Marketingautomatizáció minden mennyiségben – Percről percre az E-mail Marketing Konferenciáról

2016/10/12. - írta: BalázsV

14699797_10209573607010079_1271461161_n.jpg

Megnézzük, hogy hol tart a marketingautomatizáció!

Ha jól számolom, akkor az 5. e-mail marketing konferencián ülünk a Hotel Gellértben. Friss esettanulmányokkal csábítanak, előad Nebojsa, Sipos Zoltán, Györke-Szász Kata, az OMA, jönnek a NAIH-tól, lesznek jogászok, szóval igazi e-mailes csemegekonferencia, amin illő ott lennünk.

Percről percre a 2016-os E-mail Marketing Konferenciáról.

Az előadások diasorát letöltheted itt.

Közvetít: Balázs
11838781_10200846752848595_8054949435134200440_o.jpg

 

 

És itt vége a napnak. :)

16:31 - Mire figyelj bevezetésnél?

A buyer personákat ne érzésre alakítsd ki. Kutatás, személyes tapasztalatok, sales-esek. Elsőre ne korlátozd be magad kettőre, mert lehet, hogy öt personád lesz.

Egyeztessen a sales és a marketing, anélkül nem fog menni.

Az előadás azért kiváló, mert negatív dolgokat is kiemelt. Nagyon nagy hiány a magyar piacon, hogy csak pozitív esettanulmányokat mutatnak, pedig a hibákból lehet a legtöbbet tanulni.

16:22 -- Complex Research a termék, új funkciója a videointerjúzás, és ez adta az apropót a kontaktusra. 8-10 mutációt készítenek egy e-mailre, A/B tesztelték a landing page-t.

Hogy nézett ki a workflow?

Elindult az e-mail a felhasználóknak, pár nap múlva még egy e-mail, 1 hét múlva "utolsó esély" e-mail. A 3 kiküldésből bármikor konvertálódhattál. Itt a folyamat kettévált: a regisztráltak 2. fázisba kerültek, a nem regisztrálóktól elköszönés, az automatizációs folyamat lezárult.

A megmaradók kettéváltak: az egyiknél megköszönték a részvételt, másiknál elküldték a videót.

11 000 e-mailből 70 regisztráció született, és 30 részvétel. A cél 100 volt. A webinár edukációja mellett felkészít a Complex Research eladására. A kampányt pozitívnak könyvelték el.

Tényleg nagyon szeretem a Professiont, de Zoli webinárját 1,5 éve 600 körül nézték, és nem volt 11 000 címünk, tehát ez nagyon alacsony szám.

16:20 - A profession.hu Unbounce-t használ. Előtte az ActiveCampaign-t próbálták összekötni a MiniCRM-mel (nem sikerült). Használják még a GoToWebinart, az esettanulmány egy webinárról szól majd. Használnak még Zapiert, amit (ha emlékeim nem csalnak) a Sodexonál is láttam. 

16:18 - Ragó Sándor jön a profession.hu-tól. A felvezetésben elhangzik,hogy a profession.hu-t nem kell bemutatni. Én azért hozzáfűzném, hogy ők is ügyfelünk :)

 16:15 - Aki a workflow végére ér feliratkozás nélkül, az kap még egy e-könyvet.

A hírleveleket a CEO írja alá, mert sokat számít a személyesség. A hírlevél távoli screenshotján látom, hogy tiszta szöveges hírlevél nagy narancssárga gombbal, olyan boldog vagyok az ilyen hírlevelektől. Nincs túlcsicsázva öncélú dizájnbaromságokkal, de ott a CTA.

A képen egy bannert látsz, nem egy hírlevelet (duh):

dsc_0654.JPG

16:12 - Automizy-val automatizál az Antavo (alliteráció). A stratégia: letölt egy ebookot a kedves ügyfél, e-mail sorozatot kap, amely VIP-demóra fut ki. A blogposztokban benne van a banner a letöltési oldalra, meg a blogposztok alján is. Best practice.

16:08 - Az Antavo deep insight contentet is készít (heti 1-et), emellett vendégblogol többek közt a Hubspoton. Az azért jó, nem? (De.)

A blogolás megkerülhetetlen.

Ismerünk szintén B2B céget (ráadásul webáruházak az ügyfelei), amely havi 16-20 hosszú szakmai cikket publikál. Ezt onnan tudom, mert mi írjuk a cikkeket.

A netrisk.hunál olvassák a Kontent magazint. És te?

16:02 - Klasszikus pontgyűjtés webáruházaknak, oh yeah. De a USP-jük a gamifikált hűség: jutalmazzák azt, ha megnézel egy videót vagy olvasol egy hírlevelet, tehát kapcsolatban maradsz a céggel.

Másik nagy erősség az ún. márkanagykövetek aktiválása, tehát az Antavo fölismeri neked, hogy ki költ sokat, ki terjeszti a jó híred, és őket külön jutalmazhatod. Mi evangelistáknak hívjuk őket, de ugyanarról van szó.

16:00 Garai Tímea jön (Antavo). Az Antavoval kapcsolatban azt szeretném kiemelni, hogy egyelőre nem kapnak akkora elismerést, amennyit megérdemelnének. Minden startupbabért elvisz a Prezi és a slágerstartupok, pedig az Antavo nemzetközi szinten is megállja a helyét és kiváló az egész. Szeresd őket.

Tudtad, hogy van Instánk? Most már tudod.

15:35 - Ebben a cuccban van mesterséges intelligencia, ami helyetted elemezget. Marketingesként szerintem tudsz azonosulni azzal, hogy egyszerre kell mindent csinálni.

Ez a cucc nemcsak megnézi, hogy mi konvertál jobban, hanem ki is választja azt, azt küldözgeti ki -- azt is tudja, hogy mikor szignifikáns és mikor nem. Képes permutálni a levélsorozataidat (több levélből kikever levélsorozatokat, és ezeket méri).

