Megéri-e hírportált üzemeltetni?

2016/07/11. - írta: Sipos Zoltán KK

Ahogyan a politika átrendezi a médiaviszonyokat, úgy szorítja ki a hagyományosan eredményszemléletű gazdasági szereplőket erről a piacról. De vajon egyáltalán működhetnek üzletileg is eredményesen az online hírportálok a változó reklámpiac és a drága humánköltség mellett?

Összegyűjtöttem 10 ismert hírportált, és megnéztem, az őket üzemeltető cégek milyen árbevételt és milyen eredményt értek el a céginformációk szerint.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz kötelező bejelenteni a sajtótermékeket egy 3000 forintos illetékű, akár online bejelentés segítségével. Az NMHH jelenleg 3210 internetes sajtóterméket tart nyilván1, ezért a lista kissé szubjektív, de az általánosan ismert, országos és hírportálként működő oldalakat vizsgáltuk.

Megállapítható, hogy a nyilvános adatok alapján a vizsgált 10 kiadóból 4 veszteségesen működik. A tíz kiadó összes árbevétele igencsak jelentős, 17,32 milliárd forint. A Magyar Reklámszövetség jelentése szerint a 2015-ös magyar reklámtorta mérete összesen 194,37 milliárd forint volt, ebből az online költés 54,1 milliárd forint (kb. 28%).2 Ebből azt látjuk, hogy a teljes online reklámköltésnek kb. 32%-a kerül a vizsgált 10 kiadóhoz.3

Haszonban az Index az első, de eredményességben Habonyék

A nyereséges kiadók összesen közel 940 millió forintot termeltek, a veszteségesek viszont 566 millió mínuszt. Összesen 875 embernek adnak munkát. A legmagasabb eredmény az Index.hu Zrt.-nél keletkezett, 275 millió forint. Az árbevételhez mérve ez 11%-os eredményesség (nagyon leegyszerűsítve ekkora volt a tavalyi haszonkulcs), ami megegyezik a 24.hut kiadó Central Digitális Média Kft. eredményességi mutatójával.

Azonban mindkettő elmarad a haszontermelésben abszolút első Modern Media Group Zrt.-től. A 888.hut kiadó céget a sajtó Habony Árpádhoz köti: akárhogy is, rendkívül szokatlan a piacon, hogy a 800 milliós árbevétel mellett több mint 200 milliós adózás utáni eredményt produkáltak, ami 25%-os arány, így messze megelőzik a mezőnyt. 

Veszteségesen is van miből működni

E három sikeres lapon kívül a puszta számok alapján úgy tűnhet, mindenki vegetál: a print kiadással is foglalkozó cégek 2–4%-os eredményt mutatnak föl. A legtöbb veszteséget (2014-ben több mint 300 millió forintot) termelő Origót tavaly decemberben fölvásárló, a VS.hut üzemeltető New Wave Production Kft. −104%, a Mandiner Kft. −107% eredményességi mutatóval működik, tehát több mint kétszer annyiba került tavaly a működése, mint az árbevétele. Szintén masszívan veszteséges évek óta a 444.hut kiadó Magyar Jeti Zrt. (tavaly 77 millió mínuszt termeltek, ami −38%-os eredményességnek minősül).

Az átlagos alkalmazotti szám 87,5 eme kiadóknál, az eredményeseknél viszont 106. Pusztán ebből is látható, hogy igen drága befektetés lehet betörni e piacra, hiszen 106 újságíró alkalmazása 150 ezres nettó fizetés esetén havonta mintegy 30 millió forintos bérköltséget jelent.

ujsagdiagram.jpg

A kék oszlop a 2015-ös árbevétel ezer forintban, a piros pedig az eredmény, itt is három nullát kell mögé írni.
Kiadóként az egyes oldalak impresszumában megjelölt vállalkozást azonosítottuk.
Az elemzést a marketingszoveg.com készítette.

*Nyomtatott kiadóként is működik.
**2015 decemberében megvásárolta az Origót.
***A 2014-es éves beszámoló alapján.

Az elemzésből kihagytuk a Jobbik-közeli alfahir.hut, mivel bevételeik nem nyilvánosak, a lapot – legalábbis papíron – a Kiegyensúlyozott Médiáért Alapítvány működteti. Az atlatszo.hu Közhasznú Nonprofit Kft. azért nem szerepel, mert nyilvános bevallásuk szerint a 2015-ös bevételük kereken 0 forint volt, de 499 ezer forint eredményt bevallottak, mindezt 8 alkalmazott mellett.


1 NMHH: Sajtótermékek listája
2 SG.hu: 56 milliárd forint a magyar online reklámpiac [a cikkcím pontatlan]
3 Az eredményt azonban torzítja, hogy három ezek közül nyomtatott sajtótermék kiadásával is foglalkozik. A tavalyi év fent hivatkozott reklámjelentéséből kiderül, hogy a sajtó 58 milliárdos lapterjesztési bevételére 6,27 milliárd online reklámbevétel jutott. Ha ez az arány a mostani vizsgálatban szereplő 3 print kiadóra is vonatkozik, akkor is a teljes online reklámköltés több mint 20%-a a lista tíz cégéhez érkezik. Azt tehát mindenképpen mondhatjuk, hogy minden online elköltött 10 forintból legalább 2 a vizsgált cégekhez kerül, ami a Google- és Facebook-hirdetések korában figyelemre méltó.

3 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.07.11. 16:24:24

Azért az se mindegy, melyik lap miből nyereséges... ugye 888? khm...

prometheus_X 2016.07.11. 17:23:52

Ebből a bejegyzésből hol marad a konklúzió? A bevezetőből várható volt számomra, hogy az adatközlésen túl valamiféle megállapítások is megfogalmazódnak az írás végére, de ez teljesen elmaradt... a póri halandót, mint engem is, például feltehetően nagyon érdekelné, milyen bravúrt kell végrehajtani (e̶s̶e̶t̶l̶e̶g̶ ̶k̶i̶t̶ ̶é̶s̶ ̶h̶o̶l̶ ̶k̶e̶l̶l̶ ̶m̶e̶g̶v̶e̶s̶z̶t̶e̶g̶e̶t̶n̶i̶,̶ ̶m̶e̶g̶z̶s̶a̶r̶o̶l̶n̶i̶,̶ ̶s̶t̶b̶.̶) annak érdekében, hogy többmilliós veszteségből lehessen finanszírozni egy vállalkozást.

Willkommenskultur 2016.07.11. 18:16:44

Ebből az látszik milyen icipicike szemétdomb az egész magyar online sajtó. Legfeljebb pár száz alkalmazott, egy közepes német családi szerszámgépgyártó cég zsebből meg tudná venni a teljes magyar online sajtót.
süti beállítások módosítása