Kezdjük az elején: mi az a listice? Az angol szó a list és az article ötvözésével jött létre, a Nyelv és Tudomány szerint "lista formájú netes cikk" a pontos jelentése. A formátum számos előnnyel rendelkezik: nem csak viszonylag egyszerűen, minimális erőfeszítéssel elkészíthető, de remekül targetálható is, könnyen megragadja a célközönséget.
Mára már nem csak a külföldi, a magyar oldalakon is számtalan ilyennel találkozhatunk naponta – 30 jel, hogy felnőttél; Az 5 legjobb budapesti romkocsma és a többi.
Az ilyen típusú tartalmak készítése nagy segítségedre lehet a brand népszerűsítésében, kattintásokat hoz a weboldaladnak és olyan látogatókat vonz, akik valóban érdeklődnek a téma iránt, így valószínűleg tekintélyes részük azok iránt a szolgáltatások iránt is, amelyeket kínálsz. További előnye, hogy megjelentethető rengeteg különféle felületen – saját céges blogodon, vendégposztként más blogokon, szórakoztató weboldalakon és különféle médiumokban is (általában persze valamilyen díjért cserébe).
Itt van tehát néhány tipp, hogyan állhatsz neki az elkészítésnek:
1. Válassz egy témát!
Olyan témát kell találnod, amely releváns vállalkozásodra nézve. Kerüld azt, hogy a legjobb tíz termékedet listázod vagy más hasonlót cselekszel – ez nem csak, hogy kevéssé érdekli majd az olvasókat, de egyben visszatetszést is kelt, öncélúvá teszi a listát egy objektív és szórakoztató írás helyett. Ehelyett igyekezz valami olyat találni, ami sokakat érdekelhet – ha például egy balatoni panziót üzemeltetsz, írhatsz egy listát a környék legjobb strandjairól, tippekről, amelyek segítenek spórolni az út során, vagy éppen a legérdekesebb látnivalókról.
2. Dönts el, mi alapján rangsorolsz!
Válaszd ki a szempontokat, amelyek szerint kiválasztod majd a listádra kerülő elemeket, s amelyek szerint rangsorolod majd őket. Légy tekintettel a célközönséged igényeire, válassz olyan szempontokat, amelyek a legjobban érdekelhetik őket.
3. Válassz formátumot!
Hogyan alakítod majd a listát? Bekezdésenként írsz majd annak elemeiről, mindről hasonló szöveget? Vagy felsorolásszerűen számba veszed az előre meghatározott szempontokat? Esetleg egyszerűen szabadon fogalmazol majd? Akárhogyan is, érdemes egy sablont készítened a későbbiekre, amely alapján a további hasonló tartalmakat gyorsan elkészítheted majd.
4. Legyen rövid, érdekes és hibamentes a cikk
A sikeres listacikkek ismertetője a tömörség. Kerüld a hosszadalmas leírásokat, és ne zsúfold tele az írást túlságosan sok részlettel. Olvastasd el azt kollégákkal, barátokkal, és fogadd meg a tanácsaikat! Jól teszed azt is, ha miután kész vagy, néhány napig nem foglalkozol vele, majd újból átolvasod – így könnyebben észreveszed majd a gyengén fogalmazott mondatokat, helyesírási hibákat.
5. Válassz jó képeket!
Hogy sikeres legyen a lista, magas minőségű képeket használj. Használhatsz Vine kisvideókat vagy gifeket is, amelyek még színesebbé tehetik a cikket, jól megragadják egy-egy hely vagy esemény hangulatát.
6. Foglalj bele egy rövid bemutatkozást.
Mivel a szándék szerint népszerű tartalmat gyártasz, belefoglalhatsz egy rövid szerzői bemutatkozást, néhány szót a vállalkozásodról. Kerüld a hosszadalmas önfényezést – szorítkozz a lényegre, és így több hivatkozásra tehetsz szert, ismertebbé teheted nevedet, brandedet.
7. Publikáld!
Ha kész az írás, publikálnod kell. Lehetőleg találd meg a leginkább releváns felületet, amelyet már most is olvas az a közönség, akiket el akarsz érni. Egy helyi vállalkozásnál, egy olyan lista esetén, amely helyi sajátosságokat listáz (lásd a Balatonos példát) kereshetsz lokális kiadványokat, olyan oldalakat, amelyek kifejezetten az adott térséggel, településsel foglalkoznak – sok helyen szívesen fogadják majd a tartalmat. A szakmai blogok szintén erős platformot jelenthetnek, bár kisebb, de mindenképpen minőségi közönséggel és erős hivatkozásokkal.
8. Promotálj!
Mindent, amit publikálsz, promotálj amennyire csak tudsz! Használd a rendelkezésedre álló közösségi oldalakat, egy héten többször is tedd közzé a megjelent cikk linkjét, akár hónapokig is promotálhatod vissza-visszatekintve. Kérd meg barátaidat, partnereidet, hogy osszák meg azt, maximalizáld elérésedet a közösségi oldalakon! És persze köszönd meg mindenkinek, aki megosztja a tartalmadat, és adott esetben viszonozd is a szívességet.
Ami még fontos: tudd jól kezelni a visszautasítást. Sokszor nem sikerül elsőre eltalálnod azt a hangot, ami majd átütő sikert ér el, ezért fontos, hogy ne add fel és próbálkozz tovább, tanulj a hibáidból és a visszajelzésekből, beszélgess profikkal, akiknek a fogalmazás, írás a szakmájuk, s a végén erőfeszítéseidnek meglesz majd a jutalma.
Forrás: http://prdaily.com/Main/Articles/How_to_write_a_listicle_for_your_brand_18249.aspx
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.