Az AI megtanulja, hogy mi működik nálad. Jó cucc nagyon.

Most bétában tesztelik, jövő év elejétől várhatóan elérhető publikusan is.

15:31 - Ez a folyamat (szegmentációval, követőlevelekkel, sok-sok reaktivizációval, köszönőlevéllel és saleslevelekkel) 37 e-mailből álló sorozat.

Vajon ki fog ennyi jó e-mailt megírni?

Tudtad, hogy vállalunk hírlevélkészítést? Itt tudsz ajánlatot kérni.

Note to self: ezt az előadást le kell töltenem.

15:28 - Az Automizy elég jó cuccnak tűnik, és ez sokkal jobb saleselőadás, mint amit a HOPPex csinált.

Az egész folyamatod célja, hogy a következő logikus lépés az legyen, hogy tovább lép.

Btw nekem az ilyesmiktől szakmai orgazmusom lesz:

dsc_0651.JPG

Itt egy 43%-os saleskonverziót hozó hírlevél elemzése, yo!

15:25 - Használnak utóiratot az e-mailben, 3 további ajándékot ígérnek. 3 e-mailt kap, előtte a 2 e-mail felkészíti: releváns anyagokat (blogbejegyzéseket) ahhoz a csalihoz kapcsolódóan, amit letöltött.

15:22 - Pöti problem, hogy megszerzed a leadeket, de 50% (kb.) lemorzsolódik. A lemorzsolódókat hogyan gondozzuk?

Viselkedés alapú e-mail sorozatot kapnak. A köszönőoldalon azt mondják, hogy nagyon fontos, hogy előtte ezt a videót még nézd meg. 10-15 perc késleltetéssel küldik az anyagot, mert előtte (épp fogadóképes állapotú úgyfélnek) még valamit megpróbálunk eladni.

Magyarán: már a köszönőoldalon megpróbáljuk tovább lökni a folyamatban. Addig üsd a leadet, amíg meleg. Hm, ez furcsa volt.

Nem tudom megfelelően átadni, hogy ez mennyire nagyon jó. De úgyse fogod kipróbálni, mert melegedni jársz a konferenciákra, én viszont ki fogom, bibibí.

Egész jól néznek ki ezek az oldalak! (Unbounce)

15:20 - Ugyanazon az oldalon szegmentálnak. Legfölül sima feliratkozási doboz, lejjebb görgetve egy e-könyvet tölthet le, még lejjebb egy ultimate guide (~komolyabb e-könyv, 70 oldal), még lejjebb menve a CTA már free trialt ad el. Egyazon oldalon szegmentáltak a különböző CTA-kkal és ajánlatokkal. Ez azért zseniál, mert aki lejjebb görget, az logikusan elkötelezettebb már.

15:17 - Nézzük a marketingtölcsért:

Organikus látogatókat szereznek blogposztokkal, ingyen e-könyvvel feliratkozókat gyűjtenek, a köszönőoldalon impulzusvásárlásra hatva második elköteleződést kérünk, majd upsell. Klasszik.

Egyébként ha szeretnél hatékony feliratkozási oldalakat írni, akkor we've got you covered.

Tetszett Sipos Zoli előadása? Egész nap hallgathatod.

15:14 - Koncz Gábor jön (Automizy), és nemzetközi piacról hoz leadgondozást és lead nurturinget.

Alacsony komplexitás és alacsony árú terméknél önkiszolgáló a piac: csak marketinggel eladhatod (várhatóan). Ha egyszerű a termék, de magasabb az ára, akkor tranzakciós modell: a végén saleses közbeavatkozás kell.

Az értékesítési modell jobb fölső sarka kb. automatizálhatatlan: komplex és drága termék, nagyon salesigényes.

15:12 -  Koncz Gábor megkérdezte a közönséget, hogy hányan fogják megnézni a linket, a terem 30%-a föltette a kezét.

Srácok, az Analytics nem fog hazudni :)

15:09 - SZÁMOK!

15:09 - A marketinget az ostoba cég érzésből tolja, az okos cég meg a számok alapján hoz döntést. A hit jó dolog, csak nem a marketingben. Most futó tréninges kampányunknál kampány közben változtatgatunk, és kiszórjuk a nem működő csatornákat, beemeljük a korábban működő csatornákat – és nem „úgy érzem, hogy működik”, hanem kiszámolom, hogy valóban működik-e.

Nem ízlésre játsszuk a játékot, hanem árbevételre.

Persze a szakmában egymásnak adogatunk díjakat, de ez a szakma hobbija.

15:07 - Paraméterezett linket tettünk be, a teremben van 100 ember, és 1 ember fogja letölteni. Nevet a közönség, de igaz. 

15:04 - A dizájn van a szövegért.

Kulcsfontosságú lépés, amit sokan kihagynak: teszteld. A tesztnél jöjjön ki a hiba, ne élesben.

A legfontosabb teszted a reszponzivitás, mert többen olvasnak e-mailt mobilról, mint PC-ről.

Ezután csekkold a dizájnod megjelenését a népszerűbb e-mailes szoftverekben és szolgáltatókon (Gmail, Freemail és társai). Logikusan ezt úgy teheted meg, hogy ilyen tesztcímeidre kiküldöd.

Nézd meg, hogy ha a képeket nem tölti be a kliens, akkor is érthető-e a hírlevél. Erre azért van szükséged, mert sok kliens és sok cég tiltja a képek megjelenítését, így ha érthetetlen, akkor olyan, mintha nekik nem érkezett volna levél.

