinálsz így online marketing címén, de ha még mindig nem nyitsz a tartalommarketing felé, akkor ma nincs értelmezhető marketinged. 

15:03 - Szövegírók, na ez a kulcs -- hangzik el.

Vannak jó szövegírók, hangzik el, és boldog vagyok.

Zsuzsa tapasztalatai az, hogy akár olcsóbb is lehet egy angol szövegíró, és még a budapesti ügynökséggel is könnyen dolgozik együtt.

15:02 - Nem silósodhatunk be, inbound marketinget csak úgy tudsz csinálni, ha mindenkitől megvan a buy-in.

Amikor valami rendezvényen megkérdezik, hogy hát idén nem lesz katalógus? Hát nem.

No ezt kell megszüntetned, bútorozz össze a salesszel, védd meg a döntéseid, igazold a munkád. 

15:00 - 1 personát lőj, de azt biztosan. Kezdd kicsiben, pár kontenttel lőj 1 personát, aztán majd bővülj, ha ezt ROI pozitívra hoztad.

14:55 - Nagyon kicsi kreatív, nagyon sok szövegírás. A GE-nél legnagyobb költség a szövegírás.

Nagyon híve a blognak, plusz minden olyan autentikus forrásnak, ahol nem derül ki, hogy ők a GE. Nem azért, amiért gondolod: túl erős a márkanevük, és sokan megszeppennek.

Megbukni meg kell tudni bukni, Zsuzsa azért is különleges marketinges, mert elismeri, hogy nem minden kampánya volt tökéletes. Nebojsával dolgozott együtt. 

14:54 - Olyan marketingest keress, akinek saleses háttere van (vagy legalább szemlélete). 

A brandépítés hátránya, hogy nem tudod megvédeni a büdzsédet. Bonyhádi inbounddal tud számokat mutatni (hogy nőnek az eladások satöbbi), és még kapott is pénz.

14:51 -  A content marketing nem rocket science.

Ha a megfelelő CFO-t a megfelelő üzenettel a megfelelő időben lövöm meg, akkor az növeli a konverziómat. Látnom kell, hogy kiken keresztül születik meg a döntés és mik a touchpointok. Ha meglövök 1000 ember, 700 lesz érdeklődő, 20 vásárol.

14:49 - Az a céljuk, hogy a pénzügyi vezető megértse, hogy a LED hogyan spórol neki pénzt. Tehát a journey során ilyen tartalmakat készítenek, és ezzel készítik fel a vásárlásra.

Marketot használnak. Ha meglövöd egy tartalommal az emberedet, akkor egy letöltésért pontozza, vagy egy hírlevélmegnyitásért pontozza, tehát csinálsz egy sales qualified leadet a lead nurturinggel. Ahh, valóban szakmai előadás! Ha sok az angol szó, akkor csapd fel a marketing szótárunkat.

Gyere ebbe a terembe, mert ha kihagyod, akkor milyen marketinges vagy te, semmilyen.

14:46 - Mikor hatékony (és mikor nem) az inbound marketing?

Az inbound marketing legalább 20 éve létezik. A konverzióalapú marketing is beágyazott.

A marketing kettéválik: van egy jövőbe mutató rész, és van egy másik, amelynek föl kéne zárkóznia. A brandes marketing csatázik a revenue marketinggel.

A marketing már nem költségcenter.

(Van ez a mondás, hogy egy cégben a marketing és az innováció hozza a pénzt, minden más költség.)

14:43 - Gyűljetek a tartalommarketing-terembe, mert itt lesz Nebojsa, Sipos Zoli, Bonyhádi Zsuzsa és én is.

Szórakoztató szakmázás yo.

Azért is gyere, mert megtudod, hogy a GE hogyan csinál sok pénzt.

13:57 - Kommunikálni kell folyamatosan yo! Nincs olyan, hogy digitális márka, a márka az márka az márka. Az út lehet digitális vagy offline, a márka egy entitás, ami ebből kibontakozik.

A márka a te fejedben élő kép a cégről. Ez meg mindenkinek más.

A márka a 4k-modellt kövesse:

Közönséged van, akikkel

Korrekt módon

Közemberként

Kommunikálsz

Elmegyünk ebédelni.

