Azt hinnénk, hogy a pornó eladja önmagát – az internet legnépszerűbb árujáról van szó, de ez mégis egy olyan piac, ahol gyilkos verseny folyik a figyelmedért.
Az egyik legprofibb és legsikeresebb versenyző, a PornHub profi tartalommarketing segítségével vált azzá, ami. És nem, most nem arról a tartalomról beszélünk.
Tartalommarketingesként gyakori fordulatunk, hogy minden egyes anyaggal a PornHubbal harcolunk – a figyelemben ugyanis konkurens. Az általunk előállított tartalomnak elég érdekesnek és minőséginek kell lennie ahhoz, hogy inkább azt fogyassza az olvasó, mintsem hogy átkattintson a (például) pornóra.
Ez a küzdelem nem egyoldalú, hiszen a PornHub maga is aktívan alkalmazza a tartalommarketinget.
Az oldal nevét valószínűleg minden internetező ismeri mára (persze, mi is egy ismerőstől hallottunk csak róla), de azt kevesen tudják, hogy a PornHub egy szakmaibb jellegű, elsősorban a tartalomfogyasztási statisztikákkal foglalkozó blogot is fenntart, amit olvasgathatsz akkor is, ha már unod a banánt.
Az adatvezérelt storytellingről itt találsz egy részletes útmutatót.
Megnézzük, ahogy nézik, hogy mit nézünk
Az Insights 2013 nyarán startolt és jelentős sikereket hozott a weboldalnak. Ez a blog SFW (safe for work), vagyis nem pornót találunk rajta.
Ehelyett a pornófogyasztási adatokat dolgozzák fel érdekes és humoros formában. Megtalálhatjuk itt mindazokat az adatokat, amelyek megmutatják, hogy egy-egy állam, ország milyen fogyasztási szokásokkal bír, vagy hogy a karácsony vagy a Super Bowl hogyan befolyásolják a pornóforgalmat (spoiler: befolyásolja).
Ez talán száraznak hangzik – de a téma azonnal benedvesedik, amint rájössz, hogy a pornóstatisztikák gyakorlatilag mindenki számára érdekesek. Azt mutatja meg feketén-fehéren, amit te is titkolsz.
A poszt végén megtalálhatod a magyar pornónézési szokásokkal foglalkozó bejegyzés linkjét – nagy összegben fogadnék, hogy rá fogsz kattintani.
Kiderül, hogy Magyarországon a nemzetközi átlagnál alacsonyabb az oldalon töltött idő, átlagosan 7 perc 28 másodperc alatt ugyanis 7,59 oldalt tekintünk meg. Lehetünk erre büszkék?
Megtudhatjuk azt is, hogy Budapest és a főváros agglomerációja jobban teljesít, míg a vidékiek türelmetlenebbek. Az adatokat megyére, városra lebontva, egyébként ízléses infografikákon is feldolgozva találhatjuk meg.
Feldolgozták már például a pornó történetét, a milleniumi generáció pornófogyasztási szokásait vagy éppen azt, hogy milyen drogokkal kapcsolatos kereséseket futtatnak az oldal látogatói.
A blog stílusa is említésre méltó. Értelemszerűen egy pornóoldalon nincs értelme kőkeményen távolságtartó szakmai hangvételt használni – jó érzékkel közvetlen, poénokkal tűzdelt bejegyzéseket írnak, amelyeket élmény olvasni.
"We can’t speak from experience or anything, but it’s been said that sex and weed go pretty well together."
A modell egyáltalán nem új, a PornHub az OkCupid társkereső oldal elképesztően sikeres OkTrends blogjából meríthette az ötletet, amely hasonlóan érdekes adatokkal zsúfolt infografikákat kombinált zseniális kommentárral.
Ezt nevezik úgy: data driven content.
Az adatvezérelt tartalom általában fordítva működik: a tartalom milyenségét formálja, vezérli a big data, segít célozni, az adott célközönség igényeit és preferenciáit meghatározni. Ha tudjuk azt, hogy célközönségünk milyen problémákra kíváncsi, azokra adhatunk megoldást, s ha tudjuk mi érdekli, erre adhatunk választ – vagy megfelelő tartalmat.
Azt persze tudjuk, hogy a nők nem néznek pornót, ám az adatok árulkodók.