15:02 - Zoli elég hardcore tudást ad át: egy konkrét vázlatot, amivel mi is hírleveleket írunk. Na ilyen egy szakmai előadás, ha meghívod a Kreatív Kontrollt.

dsc_0648.JPG

14:57 - Először jusson el az inboxba, majd nyissa meg, olvassa el, értse meg, majd hajtsa végre a célkonverziót.

Van egy belső képzésünk, mert Magyarországon azért nem lehet, szövegírót felvenni, mert nincs szakma.

Zoli azt meséli, hogy a belső képzésünkön hogyan írtunk egy unalmas termékről (jegyzettömb) hírlevelet. Megnézzük, hogy:

  • kinek megy a levél
  • mit kommunikáltunk előtte
  • milyen stílust szeret
  • mi a kontaktus apropója
  • mik egy jegyzettömb előnye
  • milyen ajánlatot tudok tenni
  • hogyan kezdem el a hírlevelet
  • mit kell mondanom, hogy megnyissa

A termék nagyjából lényegtelen. Az érdekes, hogy az ügyfél életét hogyan változtatja meg. Ha a termék nem változtatja meg az életét, akkor az a termék szar.

14:55 - Nem eladni szeretnék a levélben, hanem először azt, hogy megnyissa.

A hírlevélkészítés folyamata:

zoli1.png

Ha te nem tudsz beszélni a termékedről, akkor ne várd el, hogy megvásároljam. - Sipos Zoli

 14:52 - Hatalmas a hiány a marketingautomatizációs szakemberekből.

A második kihívás: miről fogok beszélni, mit csináljak, ha nincs témám?

Ha nincs témád, az nem tartalomkészítési probléma, hanem stratégia. Akkor a marketingstratégiád rossz.

14:49 - A marketingautomatizáció lényege, hogy az üzeneted felskálázza. Képzeld el a tökéletes értékesítőt, aki 100%-osan zár le, beszél veled fél órát és vásárolsz. Az automatizáció őt skálázza, hogy ne egy emberrel beszélj, hanem ezerrel.

Mit csinálj, ha nincs időd? Szervezd ki vagy vegyél fel saját embert.

14:47 - Sok ügyvezető abba a hibába esik, hogy taktikaközpontú. Pl. szeretnék valamilyen automatizált marketingfolyamatot, és az eszközöket kezdem vizsgálni: melyik hírlevélküldőt használjam.

Most arról beszéljünk, hogy a legjobb vagy a második legjobb traktort vegyük meg, miközben nincs benzin. Mintha az mindegy volna.

A marketingautomatizáció egy eszköz, nem pedig csodafegyver.

14:46 - Most jön Sipos Zoli, öveket becsatolni. Arról beszél, hogy hogyan készíts tartalmat az automatizált marketingfolyamataidhoz. Vele is van ám interjú.

14:41 - "Soron kívüli meghívó XY részére [+1 sorszám]" -- Ezt kapta meg 500 000 ember. Ez már 23% körüli megnyitást kapott.

Ez a levél kicsit hivatalosabb és meghívósabb. A tárgymező már kipróbált (korábbi kampány), az átkattintás 6,3%-os.

14:39 - Lóránték közben negyvensokezer feliratkozót értek el. 3-szor 174 000 e-mailre küldték ki, "Kedves Péter, derítsd ki, hogy mennyire vagy SMART" és hasonló tárgymezőkkel 6,3%-os megnyitási arányt értek el.

Szerintem szövegíróra van szükségük. Én a saját listánkon egy 15-18%-os megnyitásnál már antidepresszánsért nyúlok.

Így írj hatékony tárgymezőket.

14:32 - NÉPFELKELÉS az E-mail Marketing Konferencián!

Mivel kicsit bináris gondolkodás jellemzi a magyar konferenciapiacot, így az ebédszünetben nincs kávé. A kávézni kívánó sor várt kicsit, majd elszéledt.

De nem úgy a Kreatív Kontroll és a Haverok! Györke-Szász Kata inboundszakértő fölírhatja LinkedIn-profiljára a barista skillt.

dsc_0645.JPG

Volt már konferencia, ahol kávégépet is vittünk, amikor a szervezők elvitték.

Hát ejszen-bejszen, ejnye-bejnye, ím-ám, ezek a Kreatív Kontrollos srácok és lányok már csak ilyenek, el is határolódom, de a kapucsínó finom volt. De attól még elhatárolódom!

14:31 - Az ebéd finom volt, bár a vízért kicsit harcolni kellett.

Lantos Lóránt (Frog Media) automatizációs esettanulmányt hozott. Az oldal, amit mutat, szerintem javítható azzal, ha a mezők színe nem azonos a háttérszínnel, egyszerűbben: észrevehetőbb.

13:25 - Az Amazonon nézzük meg, hogy hogyan vásároljunk Canon fényképezőt, ha a marketing segít. A termék alatt látod a cross-selleket ("frequently bought together"). Ez amúgy egy irdatlanul fejlett szkript (már az Amazon esetében, mert óriási adatbázis), de egy kkv-méretű webshopnál egy plugin (kisebb adatbázis).

Regisztráció után azonnal kapsz egy levelet. Az Amazon tudja, hogy mit csinálsz és hol, pedig még semmit nem vásároltál.

Október 27-én eldöntöm, hogy megveszem a terméket, ekkor jön a visszaigazoló levél (megszólítással, of course), rajta a social sharing. Kiszállításkor újabb levél (automatice), köszönőlevél (automatice).

És most jön a lényeg: a legtöbb cég elengedi a fogyasztó kezét, az Amazon meg értékelést kér tőled, amikor megkapod (eleve erős náluk a social proof vonal).

Tudjuk a vásárlási előzményt, ezért kap egy releváns ajánlatot (értékajánlattal), farsangkor újabb promó (tudjuk, hogy van gyereke, mert vásárolt gyereknek valamit).