13:53 - Az Adobe marketingfelhője 97%-os pontossággal jósolta meg, hogy a Black Fridayen mit fognak vásárolni az emberek.

Most megint kisfilmet nézünk, valszeg valami reklám.

Itt jegyezném meg, hogy mennyire zavar már, hogy a reklámszakmában minden átalakulni látszik egy hippis-coelhos-motivációs vonallá. Experience the joy of living in the prosperous difference, pozitív szavak, motiváció és boldogság. Bár csak a Coca-Cola ülhet rá igazán a boldogságra, de egy kritikus mennyiség fölött azt érzem a reklámok után, hogy mindegyik egy motivációs kisfilm, egy videós antidepresszáns.

Pedig én csak egy kávét akartam inni.

 

13:48 - Szakrális szavak egy márka esetén. A názáreti startupper mondot sok szakrális szót, de ma már a márka a mi istenünk, ülj le mellém, valamit mondok, szomjas vagy, látom, egy üveg bort kibontok. 

Egyébként a Starbucksszal eleinte nem tudtak mit kezdeni: mindenki egy kávét akart, miközben a Starbucks társadalmi ügyekről beszélt. (Már a kávé mellett.)

13:44 - Márkafétist hallgatok, és ismert márkákat dicsérünk (Lego, Amazon, Apple stb.). Úgynevezett hírértékkel rendelkező előadás. 

13:38 - Buday Viktória (Centrade Cheil) arról beszél, hogy a márkák a digitális térben és azon túl hogyan vannak, jól vannak-e, hellóhogyvagyjóhogyvagy.

Bob Dylan egy márka. Most már Nobel-díjas márka.

Az Interbrand minden évben rangsorolja a márkákat, izgike a rangsoruk.

We're living in a world of experiences.

Ez az előadás nagyon...

...

brandben van.

13:37 - Az érdekes reklám már nem elég. Olyan érdekes dolgokat csinálj, amelyek reklámként működhetnek.

Talán tartalommarketinget? 

13:33 - Nézd meg, hogy az aktív és passzív szakaszban milyen médiát érhet el a fogyasztó (tehát hol van kapcsolódási pont, ahol elérhetjük). Súlyozd, hogy neked melyik a fontosabb, a te termékednek és márkádnak mi ad momentumot.

A tévéreklám a kötelező biztosításoknál fontos -- kivéve az aktív szakaszban. Amikor már ajánlatokat böngész a fogyasztód, arra hatástalan a tévéreklám.

Belerakhatnék egy screenshotot arról, ahogy Viktorral a közvetítés közben beszélgetünk, tudod, amolyan kulisszák mögötti érdekesség, de sajnos vállalhatatlan. Boys are gonna be boys.

13:29 - Minél nagyobb elköteleződést érünk el a passzív szakaszban (nem vagyok szomjas és nem gondolok rá), annál gyorsabban megyek végig az aktív szakaszon és gyorsabban hozom meg a döntést (tehát amikor szomjas vagyok, milyen italt keresek). 

13:28 - Ratajkowski kisasszony legújabb képét láttad? A közvetítést pillanatra elvesztettük. 

13:24 - Az észlelés-érdeklődés-cselekvés modellje (AIDA-ként is ismerheted) már meghaladott. A kommunikáció nem egy tölcsér, hanem egy folyamat.

MEC Momentum

mec_momentum_wheel.png

13:22 - A cross-media kampányok egyszerűek: nagyon sok pénz kell hozzá.

12 milliárd per kampány fixszel a marketinges könnyen viccel, és a híres Tudta-e kampányt látjuk és kacagunk.

kk.jpg

13:20 - Viktorral megbeszéltük, hogy nincs időnk uralni a pillanatot. Jön Gulyás János, és cross-media kampányokról fog beszélni.

Ezt várom. Nem ironizálok, hanem tényleg.

13:18 - Tranzakciókkal is lehet tudást pótolni, pl. az Unilever a Dollar Shave Club megvásárlásával bekerült az a know how, ami fölépítette a DSC-t.

Instagramon miért nem követsz minket? Minden menő marketinges követ minket Instagramon.