"Interestingly, Russia is the only country where women actually have a shorter average session duration than men – where’s Pussy Riot when you need them?"
A PornHub esetében egy visszacsatolás jön létre: a big data alapján működik maga az oldal (az algoritmus, amely a találatokat válogatja), ahol a keményebb tartalmakat – a pornót, igen – célozva ajánlják fel a látogatóknak.
A big data azonban már önmagában is rendkívül érdekes. Nem véletlenül nőtték ki magukat az infografikák korunk egyik legnépszerűbb tartalomtípusává: a modern kor embere imádja az érdekes információkat szórakoztató formában fogyasztani. (És ma már megvan a lehetőségünk, illetve az erőforrásunk, hogy lényegében azt mérjünk, amit csak szeretnénk.)
Igen, a PornHub ilyen informatív, SFW tartalmakkal is hódít.
Az információ tálalása fontos: valószínűleg te sem fogsz lexikonokat lapozgatni, de néhány szellemes figura és mondat elég ahhoz, hogy kis túlzással a legszárazabb adathalmazból is potens és jól teljesítő tartalmat hozzunk létre.
De mégis mire jó ez?
Mit kezd egy pornóoldal a statisztikákkal? Hát forgalmat generál és brandet épít.
A blog az első két hónapban több mint kétmillió egyedi látogatót regisztrált, és olyan helyeken jelent meg hiteles forrásként (!), mint a Time vagy a Cosmopolitan. A látogatószám-emelkedés nyilvánvaló haszna mellett talán fontosabb, hogy ezzel a PornHub „okos” pornóoldallá pozicionálja magát, ahol komolyan mérik a felhasználók viselkedésést, finomítják az algoritmust és mindezt még dokumentálják is a szakmának.
Magyarán az adatokat nemcsak úgy odabass*ák.
(Ezt a komolyabb pornóoldalak szintén megteszik, de a PornHub az első, aki ezt kifelé is kommunikálja egy blogon.)
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni: a blog hasznos.
Hasznos, mert minél több tartalmat állítasz elő, annál többször jelenhetsz meg (vaslogika). Ha megfelelően érdekes, szakmai anyagokat készítesz, komolyabb források is felfigyelnek rád, az újságírók az oldaladon elidőznek (már valódi munkaként), linkelnek, átveszik az anyagaidat. Nem kell a PornHubig menni: ezt a blogot is idézték már nagy hírportálok, amikor például kiszámoltuk, mennyit keresett a Vodafone az Éden Hotel botrányon.
Hasznos, mert látogatókat szerzel. Látogatókat, akik megismerik a márkádat, akik feliratkozhatnak a hírleveledre, akik tovább kattintanak más oldalaidra & tartalmaidra.
Hasznos, mert a sok látogatónak akár reklámokat is mutathatsz – amelyekért szép pénzeket szedhetsz be hirdetőidtől (vagy hirdetheted a saját termékeidet). Mi ezt a módszert nem preferáljuk, ám a lehetőség adott és láttuk már szépen muzsikálni – a hagyományos reklámozást a tartalommarketinggel kombinálhatod.
A tanulság adja magát.
Cégként nemcsak a tartalomstratégia meghatározásához használhatod a big datát, hanem közvetlenül tartalomként is. Szem előtt tartva persze a személyiségi jogokat (legyen mondjuk anonim), ám fogyasztható formába öntve a begyűjtött adataid szó szerint aranyat érnek.
Akár fűnyírót akarsz eladni, akár pornót.
Köldök_szösz 2015.09.22. 20:50:23
Persze már rájöttem hogy én olyan fekete bárány vagyok még fogyasztóként is hogy fölösleges magamat példaként felhozni.
maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.09.23. 05:49:40
Benyó Dani · https://www.marketingszoveg.com 2015.09.23. 06:26:24
@maxval bircaman megbízott szerkesztő: "the world's biggest archive of nothing." :)
weknowmemes.com/wp-content/uploads/2014/03/pornhub-the-worlds-biggest-archive-of-nothing.jpg
Netuddki. 2015.09.23. 10:38:22
www.youtube.com/watch?v=F5sV6yzWIWY
maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.09.23. 11:22:18
Nem, ennél kifonomultabb a szexuális ízlésem.