Kosárban maradt termékért is utánanyúlhatsz.

Az egész lényege az, hogy releváns kommunikációt folytass olyan infók alapján, melyek megvannak neked -- csak a marketingszoftvered adott esetben nem tudja. De a levelek többségét automatizálhatod.

Ha fogyótermék vagy szezonális termék, akkor állítsd be a fogyást és automatikusan írj rá: 3 éves garanciánál lejárat előtt ráírsz, fogorvosként félévente ráírsz, nyári gumisként téli szezon előtt ráírsz.

13:20 - Hasznos tippek:

  • Definiáld a marketingcéljaidat. Ez alapnak tűnik, de sokan kihagyják, megint mások rosszul hoznak célokat.
  • Legyen térképed, hogy hogyan jutsz a célodig.
  • Célcsoport helyett buyer personákat képezz. Az nem célcsoport, hogy budapesti 30 éves nő. Az nem célcsoport, hogy mindenki, aki feljön a webshopomra. A marketingdedóból ballagjunk el (ezt nem Kata mondta, hanem én, csak hogy kit kell támadni a stílus miatt)
  • Legyen tartalomnaptárad. Itt van hozzá a recept.

Kata máris föltöltötte előadását a SlideShare-re! 

 

 13:19 - Melyikre van szükséged?

Attól függ, hogy a döntési folyamatod milyen összetett. A rágóvásárlás egyszerű és e-mail marketing, a SaaS-beszerzés komplex és automatizálásért kiált.

13:15 - Különbség az e-mail marketing és a marketingautomatizálás között? Az e-mail marketing hírlevélszinten mér (megnyitás, átkattintás stb.), a marketingautomatizáció a teljes folyamatot nézi. Míg az e-mail marketing salest generál, addig a MA leadet.

Október 9-én reggel 9-kor kinyitotta a hírlevelet Tamás Marcell, kattintott-e vagy sem. Ennyit lát az e-mail marketing.

A MA azt is látja, hogy a honlapon mit csinált, hányszor járt ott, miket olvasott el, az egész lead nurturing folyamatot látod. A szoftver is komplexebb.

13:13 - Végre egy esettanulmány! Jön Györke-Szász Kata, és a marketingautomatizálást mutatja be a gyakorlatban. Kiváló inboundszakember, dolgoztunk vele, a Sodexo termékmenedzsere volt. (Magyarországról kivonul a Sodexo.)

Katával is van interjú.

13:11 - De hogyan lesz leadem? Tényleg érdekel, hogy hogyan lesz leadem.

Hogyan kell indulni? Kell egy DSP, büdzsé meg bannerek, és akkor megnyomhatom a nagy zöld gombot, szuper. És persze lehet őt keresni.

De hogyan lesz leadem?

13:02 - Tökre értékelném, ha megtudnám, hogy mi az előnye ennek az egésznek. Az előadónak ajánlanám ezt a cikket.

Első lépésed a leadgyűjtéshez az, hogy konverziót válaszd ki kampánycélnak. Az algoritmus olyan felhasználóknak mutatja a kreatívodat, akik a legnyitottabbak lehetnek az üzenetedre (klaszterezi a felhasználókat). A mérés ismerős lehet az AdWords-ből: pixeles követés.

Lett leadünk, de most arról beszél az előadó, hogy az AdWords sok pénzt ad el, a programmatic meg más modell, és jobb, elveszi a munkát, de neki előtte is volt munkája. Nem tudom valójában, hogy mire fut ki a sokfelé bokrozódó előadás, de a programmatic elvileg jó. Asszem.

12:58 - Minden programmatic automatizált, de nem minden automatizált programmatic. Az ilyen dumákat imádom, jól lehet vele csajozni, hogy mennyire high-tech dolgot csinálsz. Ezt mesélték nekem, ugye.

Automatizáltra példa: AdWords.

Programmaticra példa: HOPPex

A programmaticnál transzparens az árazás, ami biztosabb, mint az AdWords.

12:58 - Salest hallgatunk, azt pedig most udvariasan leszarom.

12:55 - Nem derült ki nekem, hogy mi a real time bidding, úgyhogy rákerestem Google-ben. Ez a real time bidding.

12:53 - Annyira meták vagyunk, hogy magamat közvetítem.

14647346_10202166363278031_1145587027_o.jpg

A képen a Sodexo volt termékmenedzserét is megfigyelheted, és mindjárt előad ő is.

Zoli úgy csinálta a fotókat, hogy nem kellett átesnie sem rajtam, sem a laptopon. Szerintem legyen ő a konferencia fotósa. 

12:51 - Vándor Attila (HOPPex) a real time bidding hirdetésekkel fog leadeket generálni.

12:47 - Mobilosok nem szeretnek formokat töltögetni, de a videókat imádják. Ergo az e-mailben küldj neki videót, mert nohát, ilyet is lehet már mióta. Mióta a keksz pilóta.

Ha már hirdetsz, akkor tesztelj is.

12:42 - Célozhatsz a saját követőidre (e-mail listád van, ugye). Használd reaktivizációra, hogy a nem aktívakat megszólítsd. A meglévő leadjeidet is kiszűrheted a célzásból, hogy ne költs az elérésükre a leadgeneráló kampányodnál 

Mondok egy konkrét példát: lesz most egy webáruházas tréningünk, és nekik úgy céloznék GSP-hirdetést, hogy a már jelentkezők e-mail címét kizárom, tehát nincs elpazarolt impresszió vagy kattintás.

Csak az egyedi fejlesztésű HTML-lel rakhatsz be formot. De ember! Rakhatsz be formot! Mondjuk szanaszét van szabályozva, szóval ezt nem úszod meg AdWords-szakértő nélkül, de full menőség, hogy a Gmail felületén gyűjthetsz feliratkozókat.

