Így ért el ingyen 3,5 millió embert a Morrison's (Exkluzív interjú!)

2017/07/12. - írta: Benyó Dani

mori2.jpgKéne 3,5 milliós Facebook-elérés ingyen? Akkor figyelj.

A Morrison’s 2 hivatalos Facebook-oldalán július 1-jén jelent meg egy szokatlan poszt. Egy magas kopasz srác és két pultoscsaj egy kartonlapot tart a kamerába, amin azt írják, a főnök nem hiszi el, hogy összeszednek 10 ezer lájkot és 500 megosztást, de ha sikerül, elküldi őket nyaralni egy hétre, és egy akciós bulit is szerveznek a közönségnek.

Mennyire ment jól a poszt, miután az oldalon sokáig csak az aktuális bulik beharangozói, akciók és partifotók jelentek meg? Íme az eredmények:

  • 70 800 lájk
  • 35 015 megosztás
  • 834 hozzászólás
  • több mint 3,5 millió elért ember

A legszebb: mindezt egyetlen forint hirdetési költség nélkül érték el.

Egy ilyen jól sikerült kampány mellett nem mehettünk el szó nélkül, gyorsan megkerestük hát Szigetfű Pétert, a Morrison’s egyik üzletvezetőjét és egyben a képen mosolygó úriembert, hogy elárulja, miért és hogyan érték ezt el.

***

Tudatosan terveztétek meg ezt a posztot, a kampányt, vagy inkább hirtelen ötlet volt?

Hirtelen ötlet volt. Vendéglátásról beszélünk ugye, tehát a nyári, szeptemberig tartó időszak nekünk amúgy is kicsit lassabb, az emberek ilyenkor jobban szeretik a kiülős helyeket, teraszokat. Rengeteget ötletelünk ilyenkor, hogy milyen akciókkal hozzuk be az embereket. Végül úgy jött az ötlet, hogy pár évvel ezelőtt láttam egy ugyanilyen posztot, és gondoltam, mi lenne, ha megpróbálnánk.

Volt egy 110 ezres, most már 120 ezres Facebook-oldalunk, ami igazából halott volt – kikerültek a posztok, és ugyanaz az 5-10 ezer ember látta. Lájkolgattak, kommenteltek, de semmi komoly. Szóval felmerült, mi lenne, ha egy kicsit megmozgatnánk ezt a százezer embert, ez mégiscsak egy tömeg.

A főnök persze jót mosolygott, hogy hát, legyen, a 2000 lájk egy nagyobb kihívás [végül 10 ezret céloztak – a szerk.], az 500 megosztást meg aznap reggel találtam ki, hogy ne legyen annyira snassz. A két lány nekem nagyon jó barátom, sokat dolgoztunk együtt, úgyhogy mondtam nekik reggel, amikor írtam a táblát, hogy ha már itt vagytok, ne egyedül álldogáljak, egy magas, kopasz, szőrös pasas, tök hiteltelen, meg senki nem kíváncsi rá, de itt van két jó csaj, álljatok itt mellettem.

 

Mennyit hozott a végén?

70 ezer lájkot és harmincvalahányezer megosztást. Most már nincs olyan jellegű növekedés, de van, aki még most is megosztja. Emellett egy hét alatt 8500 új kedvelés jött.

Mi volt a poszt elsődleges célja?

Részemről a tömeg megmozgatása, emellett viszont az akció promotálása. Kiírtuk, hogy a sör 99 forint, a Jäger 500 és így tovább, ez közönségcsalogatás. Aztán amikor láttam, hogy mennyire jól sikerült, mondtam is, hogy ezt csináljuk tovább, tehát jövő héten is lesz ez az akció, csak nem egész éjszakás, hanem éjfélig.

Azt is beszéltük, hogy mi legyen a szöveg, a főnök mondta, hogy az nagyot fog ütni, ha úgymond vele is kitolunk, hogy elvisz minket nyaralni.

Igen, ezt szokták szeretni, mi is küldtünk már ki úgy e-bookot például, hogy „a főnök elment nyaralni, ezért most gyorsan odaadjuk neked ezt ingyen”, és ez volt az egyik legjobban szereplő hírlevelünk.

Igen, néha már az is nagyon jól szerepel, ha egyszerűen megköszönöd. [Az első poszthoz hasonló köszönőposzt is hozott 1,7 ezer lájkot, lásd itt lent – a szerk.] Kiraktuk most az interjút, amit az Antropos csinált velünk, az is szépen hozott lájkokat. Most vasárnap lesz egy Despacito-bulink, azt nem tudom, hogy láttátok-e, na az elég merész. [A buli olyan jól sikerült, hogy az Index címlapos beszámolót is közölt róla – a szerk.] Ott a visszajelzések is jók, ki jön, ki nem jön, van olyan, aki már annyira utálja, hogy csak azért is eljön.