13:16 - 5 év alatt több változás lesz az autóiparban, mint az elmúlt 50 évben. Az autó termékből átalakul szolgáltatássá.

A szolgáltatás definíciója is megváltozik, minden hirdetés azzal kezdődik, hogy megfogalmazod a terméked. De a Tesla micsoda, egy autó? Nah, annál sokkal menőbb és összetettebb.

Az Airbnb micsoda, hotellánc?

Az Uber micsoda, rejtett taxitársaság?

Fogalmazzuk újra a szolgáltatásokat!

13:11 - A mobilt nem sikerült még monetizálni, tudjuk meg az előadásból.

Kb. duplázódik a költés évente, az Egyesült Államokban 101 milliárd dolláros piac a mobil. A leggyorsabban a mobilos reklámtorta bővül.

13:08 - Unom az előadást, úgyhogy alternatív konferenciát csinálok.

Az üzenetküldő appok nagyobbak, mint maga a social media. Itt találsz erről egy riportot.

Imádom, hogy már tesztelik azt, hogy hogyan vásárolhatsz az üzenetküldőkból, viszont az analitikai szektor egyelőre próbálja kibogozni a mérést. A dark socialról már írtunk, ugye ez a visszakövethetetlen social forgalom, ami nem egy oldalra kitett poszt, hanem egy Messengerben átdobott link. 

13:03 - A gépek problémamegoldó képessége fejlődik és megváltoztatja a hirdetéspiacot is. A social messaging (pl. Whatsapp) és a virtuális valóság is fontos lesz.

Nem tér ki rá, pedig szerintem tök érdekes, úgyhogy most én csinálom a műsort.

Tudunk már olyan szoftverekről, amelyek az A/B tesztelést elvégzik automatikusan, a szignifikanciát is vizsgálják, és a pepecselős beállításokat leveszik a válladról. Minél többet használod a cuccot, annál jobb eredményeket kapsz, mert megtanulja a jó kombinációkat, tehát klasszik machine learning.

Képzeld el azt a szitut, hogy a hírlevélszoftvered egy hatalmas kombinált adatbázisból dolgozik (iparági tapasztalatok + a saját adataid), és ahogy megírod a hírleveled, figyelmeztet a jó tárgymezőkre, a CTA-t berakatja, és csak best practice szerinti hírlevelet küldhetsz ki.

Igazán faszányos lesz, már nagyon várom.

De nem erről beszélünk, hanem a Z generációról emleget valamit István.

Még az a szerencse, hogy ma én is előadok és Zoli is, úgyhogy you're about to witness hiphop in it's most purest, most rawest form, flow almost flawless.

13:01 - Azon gondolkozom, hogy csak én nem értem, hogy miről szól az előadás, vagy más sem?

Viktor is elment kitisztítani a csakráját.

12:56 - Kovács Zoltán (kirowski Isobar) innovatív hirdetési megoldásokat hoz.

A változás egyre gyorsabb. Ha szeret, visszajön.

12:52 - A tenderezést vagy beépítik az árba, vagy a terméket olcsóbban kihozni.

Tehát az ügyfél nem jár jól: ügyfélként megfizeted a sikertelen tenderek munkadíját is, vagy (egy teljesen elrontott piacnál) rossz minőséget kapsz.

A tender kiírója felelősen írjon ki tendert. Áthidaló megoldás a tenderdíj, amivel a piac megóvható, az ügynökség kockázata csökkenthető.

Tudod, hol kéne még követned minket? Google+-on!

12:49 - Mit csinál a kocsmáros? Agyvérzést kap természetesen.

Az ügynökség nagyon kiszolgáltatott a tenderezés során, sok felelősséget vállal és nagy a befektetése.

A Kreatív Kontrollnál úgy döntöttünk, hogy nem veszünk részt tendereken.

12:44 - Induljunk messziről, egy fiatal társaság tendereztessen kocsmákat. A kocsmák ugyan tele vannak, de a nagy business ízének nem tud ellenállni az ember.

Isznak mindenhol, majd 2 hét múlva értesítik a választott kocsmát. A kocsma fölhívja a fiatalokat, hogy mi történt, mi a döntés, itt 5 elágazás lehetséges, és azt nézzük meg, hogy mik ezek.

Az első lehetőség: egy második kör, amikor már tényleg döntést hoznak.

Másik opció: apró progiváltozás, hogy bár sörözni mentünk, de a feleségeink is beszállnak, ők inkább koktéloznának. Ha mindkettő jó, akkor biztosan az Önök helye lesz a befutó.

Harmadik: szuper volt, de csúszik, majd egy év múlva.

Negyedik: ott voltunk, de hiányzott Ricsi, ő a bandavezér, aki dönt. Ha neki is tetszik, akkor most már biztos az Önök kocsmája fut be.

Ötödik: grat, nyertetek, de sajnos időközben elfogyott a pénzünk.

12:42 - Love me tender.

Jön Aczél László (Young & Rubicam), és tendereztetési tanácscsokrot fog átadni.

12:40 - Gyere jobb hírleveleket írni, hiszen nincs annál menőbb, hogy kiküldesz egy jól szövegezett hírlevelet, és BOOM árbevétel!

may_13_2017_2.png

12:38 - BRÉKING: Zoli testvérévé fogadná Wolfot, ha Wolf megbotlana. Szeresd felebarátod, ne kívánd meg konverzióját stb.

A kávé fölkeltett, a süti finom volt. Kint mélyen szakmai beszélgetések zajlanak. 

12:21 - A Café Reklám Kft-től jön Szarvas László, aki saját kutatást hoz.

Mivel Viktor is közvetít, így élek azzal a luxussal, hogy iszom egy kávét és felébredek.

12:14 - Minél jobban áll egy gazdaság, annál többet költenek a reklámra. Nem tudom, hogy van-e összefüggés. A reklámtorta-növekmény 60%-a a globális szereplőknél van, a magyar reklámozás nem áll jól.

Jól látszik, hogy mennyit nézünk tévét, mennyit hallgatunk rádiót, mondja Zsolt. Szereti a digitális boomot, de egy hirdetőnek helyén kell kezelnie a dolgokat, István összekacsintása vajon hogyan valósul meg, hirdess tévében is.

Eközben az Alibaba rendeléseinek 80%-át mobilról adják le. Ezt én mondom.

A digitálisba nem érdmes beleharapni, a tömegkommunikációs modell halott.

Egy átlagos magyar háztartás médiafogyasztási költsége kb. 38 000 forinttal nőne reklámok nélkül. Nyilván azért, mert a kereskedelmi tévét a reklámozó tartja el, nem az előfizető. Én vitatkozom: ha a termékek árából kivonhatjuk a reklámbüdzséket, akkor ez a 38 000 forint lejöhet az olcsóbb termékeknél, szóval egy élhetőbb és reklámmentesebb világban élnénk úgy, hogy nagyjából ugyanott vagyunk.

Nem értem, hogy miért kell a reklámot védeni szakmai közönség előtt, amely eleve támogatja azt.

12:07 - Mi a reklám szerepe? Sok válasz van (tankönyvi, iparági, kormányzati), a kormányzat magával a hordozóval azonosítja a reklámot. A reklámtörvény a médiát, a reklámhordozót adóztatja, ergo reklám = média.

Egy forint elköltésével 6 forint értéket termel a reklám.

A reklám mindenre kihatással van, mondja Zsolt, és azt érzem, mintha igazolni akarná a reklám létjogát.

12:04 - A reklámszakmán belül is hiányzik a párbeszéd, nemcsak a kormányzat és szakmai szövetségek között.

Nincs marketingszakma, ezt én teszem hozzá. De nagy erőkkel építjük.

Zsolt szerint túlszabályozott a piac. Szerintem a reklámokat nem szabályozzák eléggé. A szabályozás igénye egyébként nem zavaró, inkább a hogyan a probléma (már ahogy a helyzetet a mindenkori kormányzat intézi).

Jó hír a minőségi önszabályozás, ami regionálisan példaértékű. 

11:59 - Sas István stand upja után jön Urbán Zsolt. Valószínűleg a Magyar Reklámszövetség sem szeret minket, mert megírtuk, hogy a reklám miért nem hasznos.

Még az a szerencse, hogy a piacról élünk, nem a szakmai parolákból. 

11:56 - Ragadd meg a pillanatot!

You better lose yourself in the music, the moment, you own it, you better never let it go.

Én tudom, hogy te tudod, hogy én tudom, hogy te tudod.

11:50 - Mi a titka a pillanatnak? Teszi föl a kérdés. Majd megválaszolja: az összekacsintás.

A reklámosok ne nézzék külső társnak a partnereiket, hanem legyen összekacsintás: mindketten tudjuk a szerepünket. A reklámos dolga: befolyásolás. A fogyasztóé: hogy ezt értse.

Kedves fogyasztó, fogadd má' el, hogy befolyásolnak!

Összegzem: a reklámszakma ott tart, hogy akkor jópofa vírusvideókkal és nem kiszámítható viralitással reklámoznak. Tartalommarketing helyett.

Also: nem lekapni, hanem elkapni akarjuk a partnereinket.

Most már a kontent (a magazin) és a branded content a reménysugár. Ez azért tévedés, mert a branded content lényegében álcázott reklám. Ha ez így marad, abból baj lesz, figyelmeztet Sas.

Emberek, a natív rejtőzködik, a tartalommarketing olyan sumák dolog! Rejtőzködik a márka, hogy képzeli! Sokkal jobb a reklám, ahol tiszta a pálya.

Imádom, hogy a Sas–Sipos-csörte óta Sas nem bírja kiheverni a tartalommarketing-sokkát. Azt tanácsolja, hogy ne sumákolj, vállald.

11:50 - Pillanaturalásról beszél, valójában a newsjackingről és a viralitásról van szó. De hagyjuk ezt a sok fura terminust, és bohóckodjunk inkább.

11:46 - Pillanat! Megragadták! Reklámok!

38ba2f7a00000578-0-image-a-32_1474838400037.jpg 

11:45 - Amíg Sas bölcseleteit hallgatjuk, addig kicsit marketingezek a saját cégünknek.

11:41 - Jön Sas István, aki pillanatokat fog teremteni. Ő a tartalommarketinggel nem tudott igazán mit kezdeni.

Usain Boltról 600 fotós lőtte a képeket, de egyetlen igazán nyertes fotó készült. Mássz ki a fotósárokból és próbálj szerencsét.

Also fontos: a tudás.

Vagy a helyezkedés.

Vagy a szerencse.

Mások viszont azt mondják, hogy elöl a helyezkedés, második a tudás, utána a szerencse.

De István úgy gondolja, hogy legfontosabb a szerencse. Ez igazán hasznos és könnyen reprodukálható, könnyen skálázható skill.

11:40 - Kint laikus fülnek vállalhatatlan marketinges beszélgetéseket folyattunk Zolival, Éles Lacival, Lévai Ricsivel, Katapult Andrással. Intimkelyhek, női öltözők, szexshopok, pföjj, ezek a marketingesek ilyen disznók vagy mik.

11:11 A gőzmozdonyok sem haltak ki, a média sem fog. Érvként azt kaptuk meg, hogy egy hűvösvölgyi kisvasút még most is megy (és gőzmozdonyos). Hát ezt annyira nem érzem beágyazott érvnek, a gyertyagyártók biztos megköszönték a villanykörtét, meg érted, innováció mint olyan.

Most vonatos újságokat látunk, de több tucatot ám, imádom ezt az embert. Nézzetek vonatokat, mert az jó, hangzik a zárszó.

11:07 - A marketingeszközök átrendeződnek, a digitális eszközök jelentősége megnő (pl. adatelemző-csoportok jönnek létre), és átalakulnak az ügynökségi kapcsolatok. A kreatív tervezés matematizált világba megy el.

Also: sok most még kint lévő ügynökségi szerepkört bevisznek cégen belülre, más (most még cégen belül levő tevékenységet) kiadnak az ügynökségnek. Ahogy a názáreti startupper mondta: sokan vannak belül, akiknek kívül lenne a helyük.

Viktor közben írja nekem, hogy elvesztette a fonalat, hogy miről szól ez az előadás, mert most villámokat és tornyokat látunk, ez nagy váltás a vonatok után.

11:04 - Média kutató, olvasom így különírva, és sikoltozva fölrohannék a színpadra, és megmenteném az előadót a helytelen különírás brandromboló hatásától.

Adatbázist kell építenünk, illetve azt elemezd is: tudd, hogy miért vált csatornát a hány darab előfizetőd.

11:01 - Tök jól elvagyok itt képkészítéssel meg ilyen médiás háttérmunkával, amíg végre nem vonatokról van szó.

I like trains.

10:56 - Máth András médiakutató arról fog beszélni, hogy hogyan kezeljük a médiapiac átalakulását.

Úgyhogy teljesen logikus módon 3 perce a vonatokról beszélünk, de megkaptuk az ígéretet, hogy lesz kapcsolat.

10:54 - Alacsony önértékelésű személy észérvekkel meggyőzhetőbb, a magas önértékelésű emberek jobban hallgatnak viszont az érzelmi befolyásolásra.

10:52 - A kontrasztelv (höjj, kontraszt elv) szerint a kirakatba rakd a közepes terméket, a legszebbet tartsd belül. Így a vevőd azt érzi majd, hogy ő fedezi fel a legszebb darabokat a boltod mélyén.

A tükörhatás (ejnye, hogy tükör hatás): ha az alfahím előre dől a teremben, akkor mindenki előre dől a teremben. Utánozzuk az alfákat, hangzik a tipp, de hogy ezt marketingbe hogyan ültetem át, azt nem tudom meg. Szerintem hasznosabb tipp, ha inkább a cégedet úgy tolod és úgy kommunikálod, mint az az alfahím, aki vagy (elébb érdemes azzá válni, ugye).

10:50 - Miniinterjút csináltam Katapult Andrással, hogy élvezi-e az előadást. Azt mondta, dolgozik közben. Tipik munkamániás Y generációs, elhatárolódom.

Szín, illat, hang: befolyásolj velük.

Hiány elv (sic), tudom meg a diáról: a scarcity kívánatosabbá teszi az ajánlatokat. De tovább is suhanunk, és fontosak a történetek.

Valóban, és így hat az agyadra a történetmesélés. 

10:45 - A nagy választék nem feltétlenül jó. A fogyasztást felpörgetheted, ha csökkented kicsit a választékot. Ha álltál már este 10-kor a török étteremben, és tanácstalanul nézegetted az ételeket, hogy vajon melyiket egyed meg, akkor ismered az overchoice-t.

Veszteségkerülők vagyunk, ez amúgy egybeírandó, de a diát nem tudom innen átírni. Na majd amikor én adok elő a plenárisban, akkor tökéletes helyesírású diákkal rajulunk.

10:40 - Cialdini klasszikus fénymásolós példáját hallgatjuk, amely bár érdekes és én is szeretem, újdonságnak nevezni nem igazán lehet.

Nem problémákra kell fókuszálni, hanem haszonnal érvelj, adj okot, magyarázd az értéket.

Szóba kerül az amerikai elnökválasztás, mutatja, hogy Donald Trump gesztikulációjában folyamatosan mutatta a tenyerét. Metakommunikatíve ez azt jelenti, hogy veletek vagyok, illetve elég agresszív gesztus, kb. legyőzöm a világot. Trump kommunikációja egyébként zseniális volt, és ettől nem kell ám agyérgörcsöt kapni: akár tetszik neked, akár nem, a profizmust nem vitathatjuk el.

10:38 - Egyszerű manipulációs trükk: ha a salátafogyasztást felpörgetnéd (a kolbászfogyasztás rovására), akkor hozd elébb a salátát, vidd hátrébb a kolbászokat a boltban. A fogyasztó (utálom ezt a szót) tömegben több salátát fog fogyasztani, és a saját döntésének fogja érezni.

Befolyásolás? Akkor befolyásolási tréning.

10:33 - Azt szeretnénk, hogy a vásárló vásároljon! Viszont mindenki individuummá válik, és nem elég valamiről csak dumálni. Mindenki minden hülyeségben képes hinni, az információ kontrollja kicsúszott a kezünk közül.

Nem manipulációról akarok beszélni, hanem befolyásolásról, mondja György. A helyzet viszont az, hogy a kettő egy és ugyanaz. A bátor ember ki meri mondani, hogy mindannyian manipulálunk a hétköznapi beszédben is, angolban pedig ugyanez a szó nem pejoratív, mondom én.

Az etikus viselkedés befolyásoláskor az, ha a társadalmat nekik hasznos viselkedések felé tereljük. Én teszem hozzá: az a gond, hogy a marketinges nem képzelheti azt, hogy mindenkinek az apukája és anyukája.

10:31 - Becker György fogyasztáspszichológus beszél majd arról, hogy hogyan befolyásolhatók a vásárlási döntések.

10:29 - Nem fogod elhinni, ami történt!

A Marketing Szövetség kifejezetten ragaszkodott ahhoz, hogy leközvetítsük a Marketing Vágtát (27. Országos Marketing Konferencia). Látják, hogy ez nekik is jó (hiszen öregbíti az esemény hírét), no meg az előadóknak is jó (még egy felület, ahol megjelennek), meg nekünk is jó (megosztható tartalom), no meg a szakmának is jó, hiszen visszaolvasható lesz minden előadás, épül a magyar marketing.

Persze fárasztó ilyen közvetítéseket csinálni, de az embernek kell egy misszió. A közvetítéseket nem azért készítjük, mert üzletileg megérné (visszavezethetetlen jelenleg, hogy milyen üzleti haszna van), hanem azért, mert tényleg hiszünk abban, hogy itt egy csodálatos szakma fölépíthető.

10:23 - Hedonista fenntarthatóság is trend lesz 2017-ben. A fenntarthatóság fontos érték, a hedonizmus meg velünk él a korban, Gucci táska a síron túl is, cukormentes desszertek, chill out verseny (lassíts, pihenj, ne aggódj túl sokat), robot által készített vegán cipők. Megmarad az élvezeti rész, de fenntartható legyen: fair trade, lokális anyagok, állatvédelem.

Még egy trend: body flow és mentális egészség. Következő dián az empátiát ébresztő virtuális valóságot látjuk, következő dián az intim szépséget. Nem tudom, hogy mi függ össze mivel.

10:21 - Csetbotok adnak tanácsot és vásárlók által feltöltött képek alapján vásárolunk. Ez utóbbi a user generated content, ami pörgetni ma az online marketinget (no meg a tartalommarketinget). Ennek egyszerű oka van: a fogyasztó hitelesebben tudja megítélni a termék bármilyenségét (és hitelesebben ajánl), mint a márka és a cég.

Még mindketten a plenáris teremben ülünk, egyelőre csak ez fut, aztán délután egyszerre 5 teremben lesz vidám marketingműsor.

10:14 - Mária összefoglalja az elmúlt évek újdonságait: drónok, virtuális próbafülke, elektronikus sportok (pl. Starcraft, League of Legends). Eközben az Online Katapult Andrásának mutatom, hogy közvetítünk, és boldogan vigyorog.

Az employer branding slágertéma, tulajdonképpen munkáltatói kényszer, hogy a jó munkavállalóért versenyezzenek a cégek.

Elhangzik a szelfiprobléma szó, szelfimentes övezeteket hoztak létre Dubaiban, ha jól értettem, hiszen sok balesetet okozott a felelőtlen szelfizgetés.

Létező trend a figyelemirigység, amely az individualista korszellem és a nárcizmusba hajló jelenlegi generációk logikus következménye.

Egyébként a wifi rettenetes, most a hotel wifijén vagyunk, ami egyelőre jó.

10:13 - A Marketing Konferencia plenáris termében ülünk. Dr. Papp-Váry Árpád most fejezte be előadását, jön Dr. Törőcsik Mária.

Most már a fogyasztót kéne okosítani, a márkáknak kurátornak illene lenni: tanítson meg használni és értelmezni a dolgokat, amiket üzen és képvisel.

vagta_1.jpg

10:03 - A Marketing Konferencia plenáris termében ülünk, Viki, Vica és Zoli kint a bejáratnál standol. Új sajtófalunk van és gyönyörű.
Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.