12:37 - Hallunk egy 30%-os konverziót, de a landinget nem látom, sem a célzást részletesen bemutatva, sem a hirdetés kreatívját. Pedig nagyon érdekel. Akarom.

Best practice:

  • igényes, szép képek
  • rövid, lényegre törő reklámüzenet
  • könnyen teljesíthető konverzió
  • világos leírás, lépésről lépésre funkciók
  • kreatívcsere 2-4 hetente
  • gyakoriságkorlát

További is van: így hass az ügyfeleid problématudatára a reklámszövegeiddel, plusz 6 példán egy AdWords-hirdetésszöveg best practice.

12:34 - Zoli 30 perce megérkezett, most mellettem sétálgat. A Kreatív Kontroll szép lassan megszállja az e-mail marketing konferenciát. Mondjuk van annyi emberünk (30 szövegíró & stuff). 

12:30 - Célozhatsz kontextuálisn, ergo a közelmúltban olvasott e-mailek alapján jelenteted meg. Ugye azon nem lepődsz meg, hogy a Google tudja, hogy a szerelmetes leveleid mit tartalmaznak, hiszen az algoritmus mindent olvas.

Van geográfiai, pszichográfiai és demográfiai célzás, tehát a teljes AdWords-eszköztár a tiéd, mikroszegmentálhatsz is #fuckyeahtargeting.

Ha bővebben érdekel a Gmail Sponsored Promotions, akkor a Marketingland cikkére fáradj át.

12:29 - Egyedi HTML-kreatívnál speckó mapparendszerbe kell belezsúfolnod a kreativitásod, még Mártonéknak sem sikerült legelsőre föltölteni mindent. Nem egyszerű szakma ez. 

12:26 - Márton a sablonokat mutatja. Akartunk nyáron Gmailes promóciót tolni, de nem tudtam, hogy hogyan kell megcsinálni a kreatívot.

A kivitelezőknek egy piaci igényt mondok: mondd el, hogy keressek-e rá fejlesztőt ésvagy dizájnert, aki lekódolja, esetleg megtalálom-e a sablonokat (ha igen, hol keressem). Az a modell kevéssé működik, hogy kivitelezőként elvárod, hogy tudjam, hogy mit hol állítsak be. Ha tudnám és lenne rá időm, akkor megcsinálnám én magam.

12:19 - Felszálltam a nosztalgiavonatra, 2009-es Gmailes felületet látunk, amikor még volt AdWords oldalt. Amúgy az OMA az akkori feliratkozók 80-90%-át innen szerezte.

Aztán innen kikerültek a hirdetések, végül 2013-ban főnixként született újjá az inboxos hirdetés: immár GSP-ként.

AdWords-ből kezeled, de e-mailként jelenik meg (e-mailszerű a megjelenés), tehát 2 területről kell ismeret (AdWords-ös logika + e-mail marketinges tapasztalat).

Márton elismeri, hogy a magyar kreatívok szörnyűek, ő nagyon finom volt. Én a marketing fenegyereke vagyok, ezért leírom keményen: a magyar hirdetések (nemcsak GSP-ben) többsége csúnya, rossz, eredménytelen és vállalhatatlan. Nagyvállalatoké is.

De nem baj, mert lesz munkánk.

Gyorsan csináltam egy screenshotot egy GSP-hirdetésről. Ötletem nincs, hogy miért akarnék beszállni a cementiparba, de a szakmámból kifolyólag a Google néha azt hiszi, hogy menopauza előtti nő vagyok, vidéki fiatal pénzügyi érdeklődéssel és algafogyasztó menedzser, és ez csak az elmúlt hetem volt. (Ügyfélmunka)

gsp.png

Figyeld meg az elírást benne. Bájos.

12:18 - A GSP hirdetések létjoga többek közt az, hogy az Apple Iphone után a második legnépszerűbb e-mailes kliens a Gmail. 1 milliárd felhasználó fölött jár, közben a fotós ismét átmászik rajtam. 

 12:14 - Mindjárt jön Fehér Márton (OMA), és a Gmail Sponsored Promotions hirdetésekkel fogunk leadeket generálni. "Az ember, aki 1 milliárd forint felett költött AdWordsben, persze nem a saját pénzét". Hja kérem, úgy könnyű! (Viccelek, tényleg ért hozzá.)

A vele készült interjú itt van.

Amíg Gábor pár kérdésre válaszol, addig frissítem a social felületeinket, nagyon izgalmas dolog ez az online marketing.

Nebojsa és Zoli legközelebb az E-commerce tréningen ad elő. 

12:06 - Mit tegyél, hogy jogszerű legyen a viselkedés alapú marketinged?

1) Tájékoztatás, hogy ezt csinálod. Ezt a NAIH már korrektnek fogja tartani, remélhetőleg, legalábbis a teafűből ezt olvassa ki a jogász, szóval csak tippelgetünk.

2) Külön hozzájárulás (a szent checkbox vagy egy gomb, hogy kéred a cookie-t)

A viselkedés alapú e-mail marketingről már írtunk, az izgi, mert nem jogi oldalról közelítettük, hanem marketingesről.

12:00 - Hogy összemorzsázd (sütizd) a felhasználód gépét, ahhoz elvileg hozázjárulás kell. Pöti problem, hogy az EHT nem minden cégre vonatkozik, tehát igazából most talán.

Gábor 4 verziót gondolt ki:

1) A legjogszerűtlenebb: alkalmazok sütiket az oldalon, felhasználom az adatokat, de nem tájékoztatok.

2) Tájékoztatás valahol az oldalon, hogy az oldal sütiket használ. Aloldal vagy ÁSZF, de a sütit nem teszed a felhasználó szájába. Direkt nem cookie-t írtam.

3) Hozzájárulásnak tekintjük, ha az oldalt elkezdi használni ésvagy rákattint, hogy elfogadja.

4) Gábor szerint a legjobb: popup (azaz overlay), hogy a cookie-t elfogadod az oldalon, és mellette a tájékoztató, plusz vissza is utasíthatod.

Nincs elérhető doksi, ami segít, szóval külföldi példákból kell kitalálni, hogy a hatóság mit szeretne. Mondjuk hálátlan terület a netjog, hiszen nagyon gyorsan jönnek be új technológiák, aztán a törvénykezés nem szabályozhatta azt, ami akkor még nem létezett, a jogászok és hatóságok és cégek pedig egymás fejét vakargatják, hogy mi lehet, hogy lehet.

Onnan tudod, hogy az előadó ügyvéd, hogy a cookie-kat egy nagy sütivel ábrázolja, ahh, jogászhumor.

11:55 - Megtehetem a perszonalizálást? Attól függ, hogy mit érzékel az érintett: ha új adatkezelési környezetet ("honnan tudják, hogy ez engem érdekel"), akkor kell új hozzájárulás. Ha a hatóság elé kerül az ügy, akkor valószínűleg ez a legtisztább.

Mondjuk már így is tele checkboxszal a feliratkozási oldal.

Még jobb, hogy mit csinálsz a meglévő adatbázisoddal, ha új szolgáltatásod van? Listát kell tisztítanod és új hozzájárulást bekérni, ami nagy lemorzsolódást okoz.

Jaj, amikor egy nagy telekommunikációs cégnél tartottuk a belső céges tréninget, akkor lelkesedtek minden ötletért, majd szóltak, hogy a jogi osztály ezt leszavazná. A marketing egy olyan játszótér, ahol sok kis marketinges hintázik és mászókázik, majd jön a jogszabályi környezet, és elront minden játékot. De lehet, hogy túlzok.

11:48 - Hogy egy platformon legyünk, Gábor bemutatta a hagyományos e-mail marketing jogszabályi hátterét, ez fontos, de követőink tudásszintjét ismerve ezt udvariasan átugrom a közvetítésben.

Fun fact: a viselkedés alapú adatokra nincs magyar szabályozás, de most őszintén, a magyar bíróságnál örülünk, ha a számítógépet mint olyat érti.

Meglévő, de új adatbázis: két adatbázist összekapcsolsz (ügyféllista és vásárolt termékek listája, tehát tudod, hogy ki mit vásárolt és célzásnál felhasználod). Ez az anonimitást sérti (mert beazonosíthatóvá válsz). Ezt már az ügyfelek is felismerik, hiszen honnan tudja a cég, hogy új fűnyíróra vágysz, amikor kerti sövényvágót vettél legutóbb.

Fölmerül a kérdés, hogy hol van a hozzájárulás határa: ahhoz járulok-e hozzá, hogy hírlevelet küldjél, vagy azt, hogy kitaláld a szándékaim és viselkedésem alapján szegmentálj?

11:44 - Dr. Keszey Gábor jön (Dr. Hatházi ügyvédi iroda), és a viselkedés alapú adatok gyűjtésének jogi hátterét fogja bemutatni.

11:42 - Eddig 3 ügyféllel futottam össze, a Kreatív Kontroll keze mindenhova elér. 

A mai cikk kiment a Marketingszoveg.comra, itt olvashatod. Minden nap új cikk, baby.

Instagramon kövess minket, mert a szövegírók nem mindennapi mindennapjaiba tekinthetsz be.

11:12 - 2018. május 26-án lép hatályba, nem kell holnaptól adatvédelmi válságstábbal levezényelned a feliratkozási oldalaid felülvizsgálását.

Az infotörvényt majd módosítani kell, hihi!

A NAIH türelmes lesz, tehát a 2017-es adatvédelmi hibáidnál várhatóan még elnézők lesznek, de a 2018 előtti adatkezeléseknél (ami a mostani gyakorlat és szabályozás szerinti) nem lesznek olyan szigorúak, mint az új ügyfelekkel.

Gyors keresés után találtam ezt a blogot. Ha jogász vagy, akkor ezt feldolgozhatnád egy útmutatóban, és tiéd lenne a net, aka tartalommarketing.

Szünetke jön, szóval kávézom egyet.

11:09 - Krisztián az a ritka jogász, aki közérthetővé teszi a jogi nyelvet, és ennek örülök.

Annak kevésbé, hogy a szélre ültem, és a fotós folyamatosan átmászik rajtam. Mi lenne, ha úgy fotózna, hogy a kedves vendéget nem zavarja?

11:06 - De mégis nézzünk egy példát.

Ügyfélviszony (vásárolt valamit az ügyfeled), és vett mondjuk pónisimogató kefét (saját példám), akkor arányos adatkezelés, ha hozzájárulás nélkül küldesz neki egy kedvezményes kupont egy kiegészítő termékre, mondjuk pónitápra.

Ez a munkacsoport szerint ésszerű.

De ha feliratkoztatsz egy pizzás listára, majd szivattyúkról kezdesz reklámozni, az nem jogos, nem arányos, nem ésszerű, és magunk között szólva: marketinges baklövés és nem lesz eredményes.

11:01 - Jogos érdeken alapuló marketing! 

Ha az adatkezelő üzletszerzési célú adatkezelése az ő jogos érdekében arányosan korlátozza az érintett személyiségi jogait, akkor az adatkezelőnek zöld lámpa. Ez vicces lesz majd, de több lépésben döntünk.

Első lépés, hogy mi a jogos érdek, meg milyen adatokat kezelünk, meddig stb.

Második lépés: adatkezelő gondolkozik az érintett fejével, hogy mire gondolna, hogyan reagálna.