 

Az eredeti posztnál pedig azt láttuk, hogy már nem is az akció miatt osztják, hanem szurkolnak a három embernek, hogy elmehessenek nyaralni, hogy szúrjanak ki a főnökkel.

Nagyon tetszik, hogy ennyire személyessé tettétek. Negatív reakciók érkeztek?

Igen, érkeztek, de egyáltalán nem sok. Ez nem hangzik jól, de kell azért kozmetikáznunk egy kicsit. Amikor én aludtam, akkor is folyamatosan nézte a kommenteket az oldal másik szerkesztője. Van, amit meghagytunk, ami nagyon nem ideillő, azt kitöröltük. Nagyon sokan marketingfogásnak nyilvánították – nincs ezzel semmi baj, hát ez nyílt titok, ez az volt. Csak egy kis leleményesség kell az egészhez.

Hogyan szoktatok moderálni az oldalon? Gondolom, aki nagyon trollkodik, azt letiltjátok…

Nem, tiltani nem nagyon szoktunk. Üzenetekről szoktunk letiltani embereket. Vannak elképesztően buta kérdések, amikre, mondjuk úgy, nem szoktunk válaszolni, nem is tudnánk mit, mert nem illik a profilunkba. Nagyjából 80 százalékos válaszadással dolgozunk. Úgy gondolom, egy százezres oldalnál ez nem rossz. Aki erőszakos, alpári, azt az üzenetküldésről tiltjuk le. Az oldalon viszont gyakorlatilag nem trollkodik senki.

Visszatérve, az eredeti posztot több mint 3 500 000 ember látta. Ez gyönyörű. Hirdettétek?

Egyáltalán nem, fizetett hirdetésre nulla forintot költöttünk. Tegnap beszélgettem egy telefonos cég marketingesével, és ő azt mondta, hogy Facebook-hirdetésre 12 millió forintot költenek egy évben, és 4,2 millió embert érnek el. Mondtam neki, hogy ne haragudj, én egy kartontáblára írtam, és 3,5-öt értem el, ő meg mondta, hogy ez azért kellemetlen egy kicsit. Persze, nyilván azért nem tudjuk ezt összehasonlítani egy telefonos céggel.

 

És milyen volt a buli?

Jól sikerült. Nem volt tömegnyomor, erre nem is számítottunk, de rengetegen jöttek, jóval többen, mint a nyári időszakban. Minden tánctér megtelt éjjel 1 órára, ami tök jó egy csütörtökön éjszaka a 25 fokban. Az akciókkal éltek…

És tudtak is róla, úgy jöttek a bulizók?

Nagyon sokan tudtak, és ami még jobb, hogy a lányokat is megkeresték sokan, engem is megszólítottak, hogy tök jó volt, gratulálnak. Már a villamoson is kérdezték tőlem, hogy megyünk-e nyaralni. Megyünk, de hogy hova és mikor, az hadd legyen az én titkom. De fogjuk tudni bizonyítani, a három fiatalról fog majd készülni külön kép is, a főnök betartotta az ígéretét.

Akkor ezt folytatjátok, kampányszerűen.

Folytatjuk, igen.

Arról mennyit tudsz, hogy milyen a Facebook-stratégia, van-e egyáltalán konkrét stratégiátok?

Vannak fizetett hirdetéseink, főleg az akciókat kommunikáljuk. Én sokszor teljesen más stratégiát folytatnék, mint a többiek, de sokan vagyunk és sokfélét mondunk. Mivel nagyon sokan dolgozunk egy-egy bulin, hogy jó legyen, néha akadnak bakik, amikor összeakad a kommunikáció. Szerencsére most már sokat kérdeznek tőlem is, mert már tagja vagyok a marketinges csapatnak.

A stratégiát illetően azt tudom mondani, hogy ez a fajta marketing, amit most ezzel a poszttal csináltunk, nem jellemző. Most rettentő boldogok vagyunk már csak a három és félmillió ember miatt is, akiket elértünk, plusz beszélnek rólunk, a vasárnapi buli is rádiótéma, tévétéma lett. Az Index vagy a Hír24 is lehozta – az a lényeg, hogy beszéljenek rólunk.

Mennyire szoktatok kísérletezni?

Nem jellemző sajnos. A vadabb én vagyok a csapatban, én dobom be az ilyen kartonlapos ötleteket, de nem jellemző. De én ennek a híve vagyok. Itt ez a Despacito-buli is, annyian utálják már, a csapból is ez folyik, sokan lehúzzák, mégis van róla szó.

Van nekem egy saját Facebook-oldalam is, a Szixipepe, saját brandet is szeretnék majd építeni vele, ha egyszer abbahagyom az éjszakázást, talán sportriporter leszek. Szóval láttam egy hírt Usain Boltról meg Ronaldóról, és kitaláltam, hogy mi lenne, ha összehasonlítanák azt, hogy ki a gyorsabb futó, Ronaldo vagy Usain Bolt. Ennyi volt a kérdés, hogy az egyiket lájkolják, a másikat szivecskézzék, a képekre pedig ráraktam 400 forint hirdetést. Ebből is összejött 15 ezer ember meg rengeteg hozzászólás, hogy „ez hülyeség”, „ezt nem lehet összehasonlítani”. De igazából semmi más célom nem volt, mint hogy kicsit növeljem a követők számát, és ezt elértem.

Hány követője van most az oldalnak?

Most 2600. Augusztus elsején lesz egyéves, de csak az utóbbi négy hónapban foglalkozok vele aktívan, január 1-ig 3000 követő a cél, most az utóbbi hónapokban 2000-en jöttek.

Mennyire aktívan foglalkozol vele?

Napi egy-kettőt posztolok, a baj az, hogy a cikkekkel nagyon el vagyok maradva, időm az nem sok van. Ez egyelőre nem hoz pénzt, de ez egy kétéves terv, hogy 2019-ben már ebből is csurranjon-cseppenjen valami.

***

Összefoglalnám a tanulságokat.

  1. A közösségi médiában közvetlenséggel többre mész, mint az erőltetett értékesítéssel.

Hiába van százezres követőtáborod, ha mindig csak a termékedet akarod eladni nekik, azt nem fogják túl érdekesnek találni.

Miért lájkolják az emberek a Morrison’s 2-t? Nyilván azért, mert ott buliznak, jól érzik magukat, ott találkoznak a barátaikkal. Az egész a közösségi élményről, a közvetlenségről, felszabadult bulizásról szól. A Facebook-oldalon ebből csak a partyfotók jelentek meg korábban, pedig láthatod: sokkal hatékonyabb, ha emberi arcokat raknak a kampány mögé.

  1. Ha valami jól sikerül, folytasd következetesen.

Nagyot ment egy posztod? Oké, de nem elég, ha rábólintasz és valami teljesen másba fogsz.

Figyeld meg a srácokat: kikerültek köszönőposztok, posztok a buliról, visszautaltak az eredetire, és a későbbiekben is megmutatják, hogy mi lett az utóélete – hiszen megígérték, hogy nyaralni mennek, a közönség emiatt a szimpátia miatt osztott és lájkolt.

Ezek további lájkok tízezreit, kommentek százait hozzák.

Ugyanez a helyzet a Despacito-bulival: akkora sikere volt, hogy még egyszer megrendezik, és biztos vagyok benne, hogy ismét megtöltik a táncteret, hiszen a buliról folyamatosan posztolták a képeket és videókat, ami alatt a bulizók és a kimaradók is aktívak voltak. Apropó.

  1. A kampányaidat nem kell teljesen elszeparálnod.

A Despacito-őrület önmagában is elég nagy lendülettel bír, és a buli, ahol egész este csak ezt az egy, lassan mindenki által gyűlölt számot játsszák, valószínűleg egyébként is keltett volna némi hírverést.

Egy ilyen hatalmas sikert hozó kampány után viszont egyszerűen nem tehették meg, hogy nem ezt a bulit promotálják vele. Felmerül a megszólalásaikban, azonnal rengeteg poszt került ki erről – és mivel a tábort sikerült aktivizálni, sőt, közel tizedével növelni, sokkal többen szereztek róla tudomást, mintha egy továbbra is passzív tábort akartak volna elérni.

  1. Jó tartalommal ingyen van a siker.

Ha elég merész, kreatív vagy ahhoz, hogy kipróbálj egyedi tartalmakat, hogy kitapogasd a közönséged ízlését, nem kell milliókat költened évente a hirdetésekre. Teljesen ingyen is meghódíthatod a piacodat, milliókat érhetsz el.

Ez nem csak a szimpátiára játszó Facebook-posztokkal működik. Ha következetesen vezetsz egy szakmai blogot, téged keresnek majd meg, hogy megszólalj a szakmai témákban. Ha saját jó és hiteles kutatást készítesz, csak néhány levelet kell kiküldened, és nincs szükséged PR-osra, aki bekönyörög a sajtóba.

Gyárts tartalmat, de ne öncélúan: figyeld meg, mire reagál a közönséged, és ha egyszer eltaláltad, ne engedd őket visszasüllyedni az apátiába.

(Az interjút készítő Kreatív Kontroll a Morrison's számára kísérleti vlogot is készített iBár néven.)

 

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.