A mostani magyarországi taxis tüntetések egyik alakja az Indexnek adott videós nyilatkozatában azt mondta, egyik utasa elsírta magát, mikor ő taxisként jóval olcsóbban tudta elvinni: ugyanarra az útra ő 1500 forintot kérhetett el, míg az utas állítólag 11 ezret fizetett az Uberben. Megnéztük, hogyan fordulhat elő ilyesmi. Elöljáróban: valóban előfordultak több százezres uberes utak is január elsejére virradóra a világban.
Aki szilveszterkor akart Ubert fogni Magyarországon, észrevehette, hogy az applikáció 6,5-szeres szorzót is jelzett, tehát jelentősen drágábban szolgáltattak, mint a rendeleti díj szerint fix költséggel dolgozó fővárosi taxisok. Nemcsak Magyarországon reagált időszakos áremelkedéssel a növekvő keresletre az Uber: világszerte érkeztek panaszok a vállalkozáshoz, mivel a sokszor kapatos utasok észre sem vették, hogy a hagyományosan olcsóbb szolgáltató úgy próbált minél több sofőrt az utcára csábítani, hogy megtöbbszörözte az árait.
1114 dollár egy útért
Matt Lindsay igencsak meglepődött, mikor csak az utazás után tűnt föl neki, hogy a szilveszter éjszakai New York-i Uber-fuvarja 1114,74 dollárba (kb. 322 ezer forint) került egy 9-szeres szorzó miatt. Matt hazadobta a barátait, majd a saját lakása felé vette az irányt. Azt mondja, csak az utazás után kapott e-mailes nyugtán látta, mennyibe került az út. Ez életszerű lehet: az Ubernek éppen az nagy előnye, hogy nincsen készpénzforgalom, egyetlen gombnyomással fizetünk a telefonos applikációban.
Az utas panaszára végül az Uber az összeg felét visszautalta.
Más is hasonlóan járt: egy 33 kilométeres Los Angeles-i út például a 7-szeres szorzó miatt 900 dollárba (kb. 260 000 Ft) került Alan Dumpitnek. Itt visszatérítésről sem lehetett szó. Ez sem túlszámlázás volt: az Uber szerint ők jelezték a megnövekedett díjtételt.
Persze van, amikor az app hibádzik: Jaime Hessel egy 11 km-es útra fizetett 16 ezer dollárt (4,6 millió forint), de itt hamar észrevették a programhibát, és visszaadták a pénzt.
A férfi, aki 250 ezer dollárt keresett Uberezéssel
A sofőrök nem maguk választják meg, mennyit kérnek az útért, így elvileg van fölső korlátja a keresetüknek: szolgáltatóként nem végtelenül skálázható a jövedelmük, hiszen csak egységnyi időt tudnak az utakon tölteni (és nekik is csak 24 óra egy nap).
Van azonban olyan Uber-sofőr, akit az amerikai Forbes is bemutatott: Gavin Escolar tavaly 250 000 dollárt, azaz mintegy 72 millió forintot keresett uberezéssel. Az üzleti modell azonban nem egyszerűen a vezetés: a férfi észrevette, hogy az Uber-utasok sokkal érdeklődőbbek, többségük szívesen beszélget a sofőrrel. Ezt fordította a saját hasznára: beszél nekik ékszerészeti vállalkozásáról, és az utasok jelentős része ezután vásárol is nála valamit.
„Miért adjak nekik csak egy névjegyet, ha meg is mutathatok néhány ékszert?” – kérdezi, és a modell működik.
Közel egy éve írtam arról, hogy a hagyományos taxizás elvérezni látszik a közösségi személyszállítás ellen. Akkor még nem volt olyan könnyű uberes autót fogni, mint manapság. Sofőrként is kipróbáltam az akkori Wundercart (ma már Wunder néven csak költségmegosztásos ingázást enged az applikáció: munkahelyünkre be és onnan haza tudunk utazni ezerforintos összeg körül, tehát nem bármilyen szabadon választott célhoz), 50 utat tettem meg, és ezen idő alatt egy potenciális ügyféllel cseréltem kártyát, valamint vittem valakit a Google-től, aki érdekes (cikknek való) információkat mondott. Tehát 50-ből legalább 2 utamnak extra haszna volt.
A mostani taxistüntetés ugyannyit ér el, mint a többi országban: az Uber ismertsége növekszik. Épp pár perce kaptam levelet az RT 5 Taxi Holding Kft. (a Budapest Taxit üzemeltető cég) ügyvezetőjétől, hogy céges kártyánkat most már másik cége, a Budapest Taxi Kft. üzemelteti.
Mikor pár hónapja a marketingesükkel beszéltem, szóba került az Uber is. Mondtam, hogy bár a rendelet köti a kezüket, egy hasonlóan hatékony applikáció versenyképessé tehetné őket. Mire mondta, hogy de hát van ilyen: és azóta használom is. Sokkal butább, kevésbé kényelmes és regisztrálni is nehéz bele, de mindig kapok autót.
Ha ügyesen szervezett tüntetésről lenne szó, nem valami betiltásáért küzdenének: az eleve rossz reputációjú taxis társadalomnak egyáltalán nem tesz jót, ha pár tagjuk üvöltve üldözi a lezárt úton a vélt uberes sofőröket. Sokkal előre mutatóbb lenne több értéket ígérni: például azért tüntetni, hogy ők is adhassanak kedvezményeket a többet utazóknak, és inkább a buszsávban gyorsabban közlekedő taxik előnyeiről beszélni az üzleti utasoknak.
De nehéz összetartást feltételezni egy olyan iparban, ahol a Budapest Taxit a vetélytársai pusztán azért is feljelentették, mert utazásonként 25 forint (!) értékű pontot ad a SuperShop-kártyabirtokosoknak. Amíg ez a gondolkodás húzódik meg a piaci szereplők között, nehéz elhinni, hogy sikerülhet közösen artikulálniuk azokat az előnyöket, melyekkel bírnak.
Az Uber és a taxizás nem vetélytársai egymásnak, mert egészen más célközönségre lőnek (az Uber számlának nem nevezhető nyugtáit be sem tudjuk fogadni cégként). Csak ez sajnos a tüntető taxisok számára talán nem is világos.
cirrmurr 2016.01.19. 23:03:21
A Taxisokon kivül ezt mindenki ttudja. A taxis meg ugyse fogja fel, különben nem tüntetne.
Félkupica_Fehér_Főnök 2016.01.19. 23:16:12
Német turista, aki a keletiben fog egy taxit és 38 092 forintért fuvaroznak el a Deák térre, az rendszerhiba? :)
Péntek Úr 2016.01.19. 23:23:09
BéLóg 2016.01.20. 00:10:15
Gondolom.
Darth Revan 2016.01.20. 01:02:26
taxi: 12-15 euro, uber 20-25 euro.
sidol 2016.01.20. 01:25:18
Vincenzo6 2016.01.20. 05:15:23
BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.20. 05:52:51
Nem, mert a 2 dolog egész más.
FikkFakk 2016.01.20. 06:41:32
Nem kell az allamilag "minositett, es mindenki javat szolgalo" szabott aras sarga taxi.
Az uber kell, a maga minosito rendszerevel. Jobb is es olcsobb is.
Csakhat ezt politikusaink se akarjak belatni, torvennyel vedik haverjaikat.
FikkFakk 2016.01.20. 06:44:27
drbuboo 2016.01.20. 08:57:26
Az Uber adózzon rendesen, a taxi pedig legyen (lehessen, mert most nem lehet) rugalmasabb.
pcomment 2016.01.20. 09:32:54
Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2016.01.20. 10:00:42
Így könnyű.
Megjegyzem a be nem fizetett költségeket, a többi becsületesen adózó fizeti.
index.hu/gazdasag/2016/01/20/uber_taxi_rendelet_budapest/
csak egy néző 2016.01.20. 10:41:24
Nem sajnálom a taxisokat, de most rendesen megszivatták őket.
Egy kis mellékes.
Parragh Lászlót 2000-ben a megújuló Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökének választották. 2004-ben újabb négy évre őt választották a szervezet elnökévé. Aki minden ügybe beleugat, az oktatástól az egészségügyig, most kussol. Viszont köszöni szépen, nagyon jól él.
"Az MTI tudósítójának több demonstráló taxis azt mondta kedd délután: felháborodtak, hogy három nagy szakmai szervezet nem állt melléjük a keddi sajtótájékoztatón kiadott állásfoglalásában. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége és az Országos Taxis Szövetség sajtótájékoztatóján többször elhangzott, hogy a cél közös, a szakmai szervezetek a tárgyalásos megegyezés hívei, megértik az utcán demonstráló taxisokat, de szeretnék, ha nem rombolnák a szakma imidzsét, mivel már kezdett újraépülni a taxisokba vetett bizalom."
totalcar.hu/magazin/hidegindito/2016/01/20/januar_20/
Az adózáshoz
"Észtországban az Uber megegyezett az adóhatósággal, hogy minden alkalommal, amikor valaki beszáll egy uberes kocsiba, a cég értesítést küld erről az adóhivatalnak is. Ha az a gond, hogy az Uber kevesebb társadalombiztosítási díjat fizet, mert a sofőrjei egyéni vállalkozók, inkább a foglalkoztatási rendszert kellene modernizálni egy olyan világra, ahol a hagyományos értelemben vett munkaadó-munkavállaló hierarchia már nem létezik"
hvg.hu/itthon/20160119_Uzentek_az_EPbol_a_magyar_taxisoknak_ne
2016.01.20. 10:47:41
Köldök_szösz 2016.01.20. 11:00:24
Bobby Newmark 2016.01.20. 11:07:19
Milyen költségeket fizet a többi adózó, te barom?
Ha a haverom elvisz valahová az autójával, én meg kifizetem neki a rám eső benzinköltséget, akkor ő még milyen pénzt kap a többi adózótól, elmesélnéd?
Az állam minden pénzmozgást meg akar sarcolni, persze, és ha ez kiesik, akkor törvénytelen, de hogy ez plusz költséget senkinek nem jelent, az is ziher.
Ajtony 2016.01.20. 11:18:15
Azt is mindenki érti, hogy egy autó vásárlása, fenntartása, üzemanyag cirka 150-200Ft/km is lehet - csak az üzemanyag, gumi, szerviz, súlyadó és biztosítás 40-70Ft/km - amire jön a taxis keresete és a különböző tagdíjak, adók.
nevetőharmadik 2016.01.20. 12:08:30
Tegyék legálissá az Ubert és lazítsák hasonló szintre a taxirendeletet! Fogyasztóként engem ez érdekel csak, egyébként pedig sem az adóelkerülést, sem az agyonadóztatást, sem a feudális előjogok kikövetelését nem támogatom.
Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2016.01.20. 15:06:10
Az UBER tulajdonképpen mást sem csinál, csak olyan alkalmazottakon keresztül nyújt olyan szolgáltatást, ami után sehol nem fizet semmit.
Ezt a módszert az UBER mintájára csinálhatná minden szolgáltató.
A fodrászoktól kezdve a fogtechnikuson keresztül, az újságárúsig.
A lényeg, hogy mobilon keresztül, egy Bahamákon bejegyzett cég, leszarjon minden jogszabályt, és adóformát, minden országban.
És láthatóan lesz néhyén lelkes egyed, aki ennek mérhetetlenül örül majd, hogy az adott cég, nem vesz rész semmilyen formában a közteherviselésben, és a ráeső részt a többiek fizetik.
csak egy néző 2016.01.20. 15:46:37
Ez ugye rendben van így, mert ő a mi fajtánk?
www.napi.hu/ado/andy_vajna_jatekgepeit_a_nav_se_figyeli.596637.html
Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2016.01.20. 16:19:58
Nincs tapasztalatom a kaszinók adózási szokásainak kifehérítésére.
Érdekes lehet egy összevetés, hogy régebben a kaszinók mennyit adóztak, és mennyit adóznak most ?
Mennyire áll ez összhangban a valamilyen megbízható módszerrel mért eredménnyel ?
Nem ismerek ilyen jellegű elemzéseket.
Megjegyzem egy geci csaló se lehet hivatkozási alapja, egy másik geci adócsaló létezésének.
Akár az "én fajtám" közé akár a "te fajtád" közé tartozik.
Így az UBER-re se lehet kifogás, Vajna puszta létezése.
Méghozzá azért nem, mert így csak magunkkal baszunk ki.
Méghozzá annál jobban, minnél több Uber-hez hasonló adócsaló prosperál az országban.
apukam_vilaga 2016.01.20. 16:30:21
Tavaly decemberben késő este anyám felhívott vidékről, hogy valószínű elfagyott a vízcső, a ritkán használt -belvárosban tartott- autóm viszont nem indult. Elindultam keresni egy taxit aki megbikáz/meghúz. Több olyan hely van a környéken ahol 5-15 taxi áll, kajálnak, cigiznek.
Normális ruhában 3 ilyen helyet kerestem fel és kértem segítséget, SENKI nem vállalta (pénzért se!). Kurva ideg voltam emiatt, mig végre egy szórakozóhely biztonsági embere utánam küldött egy taxit, aki közölte 3.000- pénzért meghúz. 150m-re volt a kocsi és 10 mperc alatt beindult. Persze számlát nem kaptam, de én voltam hálás, hogy segített.
Ennyit az én együttérzésemről...
apukam_vilaga 2016.01.20. 16:33:44
csak egy néző 2016.01.20. 17:04:04
"Megjegyzem egy geci csaló se lehet hivatkozási alapja, egy másik geci adócsaló létezésének.
Akár az "én fajtám" közé akár a "te fajtád" közé tartozik."
Waoooh ez igen.
Jó lenne ezt a mondatodat tudatosítani a fideszes haverjaidnál!!!!!
Lajos Csánó 2016.01.20. 18:08:25
2016.01.20. 19:13:38
Helytelen ugyan, de a lényeget írja le a hülye blogger, aki nem tud írni.
Mindegy, mondtam én tegnap. hogy minden tiszta, amint a sárga roncsos lehúzók Orbán elvtárshoz fordultak segítségért. Megint igaznak bizonyult a mondás: holló a hollónak nem vájja ki a szemét...
Éljen a Párt!
2016.01.20. 19:33:06
Ügyes vagy, troll. Csak azt nem veszed észre, hogy a vezíredre szavazó csürhének is elege lett a sarcokból. Mert már mindenki rájött, hogy a sarcok azért vannak, hogy a tolvajok a lehető legtöbbet tudjanak lopni az adóinkból, majd ha ők már megunták a rablást, akkor lopnak majd a gyerekeiknek is. A haveroknak meg úgy mellékesen. Ez a ti országotok, fideszcsicska komcsi. Tetszik?