Harmadik lépésként arányozási súlyozással mérlegeljük, hogy az érintett milyen garanciákat kap, hogy ez nem fogja súlyosan vagy aránytalanul sérteni az anonimitását, személyiségi jogait.

Magyarul ha üzleti érdeked diktálja, megfelelő garanciákat adsz és az érintettet ezt nem zavarná különösen, akkor kezelhetsz adatokat a személyiségi jogok pici rovására.

Dear fear none: kb. másfél év, míg a rendelet hatályba lép.

10:59 - Elkezdik szabályozni a marketingcélú profilalkotást.

Személyes adatnak számít az IP-cím, cookie és minden olyan adat, amiből következtethetnek a helyedre, viselkedésedre, személyedre, tehát az Internet of Thingsben csipogó eszközeid minden jele és adata.

Kifejezett hozzájárulás kell, hogy profilt csináljanak rólad (tehát pl. lássák, hogy te szeretsz online fizetni, van kutyád, mekkora a jövedelmed, merre jársz stb.). A hozzájárulás mellett szólnod kell, hogy mi lesz a hatása a profilozásnak (ezt letudod azzal, hogy marketingcél, jobb szolgáltatás stb.)

Ha az érintett tiltakozik, akkor minden adatot törölnöd kell.

Egyébként ez nem jogászos szőrszálhasogatás, hanem az évek óta húzódó adatpara egy újabb állomása. Ránézek a paypassos fizetéseimre, és már abból fölépítem, hogy merre járok, milyen demográfiájú lehetek és hogy nagyjából ki vagyok -- képzeld el, hogy egy egyszerű weboldal a telefonod helyadataival mennyi érzékeny adathoz juthat.

10:53 - Változnak a hozzájárulás követelményei.

Az adatkezelő nem kötelezhető arra, hogy egy teljesen letörölt adatról rekonstruálja, hogy honnan szerezte azt meg. Magyarul: ha valaki leiratkozik és 3 év múlva kérdezi bármely szerv, hogy hogyan szerezted meg az e-mail címét, akkor nem kell tudnod és megőrizned, hogy hol és mikor iratkozott fel az adott ember.

A törlésnek ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint az adatmegadásnak (magyarul a leiratkozás legyen ugyanolyan egyszerű, mint a feliratkozás).

A hozzájárulásnak önkéntesnek kell lennie. Ugye tipikus példa, hogy akkor veheted igénybe a cég szolgáltatását, ha hozzájárulsz mondjuk a hírlevélküldéshez. Ez egy tárhelyszolgáltató volt, és ha a két dolog nem függ össze (tárhely és hírlevél), akkor nem szabhatod feltételül a szolgáltatás használatát.

A külön tevékenységekhez külön hozzájárulás kell. Pl. e-mailhez, telefonáláshoz stb. Külön checkbox kell, és az érintettnek külön hozzá kell járulnia a különböző adatkezelési tevékenységekhez (magyarul telefonszámot kezeld és felhasználd; e-mail címet kezeld és felhasználd).

10:47 - A jogi nyelvezet nem biztosítja a közérthetőséget. Ha az adatvédelmit a jogszabály részeiből összeollózott érthetetlen izé, akkor a hamarosan életbe lépő rendelet előírásait sérted, magyarul nem közérthető a tájékoztatásod.

Például a Samsung is követ el égő (heh, Note, heh) hibákat:

  • "Az adatkezelővel összefüggő internetes kommunikáció céljából nyilvánosságra hozza", magyarul ha írsz a Facebookon, azt felhasználhatják.
  • Az ügyfélszegmentáció sem érthető a laikusnak. Gonosz leszek: sok marketingesnek sem.
  • A reklámanyagok szó közérthető, a "termékekhez kapcsolódó értékesítést támogató kommunikáció" nem az.

Hogy mennyire érthetetlen, arról itt a teszt: szakmai közönségnek tette fel a kérdést, hogy mit jelent a "hallgatólagos beleegyezésen alapuló megkeresés" (de nem bírtam megjegyezni, pedig ötször mondta el), és senki nem találta el. Annyit jelentetett a Samsung világában, hogy postai levél, a NAIH ezt elmeszelte.

Ha még a szakma sem tudja, hogy mire gondolsz, akkor nem kommunikálsz, hanem zajt gyártasz.

A Samsung amúgy is azzal van most elfoglalva, hogy válságkommunikációjukkal minden eshétőségre felkészüljenek (heh).

10:41 - Dr. Osztopáni Krisztián (NAIH) beszél az új adatvédelmi EU-rendeletről.

Ez azt jelenti, hogy a 2012. évi 111. törvényt felváltja, és közvetlenül a rendeletre hivatkozunk az adatvédelmikben.

Egyelőre a NAIH is tisztázni próbálja, hogy a többi (hirdetéseket szabályozó) törvényt hogyan érinti a rendelet.

Változik, hogy a közérthető tájékoztatás lesz az elvárt. Például az adatvédelmi munkacsoport értelmezte, hogy mit jelent a megfelelő tájékoztatás a hozzájárulás előtt (magyarul: feliratkozásnál). Eredmény: szakzsargon nélküli, egyszerűen érthető szöveg. A tájékoztatási kötelezettség az adatkezelőt (a céget) érinti, magyarul ha feliratkozási oldalt csinálsz, akkor a te kötelességed érthetően írni. Eddig ez csak ajánlás volt, most a rendelettel jogi erőt is kap, ez innentől elvárás.

A NAIH oldala nem szép, de ezt nem merjük megmondani nekik, mert büntethetnek és vannak jogászaik.

10:38 - Nebojsa Inbound Marketing Akadémiája kihagyhatatlan képzés annak, aki az inbound marketinget komolyan gondolja.

