Botrányos hirdetések & betiltott reklámok

2015/12/07. - írta: BalázsV

Csemegézés a reklámszakma legjavából. Reklámok, amikről nem hiszed el, hogy komolyan gondolták

Megesik, hogy a reklámügynökség egy kicsit... vagy nagyon... túltolja.

Az adott hirdetés brutális, szexista, undorító, megdöbbentő vagy valami más okból felháborító.

De van olyan is, hogy objektíven semmi gond a hirdetéssel, és azt érzed, hogy „ennek bele kellene férnie” – ám egy csoport máshogy gondolja. A marketinges azt mondatja velem, hogy egynémely reklámbotrányt maga a cég kavarta, hogy még nagyobb publicitást kapjanak.

Lényeg a lényeg, gyönyörködjünk botrányos reklámokban!

(Én az etikus marketing és etikus reklámozás mellett vagyok. Nyugodtan írd meg kommentben, hogy „minden reklám hazudik!!!”, de csak megvonom a vállam: vannak igaz, jó és hasznos reklámok. Lehet ezt a szakmát úgy csinálni, hogy ne legyen szaros a talpad.)

 

Szervdonornak lenni majdnem olyan jó, mint a szex. Majdnem.

Nézzük ezt a gyönyörűséget.

1_donor.png

Már a hirdetésre gondolok.

„Jelentkezz donornak: valószínűleg ez az egyetlen esélyed arra, hogy benne legyél.”

A hirdetés érdekessége, hogy néhány feminista természetesen felháborodott, hiszen a hirdetés tárgyiasítja a nőket, akik csak arra jók, hogy szexelj velük – legalábbis szerintük.

Pedig a férfiakat jobban sérti a hirdetés – azt üzeni ugyanis, hogy messze nem vagy elég jó ahhoz, hogy a csajjal bármi is legyen.

De a veséd az jó lesz neki.

 

Strandtest-botrány

A Protein World „beach body” kampánya 2015 tavaszán kiverte a biztosítékot a feministáknál – aláírást gyűjtöttek, a plakáttal pózoltak, valamint összefirkálták azt.

Az ok?

Szerintük a hirdetés a megtestesült (heh) bodyshaming, illetve teljesíthetetlen elvárásokat támaszt a nőkkel szemben.

Szerinted?

beach-body-ready.jpg

A csaj heti 4-5 alkalommal edz és odafigyel a táplálkozásra, hiszen fitneszmodell. Érdekes az a kor, ahol már szépségideálok sem lehetnek, mert az valakinek sértő.

Renee (lány a képen) nagyon éretten reagált a támadásokra.

 

A nő két dologra jó

Ismered azt a netes mémet, amikor egy nő bárhol is van (irodában, színpadon stb.), akkor milyen érdekesen néz ki az a konyha.

Ez az ügynökség is ismeri.

madisonavenue_01.jpg

Tehát a nő szerintük vagy főz, vagy szexel, esetleg a hálószobában főz, illetve a konyhában szexel.

Külön pikánssá teszi a reklámot, hogy az imázskampányok fellegvára a Madison Avenue volt egykor, és a sugárút neve metonímiaként összeforrt a reklámiparral.

Oh, the irony.

Apropó vasalás.

 

Vasalj meztelenül, hogy az urad boldog legyen

Ez egy viszonylag visszafogott hirdetés (már a korhoz képest). Vasalni annyira női dolog, hogy még a Mikulás felesége is egy vasalódeszkát szeretne karácsonyra.

4_ironing.png

Hova lehet fokozni?

A Tom Ford tudja, hogy hova: a nő ne csak vasaljon, de legyen meztelen is.

tomford-sexist-ad.jpg

 

A Burger King ezt becumizta?

2009-es kampány képét látod:

bk_7incher.jpg

11 éves kor felett mindenkinek leesik a szójáték, csak formalitásból (és angolul nem tudóknak) írom, hogy az orális szexre utalnak. Az „It just tastes better” tagline különösen ízes (heh) a kontextusban, és valószínűleg a szendvicset sem véletlenül tervezték 7 inchesre (17,78 centi) azok a desznyó termékfejlesztők.

Kingék tényleg kimaxolták a szexet, és ha már nyeregben voltak (heh), akkor a szendviccsel fill your desire, a 7 incher pedig nyilván long és juicy.

Feministáék hozzáteszik azt is, hogy a hirdetés tárgyiasítja a nőt, és úgy mutatja be, mintha a nő csak arra volna jó. Őszinte leszek veled, én ezt annyira nem látom (elvégre ha egy hirdetés focimeccset mutat, ott se gondolod, hogy a férfi csak focizni tud, és legutóbbi infóim szerint az orális szexet még nem tiltják Európában).

Ennél kevésbé vicces az, hogy a képen szereplő hölgy nem ehhez a hirdetéshez állt modellt, hanem egy stock fotóhoz – és csak később vette észre, hogy milyen reklámban szerepeltetik. Nem tudom, hogy egy ilyen modell mit ír alá és a stock fotót azután bármilyen kontextusban használhatják-e (a modell szerint szexuális kontextusnál engedélyt kellene kérni), mindenesetre érdekes lépés a BK-tól, hogy stockadatbázisból dolgoznak.

 

A nők olyanok, mint az autók: több tulajdonosuk is lehet

Istenemre mondom, nem magamtól találom ezeket ki, hanem csak ránézek a hirdetésre és értelmezem az üzenetetét.

Nézd meg ezt a gyönyörűséget. Mármint a hirdetést.

bmw_ad_first_time.jpg

„Tudod, hogy nem te vagy az első. De most őszintén: érdekel?”

Ha Voltaire még élne és reklámszövegeket írna, akkor ez lenne az egyik hirdetése.

A hirdetésnek a nyilvánvalók (szexizmus! szex! tárgyiasítás!) mellett felrónak valami olyat is, ami nem hiba: jelesül azt, hogy a hirdetés kizárja a nőket.

Jó reggelt, ez a pozicionálás alapja. Valószínűleg a BMW-nél meghatározták a target marketet (fiatal férfiak), majd a kreatívban csak őket szólítják meg. A mindenkinek tetsző és mindenkit megszólító hirdetés valójában senkit nem szólít meg.

 

Nem akarod a kövér feleségedet dugni...

...üzeni neked az Ashley Madison (tudod, a megcsalásokra specializálódott társkereső).

ashley_pig.jpg

Már önmagában a szlogenjük is felér egy kisebbfajta erkölcs elleni merénylettel: Az élet rövid (nem úgy, mint egy bizonyos Burger King szendvics, heh). Legyen viszonyod.

A szolgáltatás meglehetősen undorít, de virágozni hagynám – nem úgy, mint a feministák, akik a tolerancia jegyében betiltanák.

Nehéz (heh) ügy.

 

 

Értelmetlen szex

Az American Apparel megnyitja az utat a nők... szívéhez.

4.jpg

Ahogyan a Tom Ford is.

tom_ford_banned.jpg

Ez utóbbi hirdetéseket egyébként betiltották.

A különböző reklámetikai bizottságoknak és ombudsmanoknak rengeteg munkát ad, hogy adott hirdetésekről eldöntsék, hogy a szex öncélú-e (releváns-e a termékhez), túl explicit-e, de probléma lehet, ha a modell túl vékony (!), ha a nagykorú modell kiskorúnak néz ki, vagy az is, ha a hirdetés fókusza nem a terméken, hanem a modell bájain van (az American Apparel egy sor hirdetését tiltották ezzel az indokkal).

(Itt találsz 93 AA-reklámot. A szakmai érdeklődés miatt mutatom, véletlenül sem a szép nők miatt.)

Miért reklámoznak szexszel?

Na vajon miért.

Ha igazán öncélú szexuális ábrázolást szeretnél látni, akkor ajánlom figyelmedbe a Young Britons Foundation reklámját.

tax_and_sex.jpg

Adócsökkentést reklámoz. Teljesen egyértelmű, nem?

Melyik tetszett a legjobban? Melyik a legízléstelenebb, a legdurvább vagy a legelítélendőbb? Ha ismersz még betiltott vagy botrányos reklámokat, kommentben írd meg.

Érdekel, hogy van-e jogod blokkolni a reklámokat? Vajon etikus ez egyáltalán? Olvass a reklámblokkolási hisztiről.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása