Milyen a tökéletes brand? Ha erre létezne egyszerű válasz, sok marketinges állástalan lenne, Te pedig nem olvasnád ezt az írást. Nem fogjuk ki neked a halat, de adunk egy pecabotot.
Egy jó márkanév megtalálása a siker alapköve. Olyan nevet kell találnod, amely megszólítja és megragadja a célközönségedet, amely megkülönböztet téged a piacon.
Az egyik legfontosabb szempont, amit észben kell tartanod: teljesen mindegy, hogy számodra mit jelet a brandnév, vagy jelent-e valamit egyáltalán – a célközönségednek kell, hogy kedvére legyen. Olyan ez, mintha a gyermekednek adnál nevet: lehet, hogy te szellemesnek és kreatívnak találsz egy különleges nevet, ha a gyereket attól még csúfolni fogják a suliban.
Az első lépés – de merre?
A munka tehát azzal kezdődik, hogy felmérjük a piacot. Tudnod kell, hogy riválisaid milyen brandeket használnak, és azok mennyire kedveltek a piacon, a fogyasztók körében. Ez egyrészt képet adhat arról, hogy milyen irányba kell indulnod, hogy népszerű brandet találj ki, illetve azt is tudni fogod, mi az, amit kerülnöd kell.
Nem számít, hogy neked mennyire tetszik egy adott ötleted, ha a célközönséged érdektelennek, szerencsétlennek vagy erőltetettnek találja. Felejtsd el a nézőpontodat, és tedd fel a kérdést, miért akarná valaki a te brandedet választani? Mi a különleges benne, mi az, amiért hajlandó lenne sorba állni valaki? Ha ez megvan, már látod az ösvényt.
Át kell gondolnod, milyen üzenetet akarsz közvetíteni a névvel. Ha már ismered a piacot, könnyebben határozhatod meg azt a pozíciót is, amelyet azon belül el akarsz foglalni.
Légy nyitott mindenre
Az ötleteléssel ne fukarkodj. A kreatív munkában előfordulhat ugyan, hogy elsőre kipattan a szikra, a gyakorlatban azonban a legzseniálisabb elnevezések mögött hosszú és kemény brainstorming áll.
Jó példa erre az Xbox. Egyszerű, hatásos név, mindent tartalmaz, amit kell – leírja a terméket és egyben ígér is, egyszerű és könnyen megjegyezhető. És kis híján FACE lett belőle. Vagy CyberPlayGround. Vagy 11-X. A végső, tökéletes megoldásig kismillió ötleten keresztül vezet az út, és sohasem tudhatod, melyik szüli meg végül a legjobb eredményt.
A Microsoft csapatának végső ötlete a DirectX Box volt – ami magában még mindig rettenetes, de ezt már csak le kellett rövidíteni. Egy működő brandhez egy rakás elképesztően rossz ötleten keresztül jutottak el, mert voltak olyan bölcsek, hogy elsőre semmit sem vetettek el.
Ha már van legalább egy tucatnyi jó ötletre leszűkített listád, jöhet a gyakorlatiasabb rész – ellenőrizni a piacot és a konkurenseket (ismét), a domaineket, levédetett neveket, és így tovább. A végső néhány ötleteddel pedig már elkezdhetsz valóban dolgozni.
Soha. Ne. Add. Fel.
Képzeld el – vagy akár tervezd is meg – hogyan nézne ki a logó, milyen marketingkampányokat tudnál építeni a névre, ha tudod, mutasd meg a terveket tesztcsoportoknak. És ha amikor már azt hiszed, hogy a tökéletes megoldás a kezedben van, mégis kiderül, hogy vissza kell ülnöd ötletelni, ne ess kétségbe. Ne add fel.
Ha mások így tettek volna, a Starbucks-ot ma Pequodnak, az iMacet MacMannek, az iPhone-t TelePodnak ismernénk.
TMblogger 2014.11.01. 08:24:39
Alick 2014.11.01. 08:25:50
Ezek se rosszak... a név még csak egy név.
tobias_wutzli 2014.11.01. 08:28:25
csib · http://kapirgalo.blog.hu/ 2014.11.01. 10:07:15
blasiusii 2014.11.01. 12:17:13