Sipos Zoli is elvégezte, ahogyan senior szövegírónk, Benyó Dániel is. Több cikkben kaphatsz ízelítőt, például nézd meg, hogy hogyan érdemes landingeket létrehozni (van benne letölthető csekklista is). Ezt a modult online is eléred. Erősen ajánlott.

10:35 - 2000 dollár alatt nincs komoly középvállalati (és nagyvállalati) marketingautomatizációs szoftver. A Hubspot 700-800 dolláros fapados verzióiban alig kapsz valamit.

Áldás, hogy a Salesautopilot relatíve olcsó, cserébe eszméletlenül bonyolult.

Az e-mail marketingben ma már tudsz úgy szegmentálni és célozni, hogy a felhasználó mit csinál az oldaladon. Tehát kiküldhetsz hírlevelet azoknak, akik az űrlapodat elkezdték kitölteni, ámde lepattantak.

A szoftverekbe bekerül landing page szerkesztő (tehát nem kívülről, mondjuk Instapage-ből vagy Unbounce-ból hívod be az oldalt, hanem a szoftverben magában megcsinálod), az A/B-teszt már alapvető. De az A/B-teszt bonyolultabb, mint gondolnád.

Az e-mail marketing nem szűnik meg, hanem átalakul. A belépési szint emelkedik, ma már haladó e-mail marketinggel érhetsz el sikereket, az egyszerű hírlevél soványka.

Nebojsa azzal zárja, hogy emberre van szükség. Te ott a marketingszakon, igen, másodévesként: figyelsz, ugye? A CV-dre tedd rá ezt a skillt, és versenyezni fognak érted a munkáltatók.

A konferencia mindenkit meginterjúvolt, olvasd el a Nebojsával készült interjút.

10:20 - Hősiesen küzdök a Danubius wifijével, bekérték az adataim és az e-mail címem, bizonyára kapni fogok hírlevelet, de aki marketingesnek áll, az ne sírjon, ha meghírlevelezik.

Damjanovich Nebojsa beszél (Senpai Consuting) többek közt arról, hogy ha ma nagyot akarsz szakítani a marketingben, akkor tanuld ki a marketingautomatizációt. Hiányszakma Magyarországon, nemzetközileg is keresett, van jövője.

Rátérünk a social media automatizációra, említi kedvencemet, a Buffert is. Ha megfigyelted a mi közösségi felületeinket (például Google+), akkor ezt a mennyiséget automatizáltan tartjuk fenn.

10:00 - "Jöttök az én rendezvényemre is?"

Ha meghívsz, akkor igen.

Ha jól számolom, akkor 12 közvetítésünk van már, ezeket itt elolvashatod.

A 2 évvel ezelőtti E-mail Marketing Konferenciáról is beszámoltunk itt és itt.

10:00 - De üzletileg ez megéri?

Nem vezettünk vissza közvetlen eladást ilyen közvetítésekre, így nem tudom. (Lehet, hogy volt.)

Az biztos, hogy nagy befektetés tőlünk, mert a munkaidő drága: addig sem ügyfélanyagokon dolgozom, addig sem a kampányainkat készítem, elviszi az egész napunk, sokszor még a jegyet is mi álljuk, és még fárasztó is.

Promózgatjuk persze az aktuális tréninget, hivatkozunk a cikkekre és épül a közönség, ez tény.

Ami értelme viszont van: épül a szakma, a konferencia és az előadók nagyobb publicitást kapnak, megjelenik a mi nevünk is, és mégsem reklám, hanem önerején megálló tartalom (nohát, tartalommarketing). A szakma építését nagyon fontosnak tartom, mert szívügyem a marketing, viszont van még hova (mindig van hova). Van ugyanakkor a hazai marketingben tucatnyi olyan történés, amit minősíthetetlennek tartok, és egy kialakult szakmában az ilyet nem tűrnék. Vallom, hogy ezen csak belülről lehet változtatni, például úgy, ha értéket, erőt, izzadságot és szaktudást tolsz az egész ügybe, pl. csinálsz ilyen közvetítéseket, írsz szakmai cikkeket, előadsz, viszed a hírt, és úgy en bloc szakmailag működsz.

Plusz a szövegírói szakmát sem ártana kiépíteni, ugyanis jelenleg Magyarországon éppen csak csírázik.

Lényeg a lényeg: nem kell, hogy minden üzleti megmozdulásodnak legyen közvetlenül forintosítható haszna. És ezt direct response copywriterként mondom: az én világomban a hirdetés nem kreatív, hanem válaszreakciót vált ki (feliratkozást, vásárlást stb.).

A formátum apropóját az adta, hogy ha úgyis ott vagyunk egy csomó szakmai rendezvényen, és úgyis jegyzetelünk, akkor miért ne közvetítenénk le.

Mi most egy napot végigdolgozunk ezért. Annyit tegyél meg cserébe, hogy megosztod valamilyen szakmai csoportban, hogy minél több érdeklődőhöz eljusson.

10:00 - Mi értelme élő közvetítést csinálni? Hát nem volna jobb egy összefoglaló?

Gyakori kérdés, a válasz az, hogy nem. A social media korában van helye az élő közvetítésnek is. Szerkesztetlen jellege miatt nyersebb, ugyanakkor az azonnaliság miatt veri a szerkesztett összefoglalót. Meg most őszintén: ha annak van létjogosultsága, hogy Facebookon bejelentkezel a szakmai konferenciáról vagy a hétvégi buliról, akkor egy ilyen percről percre bejelentkezés is érdekes lehet.

Tekinthetjük szövegírói erődemonstrációnak is.

A közönségünk viszont imádja, és csak ez számít.

10:00 - Regisztráltam, szóval mostantól Kreatív Kontroll in da house. Zoli 10-ig egy rendezvényen van, utána jön ő